همشهری آنلاین: پزشکان در یک آزمایش جدید دریافتند مغز افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آلزایمر هستند، تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاصی دارد که از همان دوران نوزادی قابل تشخیص هستند.

baby

پزشکان در این بررسی به مطالعه روی مغز 162 نوزاد سالم پرداختند که از بین آنها 60 نوزاد ژن «APOE-e4» را به ارث برده بودند. این ژن عامل افزایش خطر ابتلا به آلزایمر پس از 65 سالگی است.

پزشکان پس از اسکن مغز نوزادان حامل این ژن و مقایسه آن با اسکن نوزادان دیگر دریافتند: در نوزادانی که ژن APOE-e4 وجود دارد در چندین ناحیه میانی و پشت مغزشان رشد کمتری مشاهده می‌شود در حالی که این نواحی از مغز در افراد مسن مبتلا به آلزایمر بیشتر آسیب می‌بینند.

محققان با تاکید بر اینکه این‌ یافته‌ها در مرحله ابتدایی هستند اظهار داشتند: تفاوت‌های مغز نوزادان حامل این ژن لزوما نشانه‌ اولیه آلزایمر نیستند اما بررسی‌های بیشتر روی این فاکتور ضروری است.

نتایج این مطالعه پرسش‌هایی را در مورد نقش این ژن در رشد مغز و چگونگی تغییرات مغزی و ارتباط آن با ابتلا به آلزایمر مطرح ساخته است.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، «سین دئونی» یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه براون گفت:‌ این یافته‌ ارتباط مستقیمی با تغییرات مشاهده شده در بیماران آلزایمری ایجاد نمی‌کند اما با انجام بررسی‌های بیشتر می‌توان دریافت چگونه این ژن ممکن در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر نقش داشته باشد.

 

 

کد خبر 240225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز