شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سرانجام و پس از ۱۱‌ ماه منازعه سیاسی میان احزاب و جریان‌های لبنان و نیز کشورها و دولت‌های منطقه‌، کابینه جدید لبنان اعلام شد.

تمام سلام فردی که مکلف به تشکیل دولت جدید شده بود، با اعلام تشکیل دولت رسما نخست‌وزیر شد. کابینه جدید باید از پارلمان رأی اعتماد بگیرد.براساس توافق میان احزاب و جریان‌های لبنانی، فرمول (8-8-8) در تشکیل دولت درنظر گرفته شده که براساس آن، برای هر سه‌گروه تأثیرگذار در عرصه سیاسی لبنان، 8 وزیر تعیین شده است.

براساس این فرمول، وزارتخانه‌ها بین گروه میانه‌ و 2گروه 14و 8 مارس تقسیم شده و گردش وزارتخانه‌های اصلی میان مذاهب اصلی کشور شکل می‌گیرد. گروه میانه میشل سلیمان رئیس‌جمهور، تمام سلام نخست‌وزیر و ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیال ترقی خواه هستند. 14مارس به رهبری سعد حریری و 8مارس به رهبری حزب‌الله است.

با وجود آنکه دولت جدید به نخست‌وزیری تمام سلام، دولتی توافقی تلقی می‌شود سمیر جعجع رهبر حزب نیروهای لبنان از رادیکال‌ترین احزاب مسیحی مخالف حزب‌الله از شرکت در دولت سرباز زده و پیوستن به آن را به خروج حزب‌الله از سوریه منوط کرده است. از این رو، پیش‌بینی می‌شود که درصورت تلاش دولت برای گرفتن رأی اعتماد از پارلمان، حزب جعجع از رأی دادن به آن خودداری ورزد و چه بسا روند آغاز به‌کار آن را با دشواری مواجه سازد.

در کابینه جدید، وزارتخانه‌های خارجه و دارایی به جریان حزب‌الله و وزارت کشور به گروه 14مارس و سعد حریری رسیده‌است.تمام سلام پس از تشکیل دولت، با تأکید بر ضرورت ایجاد شرایط مثبت به‌منظور احیای گفت‌وگوی ملی درباره مسائل محل اختلاف با اشراف و نظارت رئیس‌جمهور، ‌گفت: دست خود را به سوی تمامی رهبران احزاب دراز می‌کنم و آنها را به کوتاه آمدن به نفع کشور و حمایت همه جانبه از ارتش و نیروهای امنیتی و دور نگه داشتن آنها از رقابت‌های حزبی و سیاسی فرامی‌خوانم.

وی تأکید کرد که اولویت نخست دولت جدید مبارزه با تروریسم و خشونت در کشور و نیز فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.لبنان ماه‌هاست که در اثر شدت گرفتن بحران سوریه، صحنه انفجارها و عملیات‌های انتحاری بوده است و تاکنون صدها نفر در درگیری‌ها در شمال کشور و انفجارهای مختلف در جنوب کشته یا زخمی شده‌اند. انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان قرار است 25می‌آینده یعنی اواخر اردیبهشت سال آینده برگزار شود.قرار بود ترکیب دولت جدید جمعه شب اعلام شود اما اختلاف شدید جریان‌ها و احزاب لبنانی درباره وزارت کشور باعث شد تا یک روز به تعویق افتد.

از میان 24وزارتخانه لبنان، ‌مهم‌ترین وزارتخانه‌ها، ‌وزارت کشور، خارجه و مخابرات هستند. وزارت کشور به‌علت پیوند با تحولات داخلی لبنان و امکان نظارت بر فعالیت مسئولان امنیتی کشور، مهم تلقی می‌شود و احزاب لبنانی می‌کوشند با دست گرفتن آن، شرایط امنیتی کشور را به‌دست گیرند. عربستان و به تبع آن جریان 14مارس در روند تشکیل دولت تمام تلاش خود را به‌کار گرفته بودند تا این وزارتخانه را از 8مارس بگیرند.وزارت مخابرات هم به‌علت امکان شنود و رصد کردن مکالمات و دیگر سیستم‌های اطلاعاتی در فرودگاه‌ها و مقرهای امنیتی محل کشاکش احزاب و گروه‌های لبنانی است و در دولت جدید این بار به‌دست گروه 14مارس سپرده شد.در دولت جدید، 8مارس، وزارتخانه‌های امور پارلمان، دارایی، ‌امور خارجه، حمل‌ونقل و امور عمومی، صنایع، وزارت ورزش و جوانان، وزارت محیط‌زیست و آموزش عالی را به‌دست دارد.

کد خبر 249726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز