سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

مهدی قمصریان: چند روز پیش مدیران اجرایی کشور در فضایی صمیمی ساعتی مهمان رهبر معظم انقلاب بودند.

ایشان در سخنان مهمی با کارگزاران قوه مجریه مطالب و رهنمودهای فراوانی را ارائه کردند که مشروح آن در رسانه‌ها منتشر شد. بخشی از سخنان معظم له که با تاکید چندباره ایشان مطرح می‌شد، حمایت از سفرهای استانی رئیس جمهوری و هیأت دولت بود.

رئیس جمهوری و اعضای هیات وزیران در دور نخست سفرهای استانی ضمن حضور در  ۳۰ استان کشور با مردم  ۳۳۶شهرستان دیدار کردند و در مجموع  ۶هزار مصوبه و توافق‌نامه در جریان این سفرها به تصویب هیات وزیران رسید.

کمتر ارزیاب منصفی است که سفرهای استانی را اقدامی برجسته، لازم و خوب نداند چرا که به رغم گذشت سالها از پیروزی انقلابی که شعار آن عدالت از توزیع منابع تا توجه مدیریتی بود، اندک مدیرانی بودند که با مجموعه‌های تحت مدیریت خود ارتباط میدانی نزدیک برقرار نموده و از نزدیک با حقایق و مشکلات نقاط مختلف آشنا شوند.

مدیران معمولا با تراشیدن بهانه‌های مختلف اعم از ضیق زمان یا دسترسی به گزارشهای مکتوب از این مهم که همان ارتباط صریح و به دور از پیچیدگیهای بوروکراسی مرسوم بود، طفره می‌رفتند.

از این جهت اقدام دولت نهم در سفر از مرکز به سوی اقصی نقاط کشوری که سالها با محرومیت به جامانده از طواغیت گذشته روزگار سپری می‌کند،‌ امری مطلوب و ستودنی است.

اما امروز که این اقدام به تعبیری مبارک در گام اول خود یعنی سفر به تمام استان‌های ایران به پایان رسید،‌ زمان اقدام دوم و بسا مشکل‌تر که همان عمل به وعده‌ها و اجرای مصوباتی است که وزیران دولت احمدی‌نژاد،‌ اجرا شدن آن را بر عهده گرفته‌اند، فرا رسیده است.

بنابراین ادامه این حرکت تا انتها و گام نهایی یعنی اجرای کامل تصمیمات اتخاذ شده، منجر به لمس نتیجه از سوی مردم و شادکامی ملتی خواهد بود که سال‌ها در دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی جانانه تلاش کرده‌اند. در این راستا جدیت در پیگیری مسئولان اجرایی اعم از استانداران، فرمانداران و مدیران بخشهای گوناگون دولت در مسیر اجرای مصوبات بسیار مهم است.

یادآوری این نکته ضروری است که هرچند تلاش دولت برای تحقق مصوبات سفرهای استانی ملموس است،‌ لکن بین اجرا و اجرایی شدن تفاوت بسیاری است. اجرایی شدن یک مصوبه به معنای انجام مراحلی است که کار را در روند اجرا قرار می‌‌دهد و تا حصول نتیجه آن راه دشوار و پرزحمتی وجود دارد.

هرچند برخی از مسئولین در گزارشهایی از اجرایی شدن درصد بالایی از مصوبات خبر می‌دهند – که البته جای خوش‌وقتی است- اما به نظر می‌رسد دوری از گزارش‌دهی صرف و توجه به میزان پیشرفت اجرای پروژه های اجرایی شده از اهمیت بالاتری برخوردار است.

در مواردی هم  برخی گزارش‌های مربوط به عملیاتی شدن مصوبات استانی با کاغذ بازی و اغراق همراه به نظر می‌رسد.

اولویت‌های پرداختن به مسایل بر اساس نظر مردم و مشکلات موجود در استان‌ها نیز از جمله موارد مهمی است که بررسی و توجه به آن از سوی دولت محترم بجا و شایسته است.

توجه دقیق به مطالبات حقیقی مردم و جلوگیری از افزایش به دور از منطق و توانایی‌های موجود این مطالبات هم از جمله نکات حایز اهمیت است چرا که اگر اینگونه باشد ممکن است این اقدام مبارک با ایجاد توقعات نامتناسب با بودجه و امکانات، مشکل‌ساز شود.

مضافاً بر این که طبق توصیه رهبر معظم انقلاب اگر دولت در جایی احساس می‌کند که برخی مصوبات اجرا شدنی نیست، به صراحت به مردم اعلام و دلایل آن را بیان کند تا امید مردم به صداقت، پشتکار و توانایی مسئولان متزلزل نشود.

کد خبر 25712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز