دبیر شورای‌عالی فضایی تأیید کرد که تشکیل شورای‌عالی فضایی همچنان منتظر تعیین وقت ازسوی دفتر رئیس‌جمهور است.

ماهواره ایرانی

محسن بهرامي با بيان اينكه درخواست تشكيل اين شورا به رئيس‌جمهور تقديم و حتي دستور جلسه اين شورا نيز براي تأييد ارسال شده است، به خبرگزاري مهر گفت: «اين درخواست در نوبت است و پس از تعيين وقت از سوي دفتر رئيس‌جمهور، زمان آن مشخص خواهد شد.»

وي درباره طولاني شدن زمان اختصاص نوبت به اين جلسه توضيح داد: «در اين زمينه بسيار جدي و مصمم هستيم و حتي دستور جلسه مدنظر را نيز تصويب كرده و به رئيس‌جمهور ارائه كرده‌ايم. از نظر ما اين مدل زمانبندي، عادي است. هماهنگي براي برگزاري اين جلسه امري زمانبر و عادي است هرچند براي يك خبرنگار ممكن است عادي محسوب نشود.به هر حال ما درخواست خود را به رئيس‌جمهور داده‌ايم و پيگير موضوع هم هستيم. پيش‌بيني مي‌كنيم با توجه به شرايط فعلي، جلسه شوراي‌عالي فضايي حتما تا ۲‌ماه ديگر تشكيل شود.»

  • چشم انتظار تشكيل جلسه

عادي توصيف كردن در نوبت ماندن تقاضاي تشكيل جلسه شوراي‌عالي فضاي مجازي از سوي بهرامي در حالي است كه يك سال مانده به پايان دولت يازدهم اين شورا به‌عنوان تنها نهاد سياستگذاري در حوزه فناوري‌هاي فضايي تاكنون تشكيل جلسه نداده است. البته اين شورا در دولت‌هاي گذشته هم جلسات منظمي برگزار نكرده است. 11سال پس از گذشت ايجاد اين شورا، درحالي‌كه بايد با 2جلسه در سال دست‌كم تاكنون 20بار تشكيل جلسه مي‌داد، فقط 3بار اين اتفاق افتاده است. بي‌توجهي به تشكيل اين شورا در حالي است كه عده‌اي از كارشناسان منتقد اراده دولت در توسعه فعاليت‌هاي فضايي هستند. برخي از اين انتقاد‌ها با انحلال سازمان فضايي و پژوهشگاه فضايي ايران به دستور رئيس‌جمهور در سال93 جدي‌تر از گذشته مطرح شد.

در آن زمان، پرتاب موفق ماهواره فجر پس از اين انحلال ، نشانه عزم جدي و قاطع رئيس‌جمهور براي توسعه فناوري فضايي ايران توصيف شد.با وجود اين، پس از آن هيچ اتفاق جدي در اين حوزه نيفتاده و پرتاب ماهواره دانشجويي «شريف‌ست» كه حالا به نام «دوستي» شناخته مي‌شود، چند سالي است كه معطل مانده است.در يك نمونه از وعده‌ها براي پرتاب اين ماهواره، آبان‌ماه سال94 محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها از پرتاب اين ماهواره در دهه فجر سال گذشته خبر داده كه اين وعده هم محقق نشد. بهمن‌ماه همان سال رضا روستاآزاد، رئيس سابق دانشگاه صنعتي شريف در يك مصاحبه جنجالي گفت: «بدون هيچ اشكالي اجازه ندادند ماهواره شريف‌ست پرتاب شود.»

  • در نوبت پرتاب

شريف‌ست يا همان دوستي، البته تنها ماهواره در نوبت پرتاب ايران نيست. در ديگر دانشگاه نامدار ايران يعني علم و صنعت هم ماهواره «تدبير» ساخته شده و گويا همچنان اميدي به پرتاب آن نيست. رئيس اين دانشگاه ماه گذشته با اعلام اينكه اين ماهواره آماده است، گفت: « ماهواره تدبير را تحويل داديم و زمان پرتاب آن به ما مرتبط نمي‌شود زيرا به ما سفارش دادند و ما آن را ساختيم و تحويل داديم، ولي تا آنجا كه اطلاع داريم پرتاب ماهواره در برنامه مركز ملي فضايي هست، ولي زمان آن را ما نمي‌دانيم.» بهرامي 22تير وعده داده بود، هفته آينده (يعني هفته جاري) قرارداد پرتاب ماهواره ناهيد1 يكي ديگر از ماهواره‌هاي ايراني با پرتابگر داخلي امضا شود كه هنوز از اين موضوع هم خبري نيست. آيا تا پايان سال‌جاري يا حتي پايان اين دولت، يك‌بار ديگر رسانه‌ها تصوير رئيس‌جمهور را درحالي‌كه دستور پرتاب يكي از ماهواره‌هاي ايراني را صادر مي‌كند، منتشر خواهند كرد؟

  • پرتاب همزمان 20 ماهواره در هند

آژانس فضايي ملي هند سوم تير‌ماه اعلام كرد كه اين كشور با پرتاب همزمان ۲۰ ماهواره به فضا به ركورد جديدي در تاريخ صنايع فضايي خود دست پيدا كرده است. موشك ماهواره‌بر PSLV-C34 در حالي از مركز فضايي «ساتيش داوان» اين كشور به فضا پرتاب شد كه علاوه بر جديدترين ماهواره رصد زمين هند، 19ماهواره‌ ديگر را هم به مدار زمين منتقل كرد.

کد خبر 340424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha