همشهری آنلاین: فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: شاهد افول قدرت و شکست هژمونی آمریکا در جهان هستیم.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان در همایش بزرگ نیروهای احتیاط ارتش (سربازان دوران دفاع مقدس) که در تالار گل نرگس لشگر 81 زرهی کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: شهدا با ایثار و ازخودگذشتگی شان عزت، افتخار و سربلندی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورده‌اند.

وی افزود: از مجموع 48 هزار شهید سرافراز ارتش دوران جنگ تحمیلی 46 هزار شهید متعلق به نیروی زمینی است که این عدد نشان دهنده نقش قابل توجه نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس است.

پوردستان با بیان این‌که سرباز، مرز امنیت است، خاطرنشان کرد: اگر یک ملت عزت، افتخار، آسایش و آرامش دارد به دلیل وجود سربازان است. هرجا سرباز هست، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی هم وجود دارد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که اعلام کند در طول دوران جنگ تحمیلی 2.5 میلیون سرباز را آموزش داده و به جبهه های دفاع مقدس اعزام کرده است که حاصل این تلاش‌ها، حفاظت از تمامیت ارضی و کیان مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی در ادامه با اشاره به سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: انقلاب ایران در بهمن 1357 زمانی که به پیروزی رسید، شک سیاسی و بهت عظیمی به آمریکایی ها وارد شد؛ چراکه انها در مخیله شان هم نمی گنجید که انقلاب اسلامی ایران به این سرعت به پیروزی رسد.

پوردستان ادامه داد: انقلاب ایران در شرایطی به پیروزی رسید که جهان دارای یک تعادل نسبی بود و دو جبهه شرق و غرب جهان را اداره می کرد و به نوعی کشورهای جهان تحت تسلط این دو ابرقدرت همچون هسته پیرامون هدایت می‌شدند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران این وضعیت را برهم زد و در جبهه شرق و غرب به ویژه آمریکایی‌ها با یک چالش جدی مواجه شدند؛ چراکه آنها موقعیت ژئوپولوتیک ایران را در منطقه از دست داده بودند.

وی به مزایای ایران قبل از انقلاب برای آمریکایی ها اشاره کرد و افزود: ایران در شمال آبراه خلیج فارس قرار داشت و آنها می توانستند از طریق ایران، مسیر ترانزیت انرژی جهان را کنترل کنند و با پیروزی انقلاب این مزیت از آمریکایی ها گرفته شد. مزیت دیگر ایران برای آمریکا، همرزی با شوروی سابق بود، به گونه ای که ایران بیش از 3000 کیلومتر مرز زمینی و آبی مشترک با اتحادیه جماهیر شوروی داشت و از دست دادن ایران، آمریکا را از اوضاع شوروی بی اطلاع می گذاشت. همچنین دیگر مزیت ایران قبل از انقلاب برای آمریکا، بازار فروش محصولاتش بود که این هم با پیروزی انقلاب از آنها گرفته شد.

پوردستان تصریح کرد: به لحاظ نظامی ارتش ایران در دوران قبل از انقلاب حکم ژاندارم آمریکا در منطقه را داشت و هر زمانی که کشوری در منطقه حرکتی می کرد، ارتش ایران به عنوان ژاندارم آمریکا وظیفه مقابله با آن کشور را داشت. و از سویی دیگر ارتش ایران جبهه جلویی ناتو در منطقه به ویزه برای مقابله با حرکات شوروی بود.

وی تاکید کرد: بنابراین آمریکا با وقوع انقلاب اسلامی ایران، مزایای بسیاری را در منطقه از دست داد و همه این موارد باعث شد که آمریکایی ها مستقیما و غیر مستقیم به مقابله با ایران بپردازند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: محاصره اقتصادی، تحریم، ترورهای کور و هوشمندانه، ایجاد ناامنی های گسترده در نقاط مختلف کشور و نهایتا جنگ از طریق عراق از جمله مواردی بودند که آمریکایی ها برای مقابله با انقلاب به کار گرفتند و به یاری خداوند تاکنون در هیچ کدام از این موارد نتوانسته اند کوچکترین موفقیتی به دست آورند.

پوردستان به آغاز جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: عراق در ابتدای جنگ 12 لشگر نظامی تا دندان مسلح و 45 تیپ مستقل داشت. 366 فروند بالگرد، 400 فروند هواپیمای جنگی و بیش از 5000 مستشار نظامی از جمله داشته های عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران بود.

وی یادآور شد: در آن روزگار ایران دارای ارتشی بود که تازه انقلابی را پست سرنهاده بود و چندان آمادگی جنگ را نداشت، اما با ایثار و ازخودگذشتگی سربازان، حتی یک وجب از خاک پاک ایران اسلامی هم از دست داده نشد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جهان امروز در یک پیچ تاریخی عظیم قرار گرفته است، گفت: اولین پیچ تاریخی، انقلاب ایران بود که ثبات استکبار جهانی را بر هم زد، دومین پیچ تاریخی، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود و سومین پیچ تاریخی نیز بیداری اسلامی که شاهد وقوع آن هستیم و امروز آمریکا از این بیداری اسلامی بسیار هراسان است.

وی تاکید کرد: شاهد افول قدرت و شکست هژمونی آمریکا در جهان هستیم.

کد خبر 249849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز