مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمند جوان ایرانی که پیش از این توسط شبکه CNN به عنوان یکی از هشت نابغه عصر حاضر معرفی شده بود، جایزه مشهور ویلچک را به خاطر فعالیت‌های خلاقانه‌اش در علم زیست‌پزشکی از آن خود کرد.

پردیس ثابتی

پردیس ثابتی، زیست‌شناس، متخصص ژنتیک پزشکی و تکاملی، دانشمند ایرانی 38 ساله‌ای است که تاکنون موفق به ابداع شیوه‌ آماری بیوانفورماتیکی شده‌است که می‌تواند بخش‌هایی از ژنوم انسان را که تحت تاثیر انتخاب طبیعی قرار گرفته مشخص کرده و تاثیر ژن‌ها را بر تکامل بیماری‌های مختلف توضیح دهد.

بنیاد ویلچک یکی از جوایز زیست‌پزشکی امسال خود را به خاطر خلاقیت‌هایی که در انجام مطالعات علمی‌اش به کار برده به ثابتی اهدا کرده‌است. این بنیاد در سال 2000 توسط زوجی مهاجر از چک و اسلوواکی سابق تاسیس شده‌است تا هشیاری جامعه آمریکا را نسبت به مشارکت مهاجران در دانش و هنر افزایش دهد.

این جایزه به افراد غیر آمریکایی تعلق می‌گیرد که در آمریکا اقامت دائم دارند و دستاورد‌های قابل توجهی در زمینه دانش و هنر داشته‌اند. این جایزه دوبخش هنر، متشکل از هنرهای زیبا، موسیقی، فیلم‌سازی و ادبیات و زیست‌پزشکی به دانشمندان اهدا می‌شود.

جایزه بخش نوید خلاقانه (Creative Promise) این بنیاد به دانشمندان غیرآمریکایی اهدا می‌شود که در مراحل اولیه حرفه خود به دستاورد‌های بسیار قابل توجهی رسیده‌اند. این جایزه نقدی و به ارزش 35 هزار دلار است که ثابتی جوان امسال توانست آن را از آن خود سازد.

ثابتی، استادیار مرکز بیولوژی و بیولوژی تکاملی و ارگانیزمی دانشگاه هاروارد و عضو هیات علمی مرکز پویایی بیماری‌های واگیردار در مدرسه سلامت هاروارد، به تازگی در تحقیقی مشارکت داشته که به واسطه آن دانشمندان توانستند چهره مردی هفت‌هزار ساله را بازسازی کنند.

در این تحقیق محققان چهره مردی که استخوان‌هایش در سال 2006 در غاری در اسپانیا کشف شده‌بود و قدمتی درحدود هفت هزار سال داشت را بازسازی کرده و به این نتیجه رسیدند این مرد پوستی تیره و چشمانی آّبی داشته‌است. این اطلاعات به واسطه استخراج DNA از دندان این مرد به دست آمد.

این مرد شکارچی بوده که از رژیم غذایی کم نشاسته‌ای برخوردار بوده و توانایی هضم شیر را نداشته‌است. در این تحقیق با استفاده از تکنیک ثابتی محققان توالی ژنوم مرد را به دست آورده و براساس آن نشانه‌های فیزیکی وی را شبیه‌سازی کردند.

ثابتی که در زمینه موسیقی نیز فعالیت داشته و عضو گروه آلترناتیو راکی به نام هزار روز است، سومین زنی است که در تاریخ موفق شده با معدل 100 از مدرسه پزشکی هاروارد فارغ‌التحصیل شود. وی تاکنون به عنوان یکی از مشهورترین دانشمندان فعال در زمینه مالاریا بیش از دو میلیون دلار بودجه از بنیاد بیل و ملیدندا گیتس دریافت کرده‌است. همچنین وی در سال‌های اخیر توسط گروه بین‌المللی Creators Synectics به عنوان چهل و نهمین نابغه جهان و از سوی شبکه CNN به عنوان یکی از هشت نابغه که جهان را متحول خواهند کرد معرفی شده‌است.

کد خبر 248163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز