سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: حضور بیژن نامدار زنگنه به‌عنوان سومین وزیر از دولت یازدهم در شورای شهر تهران با اخبار خوش بی‌سابقه‌ای همراه شد.

وی در حضور اعضای شورای شهر و نمایندگان رسانه‌های گروهی گفت: مردم نباید فکر کنند که به حقوق آنها احترام گذاشته نشده یا به سلامتشان توجهی نمی‌شود به همین دلیل تعهد می‌دهیم هر تعداد واگن مترو، اتوبوس و تاکسی که برای شهرتهران لازم باشد در قالب بیع متقابل تأمین و همه هزینه‌هایش را از طریق نفت جبران‌سازیم.

بهبود کیفیت سوخت، تولید بنزین پاک، عرضه نفت و گاز بدون گوگرد و قطع دریافت بنزین از پتروشیمی نیز ازجمله دیگر اخبار خوشی بود که اعلام آن از سوی وزیر نفت نویدبخش بهبود کیفیت هواو رفع معضل نگران‌کننده آلودگی از آسمان شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ است. زنگنه گفت: دولت نسبت به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور بسیارحساس شده و معتقد است ادامه وضعیت کنونی امکان پذیر نیست و باید تغییرات جدی در بحث کیفیت سوخت، توسعه حمل ونقل عمومی و اصلاح ناوگان آن صورت گیرد. وی ادامه داد: بهبود کیفیت نفت و گاز و ارتقای آن به استاندارد یورو 4باعث شده تا ما درخواست کنیم که خودروی گازوییلی بیشتری شماره‌گذاری شود. به گفته وی از سال 93 بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی توزیع نشده و بنزین باید وارد شود.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سؤال رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر که از وی خواسته بود تعریفی روشن و شفاف از بنزین پاک برای مردم ارائه کند، گفت: این بنزین تنها با اختلاف یک شاخص یورو4 است. یعنی این بنزین تا 99درصد به یورو4 نزدیک است اما یورو4 نیست درعین حال از استانداردهای آمریکا بهتر است. از سوی دیگر زنگنه با تأکید بر آلایندگی بالای موتورسیکلت‌ها گفت: دولت علاقه‌مند است چه در حوزه ورود و چه تولید موتورسیکلت‌های برقی و حتی ماشین‌های هیبریدی با هدف کاهش آلودگی هوا هر اقدامی لازم باشد انجام دهد. وزیر نفت از وانت‌های نیسان نیز به‌عنوان منبع متحرک آلایندگی نام برد و خطاب به اعضای شورای شهر گفت: این وانت را از شهر تهران خارج کنید ما هم دراین راه از هر همکاری با شما دریغ نخواهیم کرد.

توافق برای افزایش پمپ بنزین‌ها

زنگنه از توافقاتی سخن گفت که هفته گذشته در جلسه مشترک با محمدباقر قالیباف شهردار تهران به انجام رسید. براین اساس قرار شده با درنظر گرفتن کمبود جایگاه‌های عرضه بنزین شهرداری تهران تا آخر فروردین‌ماه سال آینده کار جانمایی برای احداث جایگاه‌های پمپ بنزین را به انجام برساند. وی گفت:

با توجه به اینکه زمین در تهران گران است به‌نظر می‌رسد باید به سمت ساخت جایگاه‌های تک‌تلمبه‌ای حرکت کنیم. وی پیش‌بینی کرد با ساخت 250جایگاه بنزین تک تلمبه‌ای می‌توان بخشی از مشکل آلودگی هوا و مصرف سوخت را حل کرد. وزیر نفت همچنین پیشنهاد ایجاد موزه نفت در چند نقطه کشور را مطرح کرد و از شهرداری تهران خواست تا در یکی از بوستان‌های شهری زمینی در اختیار وزارت نفت قرار دهد تا موزه علوم و تکنولوژی نفت در آنجا ساخته شود. پس از پایان اظهارات بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت حدود 20نفر از اعضای شورای شهر در واکنش به اظهارات وی به اظهارنظر پرداختند.

نگرانی‌های اعضای شورا

ابتدا محمد مهدی تندگویان که پدر شهیدش نخستین وزیر نفت جمهوری اسلامی بود، گفت: مردم هیچ شهری به اندازه تهران محروم نیستند زیرا شهروندان تهرانی از نفس کشیدن محروم هستند و روزانه 8نفر به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را ازدست می‌دهند و بقیه نیز به مرگ تدریجی محکوم هستند. وی ادامه داد: درست است که سوخت پاک درحال عرضه شدن است اما اگر خودروی استاندارد نداشته باشیم وضع بدتر می‌شود و اصلاح این وضع نیز بر عهده شهرداری نیست بلکه وظیفه دولت است. تندگویان همچنین پیشنهاد ساخت پالایشگاهی را به وزیر نفت داد که سوخت آن از محل 6هزارتن زباله تولیدی شهر تهران تأمین شود.

احمد دنیا مالی نیز درخواست کرد برای عملیاتی شدن اظهارات وزیر نفت بهتر است نماینده‌ای از سوی وی معرفی شود تا شورای شهر در تعامل با وی بتواند اجرایی شدن طرح‌های مطروحه در باب کاهش آلودگی هوا را پیگیری کند.الهه راستگو هم اینطور اظهار داشت که بهتر است طی یک هفته‌ای که از توزیع بنزین پاک در شهر تهران می‌گذرد، آماری از وضعیت کیفیت هوا به مردم ارائه شود تا تأثیرات آن برمردم مشخص شود. وی همچنین گفت: با درنظر گرفتن اینکه استفاده از مشارکت شهروندان عامل مؤثری در کاهش مصرف حامل‌های انرژی است پس وزارت نفت از ظرفیت شورایاری‌ها برای تقویت و ترویج فرهنگ مصرف بهینه انرژی می‌تواند استفاده مؤثری داشته باشد.

رحمت‌الله حافظی از آمار مرگ سالانه 3میلیون نفر در دنیا به‌دلیل آلودگی هوا سخن گفت و تأکید کرد که هوای پاک منجر به بقای انسان و آلودگی هوا منجر به قتل و کاهش 5سال از عمر انسان می‌شود. مرتضی طلایی هم با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی هوای کلانشهرهای دیگر کشور بدتر از تهران است خواستار آن شد تا توافقی که بین شهرداری تهران با دولت بر سر کاهش آلودگی هوا صورت گرفته به سایر شهرهای کشور هم تعمیم داده شود.

درخواست معصومه آباد از وزیر نفت مربوط به ساماندهی و رفع خطر از انبار نفت و گاز منطقه شهران بود که درصورت بروز زلزله می‌تواند منجر به تلفات و خسارت‌های بی‌شماری شود. وی افزود: سال‌88 توافقنامه جامعی بین شهرداری و وزات نفت منعقد شد که این انبارها از منطقه شهران، به آبیک قزوین انتقال پیدا کند یا مسیر آن تغییر کند اما اتفاقی نیفتاد.

علیرضا دبیر هم در سخنان خود اظهار امیدواری کرد که وزارت نفت به‌عنوان نخستین وزارتخانه دولت، عوارض و بدهی‌های خود به شهرداری تهران را بپردازد. وی میزان بدهی وزارت نفت بابت عوارض نوسازی و پسماند را 3میلیارد تومان اعلام کرد. ابوالفضل قناعتی هم در جلسه دیروز گفت: در مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها انتظاری که شهرداری داشت و تعهدی که دولت قبل به شهرداری داده بود هیچ کدام عملی نشد. قناعتی افزود: صحبت‌هایی که مسئولان دولت قبل کردند و عمل نکردند بین مردم بدبینی به‌وجود آورده است. امیدوارم شما به تعهداتی که برای واگن‌های مترو دادید عمل کنید.

محسن سرخو رئیس کمیته حمل‌ونقل شورا نیز با اشاره به ضرورت احداث 700کیلومتر مترو در طرح جامع شهر تهران تأکید کرد: 9خط داخلی و 4خط اکسپرس در طرح جامع دیده شده است. وی گفت: تا پایان برنامه 5ساله به 300کیلومتر مترو می‌رسیم و 80کیلومتر هم از خطوط اکسپرس به بهره‌برداری می‌رسد. بنابراین در مجموع حدود 320کیلومتر از طرح جامع فاصله داریم. به همین مناسبت وی از زنگنه خواست تا در این زمینه مساعدت کند.

احمد حکیمی پور نیز در ادامه با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه مسائل تهران از یک کلانشهر بالاتر است، اظهار داشت: در شرایطی که همه قوا باید در حل و فصل مسائل شهر کمک کنند اما متوجه شدیم مجلس در بودجه پیشنهادی دولت اعتباری که برای کمک به حل مشکلات تهران درنظر گرفته شده بود را حذف کرده درحالی‌که ما از نمایندگان مجلس به‌ویژه نمایندگان مردم تهران انتظار داریم که از این تصمیم بازگردند.عباس جدیدی هم با تأکید براین که چیزی به نام سوخت پاک جز برق وجود ندارد، گفت: وزارتخانه‌های نفت و نیرو می‌توانند در تعامل باهم به‌صورت پایلوت به ایجاد نیروگاه‌های برق در اطراف تهران بپردازند.

تصویب یک فوریت یک طرح

یکی از ثمرات حضور وزیر نفت در جلسه دیروز شورای شهر این بود که اعضا به یک فوریت طرحی رأی دادند که براساس آن شهرداری تهران موظف به تسهیل ایجاد جایگاه‌های سوخت رسانی کوچک یک و دو تلمبه‌ای شد. این طرح به‌منظور تسهیل شرایط سوختگیری خودروها و جلوگیری از اتلاف زمان، انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، توزیع بهینه مناسب و آسان سوخت برای خودروها و توزیع متقارن جایگاه‌های سوخت‌رسانی در سطح کلانشهر تهران و حریم آن است.

درخواست تغییر نام خیابان بهبودی

مجتبی شاکری دبیر کمیته نامگذاری شورای شهر تهران طی سخنانی با اشاره به مراجعات و تماس‌های مکرر مردمی درخواست کرد هرچه سریع‌تر نام خیابان بهبودی تغییر کند. به گفته شاکری براساس تحقیقات صورت گرفته نام این خیابان منتسب به یکی از نزدیکان خانواده پهلوی است. دبیر کمیته نامگذاری شورای شهر تهران اضافه کرد: برخی از اسامی انتخابی برای خیابان‌ها براساس پیشنهادهای مردم محله انتخاب می‌شود و شورا نیز بهتر است دغدغه مردم این منطقه را پاسخ دهد. وی همچنین طی تذکری بابت ساخت وساز غیرمجاز در ارتفاعات تهران انتقاد کرد و گفت:

با وجود تذکری که آذرماه گذشته دادم اما همچنان کار ساخت یک برج بالای ارتفاع 1800متر و در جوار کهف‌الشهدا هنوز تعطیل نشده است. در پاسخ احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر گفت: هفته آینده معاون برنامه‌ریزی و توسعه گزارشی در این‌باره به شورای شهر ارائه خواهد کرد و موضوع تذکر جنابعالی نیز دردستور کار رسیدگی ازسوی شهرداری تهران قرار دارد.

تسهیلات تشویقی برای بدهکاران عوارض نوسازی

در چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ارائه تسهیلات تشویقی به بدهکاران عوارض نوسازی به میزان 50درصد از جرائم دیرکرد تصویب شد. علیرضا دبیر با تأکید براین که درآمدهای شهرداری از محل عوارض نوسازی پایدار محسوب می‌شود، گفت: شهرداری تهران نزدیک به 780میلیارد تومان از مردم و مؤسسات دولتی بابت عوارض نوسازی طلبکار است. سهم مردم از این بدهی 270میلیارد تومان و میزان دیرکردی که براساس قانون به این عوارض اضافه می‌شود 68میلیارد تومان است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به کارکرد برنامه‌های تشویقی در ترغیب مردم برای پرداخت عوارض توضیح داد: در سال 85تنها 500هزار فیش مربوط به عوارض بموقع پرداخت می‌شد اما بعد از برگزاری مراسم جوایز خوش‌حسابی، حالا یک‌میلیون و 200هزار نفر فیش عوارض‌شان را بموقع پرداخت می‌کنند.

اما به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دستگاه‌های دولتی با وجود توانایی پرداخت، این عوارض را نمی‌پردازند پس باید دیرکردشان را هم بدهند. در این جلسه پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی برای گرفتن درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها وجود ندارد خواستار ابزاری شد تا شهرداری بتواند به واسطه آن مطالبات خود بابت عوارض نوسازی را که حدود 750میلیارد تومان است و بعضی از آنها مربوط به 20سال قبل می‌شود را وصول کند.دیروز در نهایت بعد از جمع بندی پیشنهادهای اعضای شورای شهر، مقرر شد اگر بدهکاران عوارض نوسازی در شهر تهران بدهی معوقه خود را تا 31تیر به‌طور یکجا پرداخت کنند می‌توانند از مزایای تسهیلات تشویقی شهرداری تهران تا میزان 50درصد جرائم دیرکرد برخوردار شوند. اما براساس این مصوبه، تسهیلات تشویقی شامل حال بدهی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت نمی‌شود. ضمنا شهرداری تهران موظف شد یک درصد از محل درآمد را برای کار تبلیغات و اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی‌ و مشوق‌های لازم برای پرداخت بموقع عوارض نوسازی صرف کند.

کد خبر 251076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز