همشهری آنلاین: رییس جمهوری اوکراین با استعفای نخست وزیر و کابینه وی موافقت کرد. میکولا آزارف،‌ نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه استعفا داد تا بحران این کشور به صورت صلح‌آمیز حل و فصل شود.

یانوکوویچ استعفای نخست وزیر اوکراین را پذیرفت

به گزارش ایرنا به نقل خبرگزاری رویترز از کی یف، براساس حکمی که در وب سایت ریاست جمهوری اوکراین منتشر شد، ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین با استعفای میکولا آزاروف نخست وزیر و کابینه اش موافقت کرد.

وی به تمامی وزیران کابینه دستور داد که به فعالیت های خود به عنوان وزرای موقت تا زمانی که کابینه جدید تشکیل شود، ادامه دهند.

پیش از این نخست وزیر اوکراین روز سه شنبه از مقام خود استعفا کرده بود.

آزاروف در جمع خبرنگاران گفت که برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین استعفا داده است.

وی افزود: به منظور ایجاد امکان بیشتر برای کسب توافق سیاسی و در راستای حل و فصل مناقشه از ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین خواستم استعفای مرا از مقام نخست وزیری بپذیرد.

آزاروف افزود: وضعیت پیش آمده در اوکراین، روند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور و جامعه اوکراین و فرد فرد مردم این کشور را تهدید می کند.رهبر مخالفان اوکراین: آزاروف برای حفظ وجهه خود استعفا کرد
مسکو- ایرنا - ویتالی کلیچکو رهبر حزب اودار از احزاب پارلمانی مخالف دولت اوکراین، گفت : نیکلا آزاروف برای حفظ وجهه خود استعفا کرد.

رهبر مخالفان اوکراین: آزاروف برای حفظ وجهه خود استعفا کرد

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای اوکراینیˈیو.ان.انˈ (اخبار ملی اوکراین)، کلیچکو روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به نشست فوق العاده امروز مجلس اوکراین که مساله برکناری دولت را بررسی می کند، گفت : آزاروف از مقام نخست وزیری اوکراین استعفا داده و به این ترتیب برای حفظ وجهه خود پیشدستی کرد.

وی افزود : آزاروف می دانست که امروز در مجلس رادا از دولت اوکراین خواهند خواست مسئولیت وضعیت پیش آمده در کشور را برعهده گیرد.

وی اضافه کرد: در چند ماه اخیر بارها خواهان استعفای آزاروف شده بودیم و این استعفا یک گام به سوی پیروزی مخالفان دولت است اما پیروزی نهایی محسوب نمی شود.

نیکلای آزاروف نخست وزیر اوکراین روز سه شنبه از مقام خود استعفا کرد.

آزاروف پس از اعلام استعفای خود در جمع خبرنگاران گفت که برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین استعفا داده است.

وی افزود: به منظور ایجاد امکان بیشتر برای کسب توافق سیاسی و در راستای حل و فصل مناقشه از ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین خواستم استعفای مرا از مقام نخست وزیری بپذیرد.

آزاروف افزود: وضعیت پیش آمده در اوکراین، روند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور و جامعه اوکراین و فرد فرد مردم این کشور را تهدید می کند.

آزاروف از رهبران حزب حاکم مناطق اوکراین است و از حدود چهار سال پیش مسئولیت ریاست دولت اوکراین را برعهده داشت.

روسیه از استعفای آزاروف استقبال کرد

رییس کمیسیون امور همسود و همگرایی اوراسیایی دومای روسیه از استعفای ˈ نیکلای آزاروف ˈ نخست وزیر اوکراین استقبال کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس ، ˈ لئونید سلوتسکی ˈ روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: استعفای نیکلای آزاروف از مقام نخست وزیری اوکراین گام شجاعانه ای بود.

وی افزود : آزاروف سال های طولانی برای رشد اقتصاد اوکراین تلاش کرد و اقدامات وی موفق بود و استعفای وی نیز در راستای بهبودی وضع این کشور و مردم آن انجام گرفت.

سلوتسکی گفت : این گام آزاروف برای حل و فصل مسالمت آمیز وضعیت اوکراین و برقراری آرامش در این کشور و پایان دادن به ناآرامی ها و اعتراضات در کی یف و شهرهای دیگر انجام گرفت و قابل تحسین است.

مقام پارلمانی روس تاکید کرد : باید با احترام به این اقدام نگریست.

رییس کمیسیون امور همسود و همگرایی اوراسیایی دومای روسیه گفت: نمایندگان دوما در تماس نزدیک با نمایندگان جناح های مختلف مجلس اوکراین به استثنای جناح حزب آزادی (ملی گرای افراطی) هستند.

سلوتسکی با تاکید بر حمایت پارلمان روسیه از روابط و همکاری های این کشور با اوکراین گفت: به پیشبرد هرگونه ابتکار در حوزه های مختلف همکاری های روسیه و اوکراین ازجمله در زمینه های اقتصادی، علمی و فرهنگی کمک خواهیم کرد.

نیکلای آزاروف امروز سه شنبه استعفا کرد.

به گزارش رادیو دولتی صدای روسیه به نقل از خانم ناتالیا تیماکووا سخنگوی نخست وزیر روسیه ، آزاروف امروز در گفتگوی تلفنی از دمیتری مدودیف برای همکاری های انجام گرفته تشکر و قدردانی کرد.

مدودیف هم گفت که مقامهای روسیه به دقت اوضاع و حوادث اوکراین را پیگیری می کنند و امیدوارند که بحران سیاسی در این کشور هر چه زودتر پایان بیابد.

نخست‌وزیر اوکراین استعفا داد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، میکولا آزارف،‌ نخست‌وزیر اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: من شخصا تصمیم گرفتم از رئیس‌جمهوری اوکراین بخواهم استعفای من را برای برقراری آشتی سیاسی و حل و فصل صلح‌آمیز بحران کشور بپذیرد.

وی در ادامه بیانیه خود اعلام کرد، استعفایش بیشتر به دلیل خطراتی بود که اقتصاد اوکراین را پس از دو ماه اعتراضات سراسری تهدید می‌کرد.

آزارف 66 ساله گفت: درگیری‌های کنونی در اوکراین تهدیدی برای اقتصاد و توسعه‌ی اجتماعی محسوب می‌شود و تهدیدی برای کل جامعه اوکراین و نیز هر شهروند است.

آزارف که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2010 به مقام نخست‌وزیر رسیده بود، نقش بسیار چشمگیری در طرح‌های اقتصادی دولت داشت. استعفای وی طبق قانون اساسی اوکراین به معنای استعفای کل کابینه دولت است.

پیشتر رئیس‌جمهوری اوکراین در مذاکره با سران اپوزیسیون این کشور با لغو برخی از قوانین ضد اعتراضی و تعیین سرنوشت دولتش در جلسه تصمیم‌گیری امروز (سه‌شنبه) پارلمان موافقت کرده و خواستار پایان اعتراضات دو ماهه شد.

آرسنی یاتسنیوک، یکی از رهبران اپوزیسیون اوکراین که پیشتر وزیر اقتصاد این کشور بود، پیشنهاد ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین برای نخست‌وزیری را رد کرد تا امتیازات درخواستی مخالفان از جمله آزادی معترضان محبوس، در پارلمان این کشور مورد بررسی قرار گیرند.

وزیر دادگستری دولت یانوکوویچ که در مذاکرات چهار ساعته با رهبران اپوزیسیون حضور داشت، تصریح کرد که دولت با لغو برخی از قوانین تازه تصویب ضد اعتراضی، موافقت کرده است. همچنین وی گفته بود که این احتمال وجود دارد که در جلسه امروز پارلمان اوکراین، دولت میکولا آزارف، نخست‌وزیر این کشور به عنوان امتیازی به معترضان، با رای عدم اعتماد روبرو شود.

از سوی دیگر، پس از آنکه کابینه دولت اوکراین روز دوشنبه تهدید کرد که برای به دست آوردن کنترل اوضاع امنیتی، وضعیت اضطراری اعلام خواهد کرد، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) راهی کی‌یف شد.

همچنین جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه از یانوکوویچ خواست تا از اعلام وضعیت اضطراری خودداری کرده و برای پایان دادن به ناآرامی‌ها با اپوزیسیون همکاری کند. وی به کارگیری خشونت از سوی هر یک از طرف‌های درگیر را محکوم کرده و عنوان کرد که اعلام وضعیت اضطراری تنها شرایط را بحرانی‌تر خواهد کرد.

این در حالی است که اولنا لوکاش، وزیر دادگستری اوکراین اظهار داشت که یاتسنیوک از پذیرش سمت نخست وزیری سر باز زده است.

یکی از احزاب اپوزیسیون اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروهی از دیپلمات‌های آمریکایی، کانادایی و اروپایی روز یکشنبه به میدان استقلال شهر کی‌یف رفته و از چند ساختمان اشغال شده نیز بازدید کردند. در این بیانیه آمده است: آن‌ها هیچ سلاحی در میان مخالفان مشاهده نکرده و بر خلاف اظهارات دولت اوکراین و تبلیغات تلویزیون روسیه، مطمئن شدند که مخالفان اوکراین تهدیدی محسوب نمی‌شوند و خشونت‌ها تنها از سوی دولت این کشوراست.

این در حالی است که برخی گروه‌های افراطی اپوزیسیون که در درگیری‌های شدید با پلیس حضور دارند، برای نیروهای خود دستورالعمل نظامی مشخص کرده‌اند.

پیش از این نیز جان مک‌کین، سناتور برجسته آمریکایی و ویکتوریا نولند، معاون وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این میدان حضور یافته بودند.

درگیری‌های اخیر اوکراین تاکنون شش کشته بر جای گذاشته و روسیه و غرب را رو در روی هم قرار داده است. در حالی که غربی‌ها دولت اوکراین را به سرکوب معترضان متهم می‌کنند، روسیه خواستار عدم دخالت خارجی در امور داخلی این کشور است. اما واقعیت این است که غرب، خشونت‌های اعمال شده توسط اپوزیسیون اوکراین را نادیده می‌گیرد.

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای، معترضان را به عنوان "افراطگر" محکوم کرده و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با هشدار نسبت به هرگونه دخالت خارجی معترضان را "جوانان فاشیست" خواند.

سرگئی لاوروف گفت: روسیه حامی حل و فصل سیاسی بحران در چهارچوب قانون اساسی و بدون دخالت خارجی است. خشونت شبه فاشیستی در این کشور با ساختارهای اروپا هم‌خوانی ندارد.

از سوی دیگر، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که امروز با سرگئی لاوروف در خصوص اوکراین به گفت‌وگو می‌نشیند.

با این حال، یکی از احزاب اپوزیسیون اوکراین به رهبری یاتسنیوک اعلام کرد که حامیانش امروز (سه‌شنبه) در میدان استقلال کی‌یف تجمع خواهند کرد. این اقدام به نوعی، اعلام حمایت از نمایندگان اپوزیسیون پارلمان اوکراین است.

در چهار روز اخیر، ساختمان‌های وزارتخانه‌های دادگستری، کشاورزی و انرژی، اشغال شده و اپوزیسیون تنها ساختمان وزارت انرژی را پس داده‌اند. اعتراضات دو ماهه اوکراین با مخالف یانوکوویچ با امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد و اخیرا به خشونت کشیده شده است.

ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین ضمن اعلام خبر لغو قوانین گفت که حاضر است به تظاهرکنندگان عفو بدهد. البته برای عفو کردنشان دو شرط گذاشته، یکی اینکه سنگربندی‌های خیابان‌ها را بردارند و دیگر اینکه حمله به ساختمان‌های دولتی را متوقف کنند.

وی در گفت‌وگویی که با سه تن از رهبران مخالفان داشت، این پیشنهاد‌ها را مطرح کرد. علاوه بر لغو قوانین مربوط به تظاهرات، معترضان خواهان کناره‌گیری رئیس جمهوری هم شده‌اند.

قانون مورد نظر را طرفداران رئیس‌جمهوری در پارلمان اوکراین روز شانزدهم ژانویه با فوریت تصویب کردند.

روزهای مهم در اعتراض‌های اوکراین

۲۱ نوامبر ۲۰۱۳: اوکراین اعلام کرد که حاضر به پذیرفتن بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا نیست.

۳۰ نوامبر: پلیس ضدشورش ده‌ها تن از معترضان را در کی‌یف بازداشت کرد.

۱۷ دسامبر: روسیه پذیرفت تا ۱۵ میلیارد دلار اوراق قرضه دولت اوکراین را بخرد و از قیمت گاز صادراتی‌اش به این کشور بکاهد.

۲۲ ژانویه ۲۰۱۴: دو تن از معترضان در درگیری با پلیس تیر خوردند و کشته شدند. اعتراض‌ها به شهرهای دیگر گسترش یافت.

۲۵ ژانویه: رئیس‌جمهوری اوکراین به رهبران مخالفان پیشنهاد داد تا پست‌هایی در دولت بگیرند. از جمله پست نخست وزیری که از سوی مخالفان این پیشنهادها رد شد.

بنا به قانون جدید، برپا کردن چادر بدون داشتن اجازه در اماکن عمومی ممنوع شده و همچنین نشر اکاذیب علیه دولتمردان جرم به حساب می‌آید. این قانون موجب عصبانیت بیشتر معترضان شد و دامنه اعتراض‌ها را در کشور گسترده کرد.

کد خبر 247558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز