همشهری آنلاین: دانشمندان اعلام کردند یک گام عمده به ایجاد آزمایش خونی که می‌تواند شروع بیماری آلزایمر را پیش‌بینی کند و بالقوه به جستجوی علاج این بیماری یاری برساند، نزدیک‌تر شده‌اند.

test

به گزارش رویترز آزمایشی که بتواند به تشخیص زودرس آلزایمر بینجامد به پژوهشگران امکان خواهد داد تا بیمارانی را شناسایی کنند که می‌توانند در کارآزمایی‌ها برای دستیابی به درمان‌هایی مهارکننده این عارضه شرکت کنند.

دانشمندان این بررسی منتشر شده در جورنال Alzheimer's & Dementia به پایش ۲۲۰ بیمار مبتلا به نقصان خفیف شناختی پرداختند.

سایمون لاوستون استاد علوم اعصاب در دانشگاه آکسفورد که سرپرست این بررسی در کینگز کالج لندن بود، گفت: «بساری از کارآزمایی‌های دارویی ما به این علت شکست می‌خورند که زمانی داروها به بیماران داده می‌شوند که مغز آنان به شدت آسیب دیده است.»

«یک آزمایش خون ساده می‌تواند به ما کمک کند که بیمارانی را شناسایی کنیم که در مراحل بسیار زودرس‌تر بیماری هستند و آنها را در کارآزمایی‌های جدید شرکت دهیم تا بتوانیم درمان‌هایی برای پیشگیری از این بیماری ایجاد کنیم.

«گام بعدی این خواهد بود که اعتبار یافته‌های‌مان را در مجموعه‌ نمونه‌های بزرگتر بسنجیم.»

پژوهشگران در این بررسی ۱۰ پروتئین را شناسایی کردند که در خون ۸۷ درصد افراد در گروهی که در طول یک سال بعد در آنها تشخیص آلزایمر داده شد، وجود داشتند.

بیماری آلزایمر که ناشی از پروتئین‌های سمی است که سلول‌های مغزی را نابود می‌کنند، یک شکل شایع زوال عقل یا دمانس است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال۲۰۱۲ ۳۵.۶ میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری کشنده تحلیل‌برنده مغز مبتلا مبتلا هستند و هر سال ۷.۷ میلیون نفر مورد جدید این بیماری تشخیص داده می‌شود.

بر اساس گزارش «سازمان بین‌المللی آلزایمر» - فدراسیونی از انجمن‌های آلزایمر در کشورهای جهان-  این بیماری هزینه جهانی اجتماعی برابر ۶۰۴ میلیار دلار را در سال ایجاد می‌کند.

این آزمایش نخستین آزمایش تشخیصی برای آلزایمر نیست، گرچه پیشرفتی نسبت به آزمایش‌های قبلی شمرده می‌شود زیرا ادعا می‌شود که در شناسایی شکل معینی از بیماری که مهارت‌های شناختی را مختل می‌کند، دقیق‌تر عمل می‌کند.

این بررسی از لحاظ شمار شرکت‌کنندگان محدود بوده است و بنابراین نامحتمل است که به یک وسیله تشخیصی کامل برای آلزایمر- بیماری که علل و سازوکارهای پیچیده‌ای دارد، بدل شود.

کد خبر 265437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha