دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی موفق شدند با الهام از ماهی نایف فیش (knifefish) روبات زیردریایی بسازند.

ساخت روبات زیردریایی با الهام از ماهی

به گزارش ایرنا، بررسی حرکت ماهی در آب می‌تواند به ساخت وسایل نقلیه زیر آبی منجر شود و برای مطالعه و بررسی صخره‌های مرجانی، تعمیر سکوهای نفتی در اعماق دریا و یا بررسی کشتی‌های غرق شده مورد استفاده قرار گیرد.

حالا یک ماهی سیاه رنگ حوزه آب‌های آمازون از گونه ماهی‌های نایف فیش (knifefish) که الکتریسیته ضعیفی تولید می‌کند، منبع الهام متخصصین روباتیک دانشگاه نورث وسترن در آمریکا برای ساخت روبات‌های زیر دریایی شده است.

این ماهی با استفاده از سیستم‌های سنجش و جنبش یکپارچه و توانایی منحصر به فرد حس کردن از طریق یک میدان الکتریکی ضعیف که در اطراف بدن خود به وجود می‌آورد در شب شکار می‌کند.

این میدان الکتریکی به صورت افقی (جلو و عقب) و به صورت عمودی با استفاده از یک نوار باله مانند در قسمت زیرین بدن ماهی به وجود می‌آید.

به گفته محققان فناوری احساس کردن از طریق نیروی الکتریسیته و نوار باله مانند می‌تواند به ساخت یک روبات که توانایی حرکت‌های پیچیده سه بعدی هندسی را دارد، بیانجامد.

محققان می‌گویند: فناوری‌هایی که در حال حاضر برای کار کردن در آب استفاده می‌شود چندان پیشرفته نیست. زیرا این دستگاه‌ها معمولا بسیار بزرگ بوده و چابکی لازم را ندارند.

این محققان در حال حاضر چندین روبات را بر اساس توانایی‌های ماهی (knifefish) در آزمایشگاه ساخته‌اند.

آنها امیدوارند بررسی‌های بیشتر این ماهی توانایی روبات‌های زیردریایی را بهبود بخشد.

کد خبر 250013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز