همشهری آنلاین - هلن صدیق بنای: دانشمندان با استفاده از تصاویر مبدل هنرپیشه‌های مطرح هالیوود، چگونگی کارکرد سلول‌های عصبی و ذهن انسان را کشف کردند.

به تازگي تحقیقي با استفاده از عکس‌های هنرپیشه‌های هالیوود انجام شد كه نشان داد مغز ما آنچه را که دوست دارد و به نوعي آشنااست، برداشت و انتخاب می‌کند! نه آنچه را كه واقعا هست و يا وجود دارد.

شما هم امتحان كنيد. به این سه تصوير زير نگاه کنید، چه می‌بینید؟ مطمئنا نام اولين هنرپيشه‌اي كه در ذهن شما تداعي مي‌شود به زبان خواهيد آورد. ولي بايد بگوييم كه این عکس‌ها، عکس‌هايي عادی نيستند، بيشتر نگاه كنيد؛ اين تصاوير از عکس دو هنرپیشه مختلف كه به گونه‌اي جالب مونتاژ شده‌اند، به دست آمده‌اند!

اين سه عكس ترکیب تصاوير؛ آنجلینا جولی و هال بری؛ آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه؛ اوما تورمن و نیکول کیدمن است. حالا مي‌توانيد همه آنها را ببينيد؟

تصاویر مبدل هنرپیشه‌ها

آنجلینا جولی و هال بری

تصاویر مبدل هنرپیشه‌ها

آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه

pic

اوما تورمن و نیکول کیدمن

دانشمندان علوم اعصاب با استفاده از تصاویر مبدل نشان دادند كه چگونه سلول‌های عصبی مغز و ذهن شما به جاي ديدن واقعيت ناخوداگاه با آگاهي‌هاي پيشين دست به انتخاب مي‌زنند.

اين تحقيقات كه توسط تیمي از دانشمندان به رياست پرفسور رودریگو کویان کوییرگا (Rodrigo Quian Quiroga)، مدیر مرکز سیستم اعصاب در دانشگاه لستر، انجام شد نشان مي‌دهد چگونه سلول‌های عصبی مغز انسان به تصاوير و يا اين چهره‌هاي مبدل واکنش نشان می‌دهند.

در اين تحقيقات، دانشمندان بدون اطلاع قبلی، افراد آزمایش دهنده، تصاويري از شخصيت‌هاي معروف هاليوود را نشان داده و از آنها خواستند که بی‌درنگ نام هر يك ازچهره‌ها را بگویند. جالب اينكه همه آنان با اطيمنان تنها یک نام بر زبان آوردند، به عبارتی در عکس‌ها تنها یک چهره را شناسايي كردند و هیچ شکی به مونتاژ بودن عکس‌ها نکردند.

اين تحقيقات به هدف درك و فهم چگونگي كاركرد مکانیسم تشخیص چهره مغز انسان انجام شد و دريافت پاسخ اين سوال كه آیا ادراک انسان فقط حاصل دیدن صرف اعلائم دیداری است یا اینکه یک شیوه پردازش هشیارانه در کار است.

مغز انسان با محرک‌هاي دیداری بسيار روبرو است و به گونه‌اي برنامه‌ریزی شده است که بتواند به سرعت به این محرک‌های دیداری باسخ دهد و در این راستا طوری عمل می‌کند که آنچه را که انتظار دارد را در آنچه كه هست، ببيند.

بنابراین عجیب نیست که در یک عکس ترکیبی به سرعت اجزایی را که برایش آشنا هستند، بردارد و اجزای ناشناس را نادیده بگیرد.

در این تحقيقات افراد نام چهره‌ای را گفتند که برای آنان آشناتر بود، یا به تازگی در یک فیلم دیده بودند یا اینکه عكس خطوط چهره برجسته‌تری داشت. در هر صورت ما یک چهره پنهان را به صورت ناخودآگاه نادیده گرفته بودیم.

قرن‌ها پیش ارسطو گفته بود؛ انسان تصویری از دنیای خارج در ذهن خود درست می‌کند و هنگام تفکر به جای محرک‌های حسی واقعی از این تصاویر ذهني استفاده می‌کند. و نتیجه كلي اين است كه سلول‌های عصبی نقش مهمی در شکل گیری حافظه و در حمايت از ذهن براي انسان بازی می کنند.

  • برگرفته از سايت دانشگاه لستر
کد خبر 274634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha