چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شمار کشته‌های خشونت‌های دو روز اخیر در اوکراین به دست‌کم ۲۵ تن افزایش یافت، هرج و مرج به کی‌یف بازگشت و شورشیان به ساختمان‌های پلیس و مراکز امنیتی حمله کرده، ساختمان‌های دولتی را تصرف کرده و اقدام به آتش زدن لاستیک کردند.

افزایش شمار کشته‌های خشونت‌های اوکراین به ۲۵ تن

در این بین ۹ پلیس کشته شدند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شدت نسبت به موج جدید خشونت‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این بدترین خشونت‌ها در اوکراین از نوامبر گذشته محسوب می‌شود.

آرسنی یاتسنیوک، یکی از رهبران مخالف دولت اوکراین گفت: شاهد این هستیم که حکومت اوکراین تیراندازی‌ها به سوی مردم را آغاز کرده است. این حکومت می‌خواهد اوکراین غرق خون شود.

از سوی دیگر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خشونت‌های جدید در کی‌یف را محکوم و به شدت نسبت به این خشونت‌ها ابراز نگرانی کرد.

اشتون گفت: ضمن محکوم کردن هرگونه خشونت در اوکراین نگرانی شدید خود را در مورد اوضاع در شهر کی‌یف اعلام می‌کنم. اتحادیه اروپا آماده کمک به اوکراین برای حل و فصل بحران سیاسی در این کشور است.

با ادامه درگیری‌ها در میدان استقلال کی‌یف میان معترضان و نیروهای ضد شورشی اوکراین شعله‌های آتش همچنان روز چهارشنبه نیز در اطراف کمپ‌های معترضان در این میدان به چشم می‌خورد.

با ادامه آتش‌سوزی‌ها و درگیری‌ها که از روز سه‌شنبه آغاز شد و تا امروز نیز ادامه دارد، دست‌کم 25 تن در درگیری‌های تازه میان نیروهای دولت و فعالان ضددولتی کشته شدند.

مخالفان علاوه بر اینکه خواستار برگزاری انتخاباتی جدید شدند خواهان اصلاح قانون اساسی برای انتقال قدرت از رئیس‌جمهور به پارلمان نیز هستند.

یانوکوویچ و متحدانش در پاسخ به رهبران مخالفان پیشنهاد انتصاب در پست‌های دولتی را به آن‌ها دادند اما با امتناع مخالفان نسبت به این مساله مذاکرات به هیچ جایی نرسید.

ویتالی کلیچکو، رهبر مخالفان اوکراینی گفت: هیچ مذاکره موثری وجود ندارد. یانوکوویچ از معترضان خواسته تا تسلیم شده و سلاح‌های خود را زمین بگذارند. فکر می‌کنم مقامات باید فورا نیروهای پلیس را عقب کشیده و این درگیری‌های خونین را متوقف کنند چرا که مردم در حال کشته شدن هستند. من این مساله را به یانوکوویچ نیز گفته‌ام. چطور می‌توانیم با یکدیگر مذاکره کنیم آن هم موقعی که خون زمین را فرا گرفته است. متاسفانه یانوکوویچ این مساله را درک نمی‌کند.

ویکتور پشونکا، دادستان کل اوکراین نیز گفت: مخالفان از اجرای توافقنامه‌های دست یافته امتناع کردند و جان میلیون‌ها تن را در کی‌یف به خطر انداختند. معترضان برای درگیری‌های کنونی و کشته شدن بیش از 25 تن و همچنین زخمی شدن 241 تن دیگر مقصر هستند. سازمان‌دهندگان راهپیمایی روز سه‌شنبه که منجر به درگیری‌های مرگبار شده مسئول جان تک تک افراد کشته شده و زخمی شده هستند.

وی افزود: امروز می‌توانیم ببینیم که تنها دولت اوکراین خواستار راه حلی صلح‌آمیز برای بحران کنونی کشور است. رهبران مخالفان باید مسئولیت هر اتفاقی را که در خیابان‌های اوکراین می‌افتد، به عهده بگیرند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رهبران مخالفان حامیان خود را "قربانی" می‌دانند نه "مهاجم". کلیچکو پلیس را به تیراندازی به مردم در میدان استقلال متهم کرد.

آرسنی یاتسنیوک، یکی دیگر از رهبران مخالفان نیز خطاب به یانوکوویچ گفت: اجازه ندهید تا اوکراین به کشوری پوشیده از خون تبدیل شود. پلیس را به عقب‌نشینی فرا بخوانید و آتش‌بس اعلام کنید. پس از آن ما مذاکره خواهیم کرد.

از سوی دیگر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از یانوکوویچ خواست تا نیروهای ضد شورش دولت را عقب کشیده و نهایت خویشتنداری را در بحران کنونی کی‌یف پیش بگیرد.

بایدن در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شد، نسبت به بحران کنونی میدان استقلال کی‌یف ابراز نگرانی شدید کرد و گفت: یانوکوویچ باید فورا مذاکره با رهبران مخالفان را پیش بگیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: بایدن صریحا اعلام کرده که آمریکا خشونت‌های اوکراین از هر طرف را محکوم می‌کند. اما دولت باید اقدام ویژه‌ای را برای حل این وضعیت پیش بگیرد.

پلیس ضد شورش اوکراین روز سه‌شنبه به کمپ‌های معترضان واقع در میدان کی‌یف حمله کرده و پس از آن این خشونت‌های خونین آغاز شد.

یانوکوویچ برای پایان این ناآرامی اقداماتی را به معترضان پیشنهاد کرده که از میان آن‌ها می‌توان به ترمیم کابینه، عفو برای فعالان بازداشت شده و لغو قانون مناقشه‌آمیز مقابله با معترضان اشاره کرد. اما رهبران مخالفان اوکراین یانوکوویچ را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام و اصلاح قانون اساسی تحت فشار گذاشته‌اند.

جی کارنی،‌ سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت: ما نسبت به ناآرامی‌هایی که در میدان استقلال کی‌یف به وجود آمده و گزارش‌ها نسبت به اقدامات پلیس ضد شورش این کشور نگران هستیم. ما به محکوم کردن خشونت‌های خیابانی و استفاده از زور از سوی هر یک از دو طرف ادامه می‌دهیم. اعمال زور این بحران را حل نخواهد کرد.

از سوی دیگر آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه گفت که به شدت نگران بازگشت خشونت به اوکراین است.

وی در بیانیه‌ای تاکید کرد: من از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهم تا خویشتنداری کنند و از خشونت بپرهیزند و فورا مذاکرات را آغاز کنند.

کد خبر 250309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز