همشهری آنلاین: مرکز پایش ماهواره ایران‌ست یکشنبه ۲۵ خرداد ماه با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در مرکز فضایی البرز افتتاح شد.

به گزارش فارس، مرکز پایش ماهواره ایران‌ست، وظیفه پایش مداوم پهنای باند ماهواره‌ای ایران ست را به منظور اطمینان از صحت عملکرد سرویس، انجام تست‌های راه‌اندازی ایستگاه زمینی مشتریان، پشتیبانی و رفع مشکلات فنی مانند تداخلات فرکانسی، نظارت بر نحوه استفاده مشتریان از پهنای باند به منظور جلوگیری از افت کیفیت خدمات و مقابله با استفاده غیرمجاز از پهنای باند بر عهده دارد.

ماهواره ایران‌ست بخش ارائه‌کننده خدمات پهنای باند ایران بر روی ماهواره مخابراتی مشترک بدر-5 که به صورت مشترک بین سازمان فضایی ایران، سازمان صدا و سیما و شرکت ماهواره‌ای عرب‌ست است که سازمان صدا و سیما و سازمان فضایی ایران از سال 90 به صورت مشترک از آن بهره‌برداری کرده‌اند.

همزمان با راه‌اندازی سرویس مخابراتی ایران‌ست، خدمات پشتیبانی فنی آن از طرف سازمان فضایی ایران آغاز شد که بعد از چند مرحله ارتقا در سال‌های گذشته با ساختاری جدید به صورتی رسمی بهره‌برداری شد.

در حال حاضر سازمان فضایی ایران پهنای باند سرویس‌های مخابراتی ایران ست را با پهنای باند 200 مگاهرتز در اختیار بخش خصوصی داخلی قرار می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: سامانه گیرنده (UNISCAN-36) برای دریافت تصاویر ماهواره‌ای (MODIS) است.

این سامانه نیز در اردیبهشت ماه 1393 در مرکز فضایی البرز نصب و راه‌اندازی شده است و اکنون تصاویر سنجشگر را بر ر وی ماهواره‌های اروپایی به صورت روزانه 6 تا 8 تصویر دریافت می‌کند.

همچنین در گام‌های بعدی قرار است این سامانه برای دریافت تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک بالاتر و نیز تصاویر دریافتی از دیگر ماهواره‌های جهانی را دریافت کند.

محمد شریعتمداری معاون اجرايي رئيس جمهور در مراسم افتتاح این پایش ماهواره‌ای جذب مشتری برای فعالیت‌های فضایی، ایجاد و توسعه انجمن‌های علمی مستقل از سازمان فضایی، استفاده از تجارب و به کارگیری نخبگان و فعالان علمی را در این عرصه مهم خواند و اظهار امیدواری کرد که تلاش در رسیدن به اهداف مورد نظر دو چندان شود.

کد خبر 262654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha