گروه شهری: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران موضوع قیمت سال آینده بلیت و کرایه وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی در این‌باره مطرح شد.

ابوالفضل قناعتی سخنگوی کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر در گفت‌وگو با همشهری گفت: در این جلسه از سوی کمیسیون پیشنهاد شد تا قیمت سال آینده بلیت مترو 15درصد، بلیت اتوبوس 20درصد و کرایه تاکسی نیز 25درصد افزایش داشته باشد. وی تأکید کرد: آنچه در مورد میزان افزایش کرایه وسایل نقلیه عمومی مطرح شد تنها در حد پیشنهاد است و باید برای عملی شدن در صحن علنی شورای شهر به رأی گذاشته شود و پس از تصویب، قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد. قناعتی همچنین درباره برنامه‌های توسعه مترو برای سال آینده گفت: طبق برنامه قرار است سال آینده 30کیلومتر مترو ساخته شود. وی توضیح داد: با درنظر گرفتن اینکه برای هرکیلومتر مترو باید 7واگن خریداری شود سال آینده پیش‌بینی خرید 210واگن نیز شده است. از آنجایی که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو با احتساب واگن حدود 100میلیارد تومان است به گفته سخنگوی کمیسیون عمران برای ساخت30کیلومترمترو باید 3هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد که در بودجه پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به سؤال سهم دولت از هزینه ساخت مترو گفت:‌ دولت تعهد دارد 50درصد این اعتبارات را تأمین کند و 50درصد مابقی نیزبرعهده شهرداری تهران است وی از تلاش شورای شهر تهران به‌منظور پیگیری وصول مطالبات مترو از دولت سخن گفت و افزود: سال آینده این اعتبارات برای ساخت ادامه خطوط3، 7و 6درنظر گرفته شده است که در مجموع به این خطوط 30کیلومتر اضافه خواهد شد. قناعتی درباره برنامه‌های مرتبط با اتوبوسرانی در سال آینده گفت: از مجموع 6هزار دستگاه اتوبوسی که داریم تقریبا سالی هزار دستگاه فرسوده می‌شود که نیاز به نوسازی یا جایگزین شدن دارند. وی هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس را برابر با 800میلیون تومان و هزینه تعمیر هر دستگاه اتوبوس را نیز200میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز تعهدات دولت 82/5درصد و سهم شهرداری 17/5درصد است.

یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌هایی که به گفته این عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر از سوی مدیریت شهری برای سال آینده دنبال می‌شود بحث نصب فیلترهای جاذب آلودگی هواست. وی در این‌باره گفت: هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی روی 20دستگاه اتوبوس این فیلترهای تصفیه هوا نصب شده است با این هدف که ازمیزان آلایندگی هوا کاسته شود؛ بنابراین اگر نتایج این کار آزمایشی مثبت باشد از سال آینده کار نصب این فیلترها روی سایر اتوبوس‌ها ادامه خواهد یافت. قناعتی قیمت هر فیلتر تصفیه هوا را 17میلیون تومان اعلام کرد.

 

کد خبر 248331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز