مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: همزمان با چهاردهم بهمن، روز فناوری فضایی، ایران بار دیگر توانمندی خود را در عرصه هوا و فضا به نمایش گذاشت و از ۲ماهواره خلیج‌فارس و تدبیر رونمایی کرد.

به گزارش همشهری ماهواره خلیج‌فارس با بستر ارتباطی بی‌سیم زمین پایه کشور، سازگار است و می‌تواند خدمات ارتباطی بی‌سیم ماهواره را به‌صورت مطمئن و امن با پوشش جغرافیایی ملی و منطقه‌ای ارائه کند.این ماهواره برای برقراری خدمات ارتباطی امن، اختصاص باند باریک از نوع بی‌درنگ یا ذخیره ارسال استفاده و سرویس پیام رسانی کوتاه را در داخل یا خارج مرزهای ملی تأمین می‌کند.

علاوه بر این، این سامانه، مجهز به پایانه‌های کاربری کوچک و سبک است و در شرایط بحران ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نیز استفاده خواهد شد. تبادل پیام‌های داده رقومی متنی یا صوتی بین کاربران متحرک یک شبکه بی‌سیم زمینی، پخش پیام‌های همگانی و جمع‌آوری یا توزیع داده حسگرهای نصب شده در نقاط دور از دسترس از کاربردهای ماهواره‌ای مخابراتی خلیج‌فارس است. افق آینده این طرح تحقق یک منظومه ماهواره‌ای است.

ماهواره تدبیر را هم مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با مدیریت سیستمی سازمان فضایی ایران، به‌صورت صددرصد بومی در مدت 5‌ماه طراحی و برای پرتاب، تحویل پرتابگر کرده است.این ماهواره نمونه توسعه یافته ماهواره «نوید» علم و صنعت و دارای ماموریت عکسبرداری با وضوح بهتر از 100متر ارسال و دریافت پیام بین 16کاربر، سیستم تعیین مدار و سیستم تعیین موقعیت به کمک GPS فضایی، رهگیری و فاصله‌یابی از طریق ایستگاه زمین، جرم ماهواره 50کیلوگرم است و ابعاد آن 50×74.2سانتی‌مترمکعب و مدار آن 250×375کیلومتر است.

به گزارش خبرنگار همشهری، در مراسم رونمایی از این دو ماهواره مخابراتی که با 2ساعت تأخیر در سالن اجلاس سران برگزار شد، دکتر محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و جانشین او در سازمان فضایی کشور، از تلاش ایران برای دریافت چهارمین نقطه مداری ایران در فضا خبر داد و گفت: ایران امروز درفهرست 5کشور نوظهور فضایی با سرعت پیشرفت زیاد و همچنین، در زمره 15قدرت پیشگام فضایی دنیا قرار دارد.

او از همه مسئولان فضایی کشور خواست تا به اسناد بالادستی این فناوری مهم در حوزه فضا توجه و التزام عملی داشته باشند.شریعتمداری گفت: باید با اتخاذ نگاه راهبردی ظرفیت‌های کشور را در این حوزه ارتقا داد و علاوه برآن از فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز استفاده کرد به‌گونه‌ای که دستاوردهای فضایی به‌طور محسوس به زندگی مردم وارد شود.
جانشین رئیس‌جمهور در سازمان فضایی کشور در عین حال تأکید کرد که گستردگی فضایی کشور ایجاب می‌کند با برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ در این حوزه حرکت کرد.

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در این مراسم از توانمندی‌های ایران در عرصه هوا و فضا گفت و اینکه ایران امروزه فناوری‌های فضایی را به‌صورت بومی دراختیار دارد.دهقان گفت: امروز می‌توان ادعا کرد که در همه زمینه‌ها ازجمله پرتاپ‌کننده، ایستگاه زمینی و ماهواره و فناوری‌های دیگر بومی‌سازی‌ کرده‌ایم و کمتر کشوری است که همه این امکانات را داشته باشد.

علاوه بر این، در بین کشورهای نو ظهور هم تنها کشوری هستیم که این امکانات را داریم به‌طوری که می‌توانیم ادعا کنیم که در زمانی نه چندان دور، بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرده و ماهواره‌ها را به بالاترین سطح برسانیم که البته این مهم با سیاستگذاری بهینه، تمرکز براستعدادهای برتر در این بخش و در قالب مدیریت سیستم قابل انجام است.

همزمان با روز فناوری فضایی، دکتر حمید فاضلی، قائم‌مقام سازمان فضایی هم از دستیابی ایران به توانایی تغییر موقعیت مداری ماهواره‌ها سخن گفت و اینکه در حال حاضر طراحی، ساخت و تست‌های پیش پرتابی 3ماهواره ایرانی با موفقیت انجام شده و در نوبت پرتاب قرار دارند و 3ماهواره شریف‌ست، تدبیر و فجر آماده پرتاب‌هستند که هر کدام آماده‌تر باشند تا پایان سال پرتاب خواهند شد.

وی در زمینه روند ساخت پایگاه پرتاب فضایی جدید ایران نیز گفت: ساخت این پایگاه در اواخر دولت دهم ابلاغ شد و در حال حاضر عرصه مورد نظر در جنوب شرق کشور تملک شده و طراحی مفهومی پایگاه آغاز شده است.فاضلی درباره قابلیت‌های ماهواره فجر گفت: این ماهواره ماموریت مخابراتی و تصویربرداری دارد و با بهره‌گیری از پیشرانه طراحی شده امکان تغییر موقعیت مداری در ماهواره فجر ایجاد شده است. با پرتاب این ماهواره امکان تست مانورهای تغییر موقعیت‌های مداری برای نخستین‌بار در کشور فراهم خواهد شد.به گزارش همشهری، همزمان با روز فناوری فضایی، نمایشگاهی هم از دستاوردهای فضایی ایران در چند سال گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد.

کد خبر 248260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز