سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - زهره بانی: سونوگرافی یک تست تشخیصی است و به شیوه تصویربرداری با امواج فراصوت گفته می‌شود. در تصویربرداری سونوگرافی (Ultrasonography) از امواج صوتی که هیچ ضرری برای انسان ندارند استفاده می‌شود. بالا بودن فرکانس این امواج باعث می‌شود که برای انسان قابل شنود نباشند.

مفاهیم: سونوگرافی (Ultrasonography) چیست؟

هنگامی که امواج صوتی با مانعی برخورد می‌کنند، برمی‌گردند و از آنجا که بافت‌های مختلف داخل بدن، توانایی‌های متفاوتی در بازتاب امواج صوتی دارند، امواج بازتابش شده توسط کامپیوتر تحلیل شده و به تصویر تبدیل می‌شوند.

سونوگرافی تستی است که هیچ درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند. متخصص سونولوژی مقداری ژل روی اندام مورد بررسی می‌ریزد تا قسمتی از دستگاه سونوگرافی که اصوات را وارد بدن بیمار می‌کند به راحتی روی بدن حرکت کند و بیمار بی آنکه دردی احساس کند، داخل بدنش مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

با آن که امواج به کار گرفته شده در سونوگرافی بی ضرر هستند اما تصویربرداری‌های بی مورد با این روش توصیه نمی‌شود زیرا حداقل تاثیر منفی تابش بیش از ضرورت امواج، باعث ایجاد گرما می‌شود که در سونوگرافی‌های مربوط به بارداری این حرارت اضافه برای جنین مضر است. بیشتر پزشکان معتقدند که در طول دوران بارداری 4 مرتبه انجام سونوگرافی کافی است.

یک بار در ابتدای بارداری که پزشک اطمینان پیدا کند که بارداری خارج از رحم نیست.

بار دوم درهفته دوازدهم بارداری که اندام‌های جنین تا حد زیادی شکل گرفته و پزشک با انجام سونوگرافی می‌تواند معده، مثانه، شکل سر، پشت سر، بینی و تقارن اندام‌های جنین را بررسی کند.

مرتبه سوم سونوگرافی در هفته بیست و دوم باید انجام شود. در این زمان پزشک با بررسی میزان رشد جنین، وضعیت جنین و تبادلات وی با مادر را کنترل می‌کند ضمن اینکه جنسیت جنین هم قابل تشخیص است.

تحلیل تصویر برداری در سونوگرافی

و بالاخره در هفته سی و دوم برای آخرین بار سونوگرافی انجام می‌شود تا پزشک ازرشد طبیعی جنین مطمئن شود.

تست سونوگرافی علاوه بر بررسی جنین و معاینات دوران بارداری، در تشخیص بسیاری بیماری‌های داخل محفظه شکم و لگن و به طور کلی بررسی وضعیت اندام‌های نرم مانند عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و... هم بسیار کارآمد است.

کد خبر 251724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز