همشهری آنلاین: همزمان با روز مهندسی، سومین جشنواره جشنواره تحقیقات صنعتی نیروهای مسلح با حضور سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و فرماندهان، مسئولان، دانشمندان و محققان صنعتی نیروهای مسلح در تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این جشنواره (سلمان فارسی) طی سخنانی، با بیان اینکه "قدرت ملی به دو عنصر سخت (مادی) و نرم (اجتماعی) تقسیم می‌شود"، افزود: قدرت نظامی از ارکان مهم قدرت ملی تلقی می‌شود.

دهقان بر نقش کلیدی فناوری در تشکیل و جهت‌دهی به قدرت تاکید کرد و گفت: امروزه در مواقع جنگ با ورود و اضافه شدن عناصر فناورانه به سلاح، عرصه‌های نبرد و جنگ بیش از پیش متأثر از فناوری شده است.

وزیر دفاع تغییرات فناورانه بویژه در حوزه سامانه‌ها و شبکه‌ها را از تغییرات اساسی فناوری در جنگ جهانی اول و دوم دانست و اظهار کرد: معمولا در زمان توسعه یک فناوری دفاعی، یک فناوری رقیب وارد عرصه می‌شود که نوعی تنازع فناورانه برای فناوری جدید بوجود می‌آورد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید از عناصر فضا و فضای سایبر به عنوان دو فناوری جدید فراروی نیروهای مسلح جهت دفاع بهره ببریم که این تحولات می‌تواند رکن بسیار مهمی در قدرت، امنیت و عملیات تولید سازمان ایفا کند.

وزیر دفاع اضافه کرد: توان دفاعی و اقتدار ملی در سایه رصد و تحلیل درست از تحولات محیطی و تهدیدات محقق می‌شود و باید با درک درست از تحولات، راه و ابزار مناسب برای مقابله با تهدیدات را تشخیص دهیم.

دهقان، نگاه عمیق به بحث تحقیق و تکنولوژی در رسیدن به قدرت بازدارندگی جهت مقابله با دشمن را مهم دانست و تصریح کرد: با عنایت به این که ما در یک وضعیت تعادلی قرار گرفته‌ایم، دشمن به هیج وجه به حرکت در یک نقطه بسنده نمی‌کند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که متناسب با حریف خود در فضایی مناسب قرار گیرد.

وی با بیان اینکه "نیاز، عامل حرکت برای تحقق سامانه‌های دفاعی است"، گفت: تولید دانش و توسعه فناوری، یک چرخه فرایندی به هم پیوسته است.

وزیر دفاع تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با بهره‌گیری از تجارب گذشته حرکت‌های خوبی در حوزه مدیریت و سرمایه‌گذاری در نیروهای مسلح انجام شده است و ملت ما باید همیشه محدودیت‌ها را به عنوان یک نعمت تلقی کند زیرا تمام تلاش نظام سلطه بر این است که دیگر کشورها به دانش و فناوری دست نیافته و در این راه با ایجاد تحریم و محدودیت سعی در عدم توفیق ملت‌ها دارند.

دهقان با بیان اینکه "رهبری فرزانه و ملت آگاه ایران با درک درست از نظام سلطه مسیر خودکفایی را ترسیم کرده‌اند که گام‌های بلندی در رسیدن به موفقیت برداشته شده است"، افزود: در سال‌های گذشته و دور، در کشور امکان تولید سامانه‌های دفاعی را نداشتیم ولی امروزه محققان و پژوهشگران ما با تحقق شعار "ما می‌توانیم" امکان خودکفایی و برآورده شدن نیازها توسط نیروهای داخلی را فراهم کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عنصر ایمان، توکل و بهره‌گیری از بیانات رهبری هوشمند و الهی که بر نیروهای مسلح حاکمیت یافته، موجب شده که محدودیت‌ها به سلاحی قوی تبدیل شوند و لازم است ضرورت پرداختن به امر تحقیق در ذهن فرماندهان نیروهای مسلح به بار بنشیند که این بزرگترین سرمایه نیروهای مسلح است.

وزیر دفاع با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش، تاکید کرد: تحقیق باید نیازهای حال و آینده را محقق سازد و با بهره‌گیری از روحیه بسیجی تحقیقات با بیشترین فایده و کمترین هزینه باید انجام شود.

دهقان تولید دانش در مدیریت دانش را بسیار کلیدی تلقی کرد و گفت: هر کار علمی باید متکی بر نظام‌های استاندارد باشد تا بتوان گام‌های بعدی را با سرعت و دقت بیشتری پیمود.

وی افزود: واحدهای تحقیقاتی باید نام خود را با واحدهای تولیدی منطبق سازند زیرا رویکرد نیروهای مسلح رویکرد واحدی است و وزارت دفاع همیشه سعی داشته این حس تعلق دوجانبه را دنبال و عینی کند.

دهقان با بیان اینکه "جشنواره سلمان فارسی بستر مناسبی برای ارایه دستاوردهای تحقیقاتی نیروهای مسلح است"، اظهار کرد: بحمدالله دستاوردهای این جشنواره سال به سال پویاتر است و سیر تکاملی خود را طی می‌کند.

وزیر دفاع در پایان با قدردانی از دانشمندان، محققان و مدیران عرصه فناوری و تحقیقات، ابراز امیدواری کرد که در جشنواره چهارم شاهد دستاوردهای بیشتری بویژه در حوزه فناورانه باشیم.

بر اساس این گزارش، در این جشنواره 212 طرح و پروژه و دستاورد شرکت داشتند و 59 پروژه و طرح دفاعی از میان آنها بعنوان سازمان‌ها، نیروها، محققان و پروژه‌های برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

مهندس شفقت دبیر سومین جشنواره تحقیقات صنعتی نیروهای مسلح (سلمان فارسی)، اهداف این جشنواره را تقدیر از فن‌آوری‌های برتر در بخش دفاعی و نیز تقویت سامانه‌های برتر به جهت توسعه زیرساخت‌های دفاعی و همچنین تقدیر از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همکار توصیف کرد.

کد خبر 250869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز