مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای روزتای آژانس فضایی اروپا پس از بیدار شدن از یک خواب طولانی و چند ساله روز گذشته از خواب بیدار شده و با زمین تماس گرفت.

روزتا

براساس گزارش CNN، روزتا از خوابی 31 ماهه بیدار شد، خوابی که در آن به تاریک‌ترین حواشی سامانه خورشیدی سفر کرد و پس از بیداری در ساعت 7 عصر با تکنسین‌های زمینی در مرکز کنترل تماس برقرار کرد. تماس روزتا با مرکز کنترل انفجاری از فریاد شادی مهندسان و تکنسین‌های آژانس فضایی اروپا را در زمین به همراه داشت.

به گفته گرهارد شوم مدیر پروژه روزتا این ماهواره اکنون بیدار شده و در نهایت سلامت به سر می‌برد و با نزدیک‌تر شدن به هدف خود یعنی دنباله‌دار 67P دو سال پرمشغله را در پیش‌رو خواهد داشت.

روزتا ذر سال 2004 سفر خود به فضا را آغاز کرد و درحال حاضر در فاصله 800 میلیون کیلومتری از خورشید به سر می‌برد، فاصله‌ای که این ماهواره‌ را دورتر از فاصله مشتری تا خورشید قرار داده‌است. در چنین فاصله‌ای رسیدن پیام من بیدار هستم به زمین درحدود 45 دقیقه طول کشید.

قرار است روزتا از کنار دنباله‌دار 67P پرواز نزدیکی داشته باشد و به مدت دوسال در نزدیکی آن باقی مانده و آن را تعقیب کند. دانشمندان اکنون باید تکنیک‌های کنترل روزتا را در نزدیکی دنباله‌دار بیاموزند. همچنین قرار است روزتا روباتی کوچک را به سطح دنباله‌دار ارسال کند. این روبات در ماه نوامبر روی سطح دنباله‌دار فرود خواهد آمد و دیدگاهی باز و روشن را از ساختار این ساکنان باستانی منظومه خورشیدی در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.

کد خبر 246549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز