همشهری آنلاین: گروهی از باستان‌شناسان قدیمی‌ترین اجاق پخت‌و پز جهان را با قدمتی ۳۰۰ هزار ساله در یکی از شهرهای فلسطین اشغالی کشف کردند.

اجاق

براساس گزارش فاکس‌نیوز، این اجاق کهن‌سال درحقیقت حفره‌ای در میانه یک غار است که انسان‌های باستانی در آن گوشت کباب می‌کردند. به گفته دانشمندان موسسه علوم باستان‌شناسی ویزمن، انسان درحدود یک میلیون سال پیش آتش را کشف کرد و این کشف منجر به رواج استفاده از آن و به‌کارگرفته شدن آن به عنوان یک ابزار شد.

کشف این اجاق از نگاه دانشمندان در تعیین زمان دقیق رواج فرهنگ استفاده از آتش برای پختن غذا تاثیرگذار خواهد بود. انسان‌های اولیه از آتش به عنوان نقطه تمرکز و گردهمایی نیز استفاده می‌کردند.

این اجاق در غاری در نزدیکی منطقه باستان‌شناسی کشف شده که باستان شناسان به مدت 15 سال است که در آن مشغول حفاری و کشف هستند.

دانشمندان در ابتدا مقداری خاکستر چوب را درون حفره‌ای درکف این غار کشف کردند و با استفاده از تکنیک ریزنگاری فروسرخ متوجه وجود ذرات استخوان درون خاکسترها شدند.لایه‌های شفافی نیز در میان لایه‌های خاکستر درون این اجاق مشاهده شد که به گفته محققان نشانه‌ای از استفاده مداوم از اجاق بوده‌است.

درنزدیکی این اجاق یا تنور ابزارهای ابتدایی برای خرد کردن گوشت کشف شده‌است. همچنین ابزارهایی دیگر درون این غار کشف شده‌اند که با فاصله گرفتن از اجاق، نوع کاربری و شکل آنها متفاوت می‌شود. باستان‌شناسان همچنین در سرتاسر غار خرده استخوان سوخته شده حیوانات را کشف کرده‌اند.

کد خبر 247641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز