آخر سال است و جایزه‌های ادبی یکی‌یکی برنده‌هایشان را انتخاب می‌کنند. در چندروز گذشته، هم داوران شورای کتاب کودک و هم داوران جایزه‌ی شهید غنی‌پور، در دو مراسم برگزیده‌هایشان را معرفی کردند.

معرفی ۱۵ کتاب برگزیده‌ی شورای کتاب کودک

بعضی از کتاب‌هایی که داوران این دو جایزه آن‌ها را نامزد دریافت لوح تقدیر و جایزه کرده بودند و آن‌هایی هم که برگزیده شدند، قبلاً در هفته‌نامه‌های دوچرخه و سه‌چرخه معرفی شده‌اند یا با نویسنده‌ها‌ی بعضی از این کتاب‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. بعضی‌هایشان هم از همکاران و همراهان دوچرخه هستند. به‌هرحال این‌جا، محدودیت فضای صفحه امکان نمی‌دهد مفصل به این کتاب‌ها بپردازیم، اما دانستن اسم کتاب‌ها هم شاید برای روزهای آخر سال بیش‌تر به‌دردمان بخورد. شاید بتوانیم بعضی از این کتاب‌ها را برای خواندن در روزهای تعطیلی عید در نظر بگیریم.

 

جایزه‌ای ۵۱ ساله

شورای کتاب کودک، امسال در ۵۱ سالگی برگزیده‌های خود را از میان کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۱ معرفی کرد. پدیدآورندگان کتاب‌های برگزیده‌، عصر چهارشنبه هفت اسفند در سالن اجتماعات حسینیه‌ی ارشاد تهران لوح‌های ویژه‌ی خود را دریافت کردند. داوران شورا، کتاب‌ها را در چند گروه‌ بررسی می‌کنند و از میان آن‌ها کتاب‌های برگزیده‌ و تقدیری را برمی‌گزینند.

برگزیده‌های امسال در گروه داستان‌های ترجمه عبارتند از:

پُم، نوشته‌ی «ماری دپلوشن» و ترجمه‌ی الهام هاشمی. «پم» داستانی از جادوگرهای این زمانه است که می‌خواهند دانش‌ خود را به دخترانشان منتقل کنند، اما آن دختر دلش نمی‌خواهد جادوگر باشد.

پسرخاله وودرو اثر «روت وایت» و برگردان محبوبه نجف‌خانی. «پسرخاله وودرو» یک غریبه است، غریبه‌ای که با ورودش زندگی معمولی یک خانواده را تغییر می‌دهد و شاید بتواند پرده از رازهای آن خانواده بردارد.

طولانی‌ترین آواز نهنگ نوشته‌ی «ژاکلین ویلسون» و ترجمه‌ی نسرین وکیلی. در «طولانی‌ترین آواز نهنگ» قصه‌ی یک دختر و پدر ناتنی‌اش را می‌خوانیم که می‌خواهند زندگی را در دوران بیماری مادر سرپا نگه دارند و امیدشان را به بهبود او از دست ندهند.

اسم من میناست به قلم «دیوید آلموند». آلموند به‌خاطر داستان‌های عجیب و غریبش که از شخصیت‌های واقعی سرچشمه می‌گیرند، مشهور است. مینا هم دختر نُه ساله‌ی باهوشی است که نگاه متفاوتی به دنیا دارد.

کارزار کَره و یک قصه‌ی دیگر نوشته‌ی «دکتر زئوس» و ترجمه‌ی رضی هیرمندی. این کتاب داستان اختلاف دو ملت سر یک موضوع خنده‌دار را روایت می‌کند. یک طرف، کره را روی نان می‌مالند و طرف دیگر زیر نان.

جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه اثر «گریس لین» و ترجمه‌ی پروین علی‌پور. «می‌لین» که هرشب با قصه‌های پدرش سرگرم می‌شود تصمیم‌ می‌گیرد، سفر شگفت‌انگیزی را شروع کند و راز خوشبختی را از پیرمرد ماه بپرسد.

تک و تنها توی دنیای به این بزرگی، کتابی تصویری از «اولف نیلسون» و «اوا اریکسون» و ترجمه‌ی فریده خرمی است که در آن پسری بی‌خبر از حال و روز پدر و مادرش، از برادر کوچکش مراقبت می‌کند و...

 

در بخش شعر سه کتاب برگزیده شدند:

دختری به زیبایی روباهی که ترسیده باشد به قلم هدی حدادی، از لب برکه‌ها به قلم مژگان عباسلو و اگر زن نبودم قطار بودم به قلم حدیث لزرغلامی.

 

برگزیده‌های تصویرگری هم عبارتند از:

نیم‌من بوق اثر علیرضا گلدوزیان، آرش اثر پژمان رحیمی‌زاده و اولین پادشاه جهان اثر میترا عبدالهی

 

شورای کتاب کودک در بخش دانش اجتماعی هم دو برگزیده داشت:

چرا باید دست‌هایم را بشویم وقتی کثیف نیستند نوشته‌ی «وانیا اولتن» و ترجمه‌ی کیقباد یزدانی و نامه‌های فلیکس نوشته‌ی «آنت لنگن» و ترجمه‌ی محبوبه نجف‌خانی.

 

جایزه‌ی ادبی شهید غنی‌پور هم امسال برگزیده‌های بخش کودک و نوجوان را در سیزدهمین دوره‌ی خود معرفی کرد:

 

نامزدهای بخش داستان کودک

این چهار کتاب در رشته‌ی داستان کودک نامزد دریافت جایزه شدند:

قصه‌های غاز نوشته‌ی مرجان کشاورزی‌آزاد

پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو... و دو داستان دیگر نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده

بچه تمساح کجا رفت نوشته‌ی یگانه مرادی

قیچی که دنبال کار می‌گشت نوشته‌ی منیره هاشمی

و در نهایت «قصه‌های غاز» برگزیده و از «پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو... و دو داستان دیگر» نیز تقدیر شد. کتاب «پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو... و دو داستان دیگر»، سه داستان از دنیای خیال‌انگیز کودکان دارد. داستانِ هم‌نام کتاب، ماجرای یک کره‌ اسب در یک قاب نقاشی است که اتفاقاً خیلی پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو می‌کند و دمار از روزگار قاب درآورده است.

 

نامزدهای بخش رمان نوجوان

در این بخش شش اثر نامزد شدند که همگی از مجموعه‌ی «رمان نوجوان امروز» انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند:

دلقک نوشته‌ی هدا حدادی

وقتی مژی گم شد نوشته‌ی حمید‌رضا شاه‌آبادی

امیرحسین و چراغ جادو نوشته‌ی ابراهیم حسن‌بیگی

آرزوی سوم نوشته‌ی مصطفی خرامان

آن‌سوی پرچین خیال نوشته‌ی عبدالصالح پاک

یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه‌ی کباب‌شده نوشته‌ی جمشید خانیان 

در پایان «آن‌سوی پرچین خیال» به‌عنوان رمان برگزیده‌ی این بخش معرفی و از «امیرحسین و چراغ جادو» هم تقدیر شد. گفتنی است مراسم اهدای جوایز دوشنبه ۱۲ اسفند، بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد جوادالائمه برگزار شد.

کد خبر 252136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز