همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد در گزارشی جدید اعلام کرد ابتلا به سرطان تا سال ۲۰۱۳ نیم برابر افزایش یافته سالانه به ۲۱.۶ میلیون نفر در سرتاسر جهان خواهد رسید.

world cancer day

براساس گزارش RTE، این گزارش توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان،‌IARC تالیف شده‌است که بر اساس آن آمار مرگ و میر ناشی از سرطان سالانه و همراه با افزایش جمعیت جهان، بالا رفتن سن و گرایش به عادت‌های خطرناک در سبک زندگی انسان‌ها از 8.2 میلیون نفر به 13 میلیون نفر خواهد رسید.

این گزارش که روز گذشته و در آستانه روز جهانی سرطان منتشر شده‌است، با همکاری بیش از 250 دانشمند از 40 کشور مختلف جهان نوشته شده‌است و طی 6 سال گذشته این اولین گزارشی است که از چنین دیدگاهی به بیماری سرطان پرداخته‌است.

مارگارت چان رئیس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کشورهای جهان سوم بدون شک بیشترین و شدید‌ترین آسیب‌ها را از این بیماری متحمل خواهند شد. به گفته وی این کشورها هم‌اکنون با سرطان‌های مرتبط با فقر که به واسطه بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف ایجاد می‌شود دست به گریبانند. گرایش به شیوه زندگی راحت‌طلبانه‌ای که در جهان باب شده و منجر به افراط در استفاده از سیگار،‌الکل، غذاهای فراوری‌شده و کم‌تحرکی شده‌است نیز از دیگر عواملی است که منجر به افزایش آمار ابتلا به سرطان شده‌است.

کریستوفر وایلد مدیر IARC معتقد است در چنین شرایطی باید روی پیشگیری از ابتلا متمرکز بود. به گفته وی این باری سنگین است که به صورت ویژه بر دوش کشورهای کم درآمد سنگینی خواهد کرد و احتمال موفقیت در درمان سرطان را کاهش خواهد داد. به گفته وی حتی کشورهای پردرآمد نیز به سختی قادر به تامین هزینه‌های گزاف درمان و مراقبت این بیماری خواهند بود.

سرطان در سال 2011 با سبقت گرفتن از بیماری‌های قلبی به عنوان عامل شماره یک مرگ‌و میر در جهان شناخته‌شد. به گفته وایلد میزان ابتلا به این بیماری در سال 2025 تا 19.3 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و آمار مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان نیز به 11.4 میلیون نفر خواهد رسید و تا سال 2035  آمار مبتلایان جدید به این بیماری به 24 میلیون نفر خواهد رسید.

در این گزارش تفاوت جزئی جنسیتی در موارد ابتلا به سرطان مشاهده شده است: 53 درصد از مبتلایان و 57 درصد از مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری به مردان اختصاص دارد. در مرد‌ها سرطان بیشتر ریه‌ (16.7 درصد) را مورد هجوم قرار می‌دهد و پس از آن سرطان پروستات (15 درصد)، روده بزرگ (10 درصد)، معده(8.5 درصد) و کبد (7.5 درصد) در میان مردان شایع‌تر است.

در میان زنان اما رایج‌ترین نوع سرطان پس از سرطان سینه(25.2 درصد) سرطان روده بزرگ است که 9.2 درصد از جمعیت زنان را به خود آلوده ساخته‌است و سرطان ریه با 8.7 درصد قربانی، سرطان رحم با 7.9 درصد قربانی و معده با 4.8 درصد قربانی از دیگر انواع رایج سرطان در میان زنان هستند.

تفاوت کشورهای صنعتی و کم‌درآمد

از سویی دیگر در این گزارش تفاوتی منطقه‌ای نیز مشاهده می‌شود: بیش از 60 درصد از موارد ابتلا به سرطان در جهان و بیش از 70 درصد از مرگ‌های ناشی از این بیماری در آفریقا،‌آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی رخ می‌دهد. با این‌همه با درنظر گرفتن نسبت جمعیت، کشورهای پردرآمد آمریکای شمالی،‌اروپای غربی، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند نیز آمار بالایی در سرطان از خود نمایش می‌دهند.

رایج‌ترین انواع سرطان‌ها در کشورهای صنعتی سرطان‌های سینه، روده و پروستات بوده و در کشورهای فقیر سرطان‌های کبد، معده و سرطان مری رایج‌ترند. از سویی دیگر چین به مهد ظهور موارد جدید ابتلا به سرطان تبدیل شده‌است و تقریبا نیمی از موارد جدید ابتلا به سرطان در سال 2012 در آسیا و به صورت ویژه در چین بوده‌اند.

یک‌چهارم این موارد به اروپا ، یک پنجم آن به آمریکا و بیش از هشت درصد آن به آفریقا و خاورمیانه اختصاص دارد. اما در زمینه مرگ‌و میز سهم آسیا به بیش از 50 درصد افزایش یافته و آفریقا و خاورمیانه به نزدیک 10 درصد می‌رسند،‌درحالی‌که سهم آمریکا در این بخش به 16 درصد و سهم اروپا به 21.4 درصد می‌رسد.

سرطان معمولا در کشورهای کم‌درآمد در مراحل بسیار پیشرفته تشخیص داده شده و درمان مناسب آن به ندرت قابل دسترسی است. اصلی‌ترین قاتل انسان‌ها در جهان سرطان ریه است که 19.4 درصد از کل آمار مرگ ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده‌است. پس از آن سرطان کبد با 9.1 درصد و سرطان معده با 8.8 درصد رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش، سرطان ریه ارتباطی ناگسستنی با سیاست‌گذاری‌های شرکت‌های تولید تنباکو و دخانیات دارد که تلاش روزافزون آنها در راستای فروش بیشتر محصولاتشان است.

این گزارش می‌گوید هزینه‌ای که بیماری سرطان سالانه بر جهان تحمیل می‌کند در سال 2010 درحدود 1.16 تریلیارد دلار تخمین زده‌شده‌است. این‌ درحالی‌است که نیمی از سرطان‌ها به واسطه پیش‌گیری و تشخیص زودهنگام اجتناب‌پذیرند. پیشگیری شامل واکسیناسیون علیه هپاتیت B و ویروس پاپیلوما است که احتمال ابتلا به سرطان‌های کبد و رحم را کاهش می‌دهند. همچنین افزایش تحرک‌های بدنی برای مقابله با چاقی که از عوامل ابتلا به سرطان‌های سینه و روده به شمار می‌رود و ایجاد کمپین‌های جدی‌تر برای مبارزه با دخانیات از دیگر شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان به شمار می‌روند.

کد خبر 248405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز