همشهری آنلاین: خبرگزاری ایتارتاس روزدوشنبه از وقوع دورجدید درگیری میان معترضان مخالف دولت اوکراین و نیروهای پلیس این کشور درخیابان گروشوسکووو شهر کی یف خبر داد.

معترضان و پلیس اوکراین دوشنبه را با درگیری آغاز کردند

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، معترضان که شمارشان به دو هزار نفر می رسد و از روز گذشته در اعتراض به قانون محدودسازی اعتراضان عمومی در مرکز کی یف پایتخت اوکراین تجمع کرده اند، امروز بار دیگر با نیروهای پلیس حاضر در محل درگیر شدند.

بر پایه این گزارش، معترضان به سوی نیروهای پلیس کراکر پرتاب می کنند و پلیس نیز در مقابل برای پراکندن آنان از گاز اشک آور استفاده کرده است.

دور جدید تجمع اعتراضی مخالفان دولت در کی یف در حالی وارد دومین روزخود شده است که وزارت کشور اوکراین شب گذشته اعلام کرد در درگیری میان نیروهای پلیس و افراد معترض در میدان استقلال کی یف پایتخت این کشور 70 پلیس زخمی شدند.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد قصد دارد پرونده جنایی علیه رهبران معترضان که تظاهرات اعتراضی در میدان استقلال کی یف با عنوان ˈمجلس خلقˈ راه انداخته اند، بگشاید.

درهمین حال یاتسنیوک رهبر حزب مخالف ˈسرزمین پدریˈ در سخنرانی خود در جمع معترضان از تدوین برنامه عمل مخالفان طرفدار الحاق به اروپا در آینده نزدیک خبر داد.

یاتسنیوک مدعی شد: مجلس نمایندگان اوکراین پس از آنکه اکثریت اعضای آن سه روز قبل به لایحه پیگرد قانونی تهمت و افراط گری رای مثبت دادند، مشروعیت خود را از دست داد.

وی افزود: مجلس نمایندگان اوکراین مشروعیت خود را از دست داده است و به این دلیل ما باید مجلس خودمان را با شرکت نمایندگان مخالف (دولت) تشکیل دهیم.

در بیانیه وزارت کشور اوکراین به شمار احتمالی مجروحان در میان معترضان مخالف دولت اشاره ای نشده است.

تظاهرات 80 هزار نفری معترضان اوکراینی روز یکشنبه در میدان استقلال شهر کی یف، در اعتراض به قانونی که آنها ˈقانون سرکوبˈمی خوانند، برگزار شد.

بر اساس این قانون، تظاهر کنندگان در برخورداری از حقوق شهروندی متحمل محدودیت های بیشتری خواهند شد.

رهبران احزاب مخالف دولت ویکتور یانووویچ از شهروندان اوکراینی خواسته بودند در این تظاهرات شرکت کنند.

این در حالی است که دولت اعلام کرده است از این پس برگزاری هر گونه تظاهرات تا هشتم مارس در کی یف ممنوع است.

پارلمان اوکراین روز پنجشنبه هفته گذشته علاوه بر لایحه بودجه، ده لایحه دیگر از جمله اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات نیز به تصویب رساند.

مخالفان که به علت تصمیم ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری این کشور در لغو توافق مهم با اتحادیه اروپا، تقریبا دو ماه علیه دولت اعتراضات گسترده خیابانی برپا می کردند، این تصمیم پارلمان را نوعی ˈقدرت رباییˈ توصیف کردند.

براساس قانون جدید که با 235 رأی 450 عضو پارلمان اوکراین به تصویب رسید، محاصره ساختمان های دولتی حداکثر تا پنج سال حبس در پی خواهد داشت.

این قانون همچنین روند تعقیب و مجازات نمایندگان پارلمان را تسهیل و آسان کرده است.

علاوه بر این طبق قانون جدید معترضانی که ماسک به چهره بزنند یا کلاه ایمنی بر سر بگذارند، جریمه یا بازداشت خواهند شد. پخش هرگونه تهمت و افترا در شبکه اینترنت نیز ممنوع بوده و افراد خاطی جریمه شده یا به حبس تأدیبی تا مدت یکسال محکوم خواهند شد.

جناح مخالف دولت اوکراین در پارلمان، تصویب این لوایح را تنها به نفع منافع دولت این کشور خوانده است.

درگیری امروز میان معترضان و نیروهای پلیس اوکراین در میدان ˈاستقلالˈ کی یف پایتخت این کشور زمانی آغاز شد که گروهی از تظاهرکنندگان با چوب به نیروهای پلیس حمله کردند.

این افراد قصد داشتند وارد ساختمان پارلمان اوکراین شوند.

ویتالی کلیچکو، رهبر معترضان تلاش کرد تا از حمله گروهی از مخالفان به نیروهای پلیس جلوگیری کند.

ویکتور یانکوویچ رییس جمهوری اوکراین یکشنبه شب به دنبال درخواست کلیچکو برای مداخله در درگیری های معترضان و نیروهای پلیس از آمداگی برای گفت وگو با مخالفان خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که به رییس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین دستور داده است کارگروهی با شرکت وزرا و مقام های دولتی برای یافتن راهکارهای برون رفت از بحران سیاسی این کشور تشکیل دهد.

کد خبر 246468
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز