سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: یک متخصص مغزو اعصاب، نسبت به شیوع آلزایمر هشدار داد.

دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب و استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی به همشهری گفت: با توجه به شیوع آلزایمر، بحث پیشگیری این بیماری باید به‌طور جدی دنبال شود. این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه آلزایمر یک بیماری تخریب‌کننده سلول‌های مغزی است که به مرور زمان و به‌طور پیشرونده منجر به مرگ سلول‌های مغزی می‌شود، گفت: با توجه به نوع این بیماری، مردم را باید برای پیشگیری از آلزایمر آموزش داد.

اشرافی افزود: 6روش برای بهبود سلامت دستگاه عصبی مرکزی وجود دارد که تمرین فیزیکی متعادل، رژیم غذایی سالم، فعالیت ذهنی، خواب مفید ومؤثر، کنترل استرس و داشتن زندگی فعال اجتماعی ازجمله آن است. این متخصص مغز و اعصاب، 5بار در هفته شناکردن، قدم‌زدن یا هر فعالیتی که منجر به افزایش ضربان قلب شود حتی فعالیت‌های معمولی مثل باغبانی و مرتب‌کردن منزل را سبب افزایش انرژی دانست و گفت: افزودن فعالیت قدرتی به برنامه هفتگی می‌تواند ابتلا به آلزایمر را تا 5درصد کاهش می‌دهد. اشرافی گفت: مردم از مصرف اسید‌چرب اشباع‌شده و ترانس، مصرف زیاد گوشت قرمز، غذاهای آماده و فست‌فود و غذای فرآوری و بسته‌‌بندی‌شده و سرخ‌کردنی اجتناب کنند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه مصرف امگا 3، غلات، روغن زیتون و ماهی از آلزایمر پیشگیری می‌کند، گفت: اگر مردم به جای 3وعده، روزانه 4تا 6وعده غذای مختصر میل کنند از نوسانات قندخون ناشی از مصرف زیاد حجم بالای کربوهیدرات پیشگیری می‌شود.به گفته اشرافی مصرف میوه و سبزیجات فراوان و رنگی، میوه‌های حاوی رنگدانه قرمز مثل توت فرنگی، شاتوت و تمشک که حاوی آنتی‌اکسیدان زیاد است و مصرف روزانه 2تا 4فنجان چای سبز برای پیشگیری از آلزایمر مفید است. او بر فعالیت‌های مذهبی مثل خواندن قرآن و دعا هم در پیشگیری از آلزایمر تأکید کرد. در زمان مشخص خوابیدن و بیدارشدن، داشتن خواب کوتاه بعدازظهر، دوش آب گرم قبل از خواب، نفس عمیق هنگام خشم، قدم‌زدن در پارک، شرکت در کلاس‌های گروهی مثل فعالیت‌های ورزشی، ملاقات با دوستان و بازدید از موزه‌ها و مکان‌های عمومی از دیگر توصیه‌های این متخصص مغز و اعصاب برای پیشگیری از آلزایمر است.

دکتر فرزاد اشرافی درباره شیوع آلزایمر گفت: شیوع ابتلا به آلزایمر در افراد زیر 65سال کمتر از یک‌درصد است. در سن 65سالگی به 5تا10درصد می‌رسد و به سرعت با افزایش سن، شیوع آن بالا می‌رود و به 30تا 40درصد در افراد 85ساله و مسن‌تر می‌رسد. زمان متوسط از شروع علائم تا مرگ حدودا 10سال ولی بین 4تا 16سال متغیر است. امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان است. بروز بیماری بعد از 85سالگی در زنان بیشتر است. اگر بیماری آلزایمر در خانواده‌ای وجود داشته باشد، زنانی که نسبت فامیلی درجه یک با فرد بیمار دارند بیشتر از مردان در معرض ابتلا خواهند بود.

کد خبر 242042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز