گروه بین‌الملل: آنچه از حدود ۳‌ماه پیش به‌صورت جنبش مسالمت‌آمیز طرفداری از نزدیکی به اتحادیه اروپا در اوکراین آغاز شده بود، اکنون با تندروی‌های گروه کوچکی از معترضان، رنگ خشونت به‌خود گرفته است.

محل چادر زدن معترضان در نزدیک میدان استقلال در کیف به میدان جنگ بین معترضان تندرو و نیروهای پلیس تبدیل شده است و هر شب شعله‌های آتش از آن زبانه می‌کشد. این در حالی است که دولت و مخالفان خواستار میانجیگری خارجی شده‌اند. به گزارش رویترز، در خلال چند شبی که از دور جدید درگیری‌ها می‌گذرد، دست‌کم 5نفر کشته شده‌اند. منابع دولتی می‌گویند 3مأمور پلیس به اسارت معترضانی درآمدند که بیش از 2‌ماه است در ساختمان شهرداری تحصن کرده‌اند. یکی از آنان که زخمی بود، آزاد و با وضعیت وخیم، در بیمارستان بستری شد. مقامات هشدار داده‌اند که ممکن است برای آزاد کردن 2مأمور پلیس به ساختمان شهرداری حمله کنند، کاری که می‌تواند به تشدید درگیری‌های دیگری بینجامد.

  حدود 100نفر از معترضان ساختمان وزارت انرژی را در مرکز کیف اشغال کردند. آنان فقط زمانی با ترک ساختمان موافقت کردند که ادوارد استاویتسکی وزیر انرژی هشدار داد اگر ساختمان را ترک نکنند، کل شبکه انرژی کشور از هم می‌پاشد. علاوه بر شهرداری، ساختمان وزارت کشاورزی نیز در تصرف معترضان است. موج جدید درگیری‌ها از زمانی آغاز شد که مجلس اوکراین قوانین جدیدی را برای مقابله کردن با تظاهرات تصویب کرد. براساس این قوانین، تظاهرات محدود جرم تلقی می‌شود.

به علاوه، سازمان‌هایی که از کمک‌های مالی خارجی استفاده می‌کنند، باید مشخصات خود را ثبت کنند. مخالفان می‌گویند قوانین یادشده کارکنان این سازمان‌ها را مانند جاسوس تلقی می‌کند. وعده‌های ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور برای تعدیل این قوانین و تغییر اعضای دولت نتوانسته است از خشونت‌ها بکاهد که در خلال 4روز به نوشته بلومبرگ، 1250زخمی به‌جا گذاشته است. نشریه اکونومیست نوشت دوطرف تمایلات تندروانه پیدا کرده‌اند. به نوشته این نشریه، در روزهای اخیر گروهی از معترضان موسوم به بخش راست ابتکار عمل را در رویارویی با نیروهای امنیتی دولت به‌دست گرفته‌اند.

بخش راست ملغمه‌ای از اوباش فوتبال‌دوست و ملی‌گرایان افراطی دست‌راستی هستند که به طرف پلیس کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند و افرادی را که عامل دولت می‌دانند، می‌گیرند و دورشان رژه می‌روند. آنان با چماق، میله‌های فلزی و سنگ با پلیس درگیر می‌شوند. در تحولی دیگر که حاکی از گسترش خشونت است، معترضان در برخی شهرهای دیگر ساختمان‌های دولتی را به تصرف درآورده‌اند.

در شهر وینیتسیا در 180کیلومتری جنوب غرب کیف، صدها نفر از معترضان ساختمان فرمانداری را اشغال کردند. ویتالی زاخارچنکو وزیر کشور گروه‌های تندرو را عامل ناآرامی دانست و افزود: شماری از معترضان مسلح هستند. وی از کشورهای جهان خواست چشم خود را روی خشونت فزاینده نبندند. با بالا گرفتن خشونت، دوطرف خواستار میانجیگری خارجی برای کمک کردن به حل بحران شدند. میکولا آزاروف نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که در حال مذاکره با دیدیر بورکالتر رئیس‌جمهور سوئیس برای کمک کردن در مذاکره با مخالفان است.

به گفته وی، سازمان امنیت و همکاری اروپا که سوئیس ریاست آن را بر عهده دارد، نقش مهمی می‌تواند در حل‌و فصل بحران ایفا کند. اعتراض در اوکراین از حدود 3‌ماه پیش و زمانی آغاز شد که دولت قرارداد همکاری را با اتحادیه اروپا امضا نکرد. مقامات اوکراین گفتند مبلغی که بروکسل به کیف می‌تواند کمک کند، بسیار کمتر از آنی است که اوکراین به آن نیاز دارد. آنگاه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه وارد عمل شد و اعلام کرد که حدود 15میلیارد دلار برای نجات دادن اقتصاد نابسامان این کشور کمک می‌کند.

کد خبر 247104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز