همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، صبح جمعه و در بخشی از برنامه هفتگی تهرانگردی با حضور در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، از بخش های مختلف این مرکز و روند تالیف و تدوین دانشنامه بزرگ تهران دیدن کرد.

نخستین مجلدات دانشنامه بزرگ تهران به احمد مسجدجامعی اهدا شد

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، بر اساس این گزارش، دایره المعارف بزرگ اسلامی یکی از مهم‌ترین مراکز تالیف و تدوین دانشنامه در ایران است که بخش های تخصصی چون مخازن و منابع موضوعی و کتابخانه های اهدایی استادان بزرگ علوم مختلف را شامل می شود و به اهل تحقیق و تتبع خدمات علمی پژوشی ارائه می کند.

یکی از فعالیت های فعلی این مرکز تدوین و تالیف مجموعه 8 جلدی دانشنامه بزرگ تهران است. 2 جلد این مجموعه به شمیرانات اختصاص دارد و روزهای اخیر از چاپخانه بیرون آمده است که صبح جمعه به احمد مسجد جامعی اهدا شد. استخراج مداخل، تالیف، تدوین و تصاویر این مجموعه توسط کارشناسان متخصص و تهرانشناسان آماده می شود. به گفته دکتر بجنوردی، رئیس بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی، پیشنهاد اولیه تدوین این دانشنامه از آقای مسجد جامعی بوده و با حمایت های ایشان امروز نخستین مجلدات آن به ثمر رسیده است.

این اولین دایره المعارف محلی است که بیش از 1300 مدخل در بخش شمیران، 500 مدخل در بخش تهران و ری و بیش از 100 تصویر را دربر می گیرد و از منابع غنی و مرجع تهران شناسی محسوب می شود.

مسجد جامعی در این مراسم گفت: مجموعه شهرداری علاوه بر کارهای عمرانی و شهری، باید به جنبه های معنوی شهر نیز توجه داشته باشد که نمونه آن حمایت از انتشار این دانشنامه است.

نخستین مجلدات دانشنامه بزرگ تهران به احمد مسجدجامعی اهدا شد

وی در ادامه افزود: سرمایه های اصلی شهر کسانی هستند که بی ادعا در این مرکز و سایر مراکز فرهنگی فعالیت می کنند و باید از نام هایی چون دکتر گنجی، دکتر عنایت الله رضا، ایرج افشار و سایر بزرگانی که در این مرکز بوده اند یا با آن ارتباط داشته اند یاد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ضمن پیشنهاد تدوین دانشنامه هایی در استان های مختلف اظهار داشت: بهتر است در بخش تهران از شهرداران سابق، چه آنهایی که در داخل و چه آنهایی که خارج از کشور هستند، اطلاعاتی گرفته شود.

احمد مسجد جامعی در ادامه از بخش های مختلف این مرکز همچون مجموعه های اهدایی عبدالحسین زرین کوب، منوچهر ستوده، دکتر ایرج افشار و مجموعه خلیج فارس دکتر احمد اقتداری دیدن کرد.

مسجدجامعی در بخش اهدایی ایرج افشار لحظاتی بر صندلی این بزرگمرد نشست و از شخصیت علمی و خدمات این ایرانشناس و مورخ معاصر قدردانی کرد و ویژگی های علمی و اخلاقی او را ستود. وی همچنین با حضور در بخش مجموعه اهدایی دکتر احمد اقتداری با موضوع خلیج فارس از شخصیت علمی و خدمات ارزنده این استاد که هنوز در عین کهولت سن مشغول فعالیت‌های علمی پژوهشی است قدردانی کرد.

دکتر بجنوردی، رئیس دایره المعارف بزرگ اسلامی ضمن برشمردن فعالیت های علمی پژوشی بزرگی که در این مرکز در حال انجام است و همچنین مشکلات متعدد اعتباری که با آن روبروست از کاهش بودجه این مرکز در دولت قبلی گلایه کرد و از رئیس شورای شهر خواست که در این زمینه نیز حمایت لازم از این مرکز به عمل آید.

کد خبر 249052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز