دوشنبه ۴ تیر ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

همه آنها که سخنان رهبر انقلاب را در جمع مدیران شهرداری شنیده‌اند، ریزبینی و دقت نظر ایشان در حل مشکلات کلان‌شهر تهران را دریافته‌اند

در آن بیانات، ایشان نه تنها به تبیین سیاست‌های کلی اشاره کردند، بلکه با توضیح مصداق‌های عینی و ملموس نشان دادند که تا چه حد به حفظ ارزش‌های انقلاب، نظام، رعایت حقوق مردم، رضایتمندی شهروندان، مسائل فرهنگی با حاکمیت ارزشهای دینی وانقلابی ،  حمل‌ونقل شهری، ترافیک، مبارزه با فرصت‌طلبی‌ها، پرهیز از تجملات و... در مدیریت شهر تهران حساسیت و توجه دارند.
جا دارد هریک از محورهای مطرح شده از سوی رهبر انقلاب، از سوی کارشناسان مختلف موضوع بحث‌های جدی قرار گیرد و از درون گفتمان‌ها، راه‌حل‌های مبتنی بر نظرات ایشان تدوین و عملیاتی شود.
از نکات مورد اشاره در سخنرانی رهبر معظم انقلاب  لزوم تعامل همه دستگاههای ذیربط از جمله دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری برای رفع مشکلات کلان‌شهر تهران است. این فراز، اشاره‌ای مستقیم دارد به نقیصه و کمبودی که متأسفانه و به هر دلیل، مدیریت شهر تهران را رنج می‌دهد.
دولت (نه‌تنها به‌معنای قوه مجریه که به‌مفهوم عام آن یعنی حاکمیت نظام) فعالیت اصلی خود را در تهران متمرکز کرده است. این فرایند، دست‌کم در حال حاضر، امری ناگزیر است اما حضور گسترده و پررنگ مجموعه قوای حاکم در تهران، هم انتظارات دولت را بالا می‌برد و سرویس‌های بیشتری را از مدیریت این کلان‌شهر طلب می‌کند، و هم به‌دلیل متمرکز شدن امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... در تهران، مردم سراسر کشور را به شهروندانی تبدیل می‌کند که از  مدیریت شهر تهران، توقع دارند.
در این وضعیت، دولت دست‌کم برای آن‌که بتواند فعالیت‌های خود را تسهیل و توسعه بخشد، باید هزینه‌های حضور خود در تهران را بپردازد و آن‌را به شهروندان تهرانی تحمیل نکند.
رعایت متقابل حقوق شهروندان تهرانی (که شهرداری و شورای شهر نمایندگی آنها را به عهده دارند) و دولت با تعامل میسر می‌گردد. پیش‌نیاز تعامل، درک مشترک است و قانون، برای اداره شهرها سازوکاری طراحی کرده است  که تعامل را کاملا میسر می‌سازد.
شرط اصلی تعامل، همدلی و محبت است که پدیداری و پایداری  آن، اندکی ازخودگذشتگی، پرهیز از دخالت خواسته‌های سیاسی در مسائل شهری، و انسجام و هماهنگی را می‌طلبد و این توصیه‌ها به شایستگی در سخنان رهبر انقلاب آمده است. شهر تهران، تاوان  عدم تعامل را نباید بیش از این بپردازد و با بیانات رهبری، حجت بر همگان تمام شده است.
کد خبر 25145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز