دوشنبه ۴ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

سیدرضا تقوی*: سه‌شنبه پنجم تیر، اولین هم‌اندیشی نقش نماز جمعه در اتحاد ملی و انسجام اسلامی با حضور ائمه جمعه کشور و جمعی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

در سالی که از طرف مقام معظم رهبری سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده است؛ سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و سیاسی باید از این فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را ببرند و بسیاری از مشکلات جامعه را در سایه این عنوان پرجاذبه حل نمایند.

بستر مناسبی را این شعار در حوزه فرهنگ عمومی، برای مقوله وحدت و انسجام ملی فراهم آورده است و با برنامه‌ریزی‌های جامع می‌توان فرهنگ اتحاد ملی و انسجام اسلامی را تقویت و تحکیم ببخشیم.

وحدت در هر جامعه‌ای کلید موفقیت و رمز پیروزی است هر مشکلی را در سطح ملی باید با وحدت ملی حل کنیم حتی اقتدار ملی در پرتو وحدت ملی به وجود می‌آید، همچنین منافع ملی را باید از طریق وحدت ملی پاسداری کنیم و اگر ادعا شود که حیات و بقاء، بالندگی و والایی یک ملت به وحدت ملی بستگی دارد سخن گزافی بر زبان نرفته است.

دستگاه‌های فرهنگی و مدیران متفکر و به ویژه رسانه‌ها نسبت به تحقق مفهومی این شعار، مسئولیت سنگین‌تری را برعهد دارند ولی متأسفانه تا این لحظه کار اساسی و قابل توجهی انجام نگرفته است.

عناوینی که از طرف رهبر اندیشمند انقلاب، در آغاز هر سال برای سال جدید اعلام می‌شود. از موضوعات بنیادی است که به سرنوشت یک ملت ارتباط پیدا می‌کند، چرا نباید برای این موضوعات اساسی و بنیادین که در جهت رشد و اعتلا و اقتدار ملی می‌باشد سرمایه‌گذاری مناسب انجام بگیرد؟!

تجربه نشان داد که ملت مسلمان ما، انقلاب را با وحدت به پیروزی رسانید و همین گونه کشور را باید با وحدت بسازیم و مشکلات را با وحدت مشکل گشا باشیم.

ما از طریق وحدت، نه تنها تولید اقتدار می‌کنیم بلکه تولید دیگری از نوع عاطفه و صمیمیت نیز  به دست می‌آید چون در هر کجا که وحدت باشد مهر و عاطفه نیز وجود دارد، بنابراین با تقویت و تحکیم وحدت بار عاطفی جامعه را افزایش بدهیم و به فضای سرد و یخ زده گرما و نشاط ببخشیم.

ما امروز در جامعه، مقولات وحدت بخش فراوان داریم، مقولاتی که به عنوان نقاط مشترک مورد قبول اکثریت قریب به اتفاق جامعه است، به طور نمونه، اسلام عزیز، ایران گرامی، قانون اساسی، زبان شیرین فارسی و انقلاب شکوهمند اسلامی و... از مقولات وحدت بخش در سطح ملی هستند.

امروز اصل ولایت فقیه و شخص ولی فقیه در رأس نظام اسلامی، محور وحدت است و ملت بزرگ و با ایمان ما حول محور این اصل مترقی می‌تواند به وحدت و اقتدار ملی شکوه و عظمت بیشتری ببخشد.

نمازجمعه که تشریع و تأسیس آن (از این منظر) برای تقویت و تمرین وحدت در جامعه اسلامی می‌باشد و ترکیبش پیام وحدت را به جامعه القا می‌کند نقش بسیار سازنده در وحدت ملی ما دارد.

خطبه‌ها و خطابه‌ها در ترویج فرهنگ وحدت و تخریب عوامل تفرقه نقش سازنده و تأثیر بالنده ایفا می‌کند.

امام جمعه از مسند بلند امامت، با آهنگ وحدت، کاروان امت را مدیریت و هدایت می‌نماید، او تلاش می‌کند تا همه گروه‌ها و احزابی که در اصول با یکدیگر اشتراک عقیده دارند ولی در سلیقه‌ها با یکدیگر هم‌آوا نیستند را در کنار هم قرار بدهد و چینش سلیقه‌ها را در صفوف فشرده نماز، با جهت‌گیری به سمت و سوی کعبه به نمایش بگذارد.

*رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

کد خبر 25137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز