گروه شهری: در میز گردی با حضور چند نفر از اعضای شورای شهر و نمایندگان بخش خصوصی راهکارهای برون رفت از بحران آلودگی هوا در شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بنا براین گزارش در این میزگرد اعلام شد، آلودگی هوا یکی ازملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی تهران و چندین شهر دیگر ایران است و طبق پژوهش‌ها، آلودگی هوا در تهران به‌طور متوسط موجب کاهش 5سال از عمر تهرانی‌ها و افزایش 60درصدی شمار بیماران در روزهای تشدید آلودگی شده است.

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در این‌باره گفت: منشا آلودگی هوا به 4بخش خودرو، سوخت، صنایع آلاینده و مصرف بی‌رویه انرژی تقسیم می‌شود، که خودرو و سوخت عامل 70درصدی آلودگی هوای تهران است. وی در این میز گرد هشدار داد اگر امکان تولید سوخت استاندارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیست بهتر است همه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را حمایت کنیم تا ضمن حفظ حقوق مسلم ایرانیان با بصیرت و آگاهی کامل سریعا تحریم‌ها از روی سوخت برداشته شود. وی از تهیه ماده واحده‌ای از سوی کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری برای تصویب در شورای شهر درخصوص برنامه‌های برون‌رفت از بحران آلودگی هوا شهر تهران خبر داد.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این میزگرد بحث انتقال پایتخت را در واقع فرار به جلو و پاک کردن صورت مسئله دانست و گفت: اگر پایتخت به جای دیگری انتقال یابد و مسئولین رفتارهای پیشین را داشته باشند بازهم این مشکل رخ خواهد داد. وی ازجمله راهکارهای حل معضل آلودگی هوا را توسعه حمل‌ونقل عمومی و در رأس آن مترو دانست و اظهار امیدواری کرد که با همت کمیسیون عمران و حمل‌ونقل این بسترها فراهم شود.

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران دیگر مهمان این جلسه با بیان اینکه صورت مسئله درباره بحران آلودگی هوا شفاف و روشن است، گفت: اگر ما می‌خواهیم مردم سرطان نگیرند و از این آلودگی جان خود را از دست ندهند باید ناوگان حمل ونقل عمومی را توسعه دهیم. وی افزود: امروز حداقل 2هزار اتوبوس فرسوده وجود دارد که باید از رده خارج شود و یا فیلتر روی آن نصب شود. وی بر لزوم دخالت مجلس و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع تأکید کرد و گفت: 36هزار میلیارد تومان در بودجه 5ساله شهرداری تهران برای موضوع حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است اما تلاش کمیسیون عمران و حمل و نقل افزایش این اعتبار به میزان 45هزار میلیارد تومان است. دنیامالی گفت: در برنامه 5ساله شهرداری تهران ایجاد 150کیلومتر خط مترو آمده است که تحقق آن نیز نمی‌تواند مشکل زیادی را حل کند.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به رویکرد دور چهارم شورای شهر و منویات رهبر معظم انقلاب گفت: بحث صیانت از باغ‌ها و فضای سبز از نگاه شهرسازی می‌تواند از راهکارهای برون رفت از آلودگی هوا باشد. یکی از پیشنهادهای سالاری ناحیه محوری و تدوین سند محلات به‌منظور کاهش سفرهای درون شهری بود به این معنی که در داخل محلات خدمات ضروری ارائه شود تا مردم ناچار نباشند برای انجام هرکاری به سفرهای طولانی درون شهری بپردازند.

موضوع ساماندهی فضاهای زیرسطحی نیز از سوی سالاری برای کاهش آلودگی هوا اشاره شد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شد چند میدان اصلی شهر تهران ظرف 3سال آینده ساماندهی شود. وی به مصوبات کمیسیون ماده 5اشاره کرد و گفت: هر ساختمان بلند مرتبه‌ای که ساخته می‌شود منجر به افزایش جمعیت شهری شده و به‌دنبال آن موجب افزایش مصرف انرژی و موجب افزایش آلودگی می‌شود.

 

کد خبر 247998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز