گروه ادب و هنر: ویتوریو استورارو فیلمبردار سرشناس ایتالیایی و برنده ۳ جایزه اسکار که سابقه همکاری با مجید مجیدی را هم در کارنامه خود دارد، مهمان سرشناس بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر است.

ویتوریو استورارو  سر صحنه فیلم محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی

استورارو برای فیلم‌های سینمایی «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا، «سرخ‌ها» به کارگردانی وارن بیتی و «آخرین امپراتور» برناردو برتولوچی جایزه اسکار برده و اخیرا مدیر فیلمبرداری پروژه «محمد(ص)» مجیدی بوده است.

استورارو ۲۴ ژوئن ۱۹۴۰ در شهر رم به دنیا آمد و سال ۱۹۶۰ از مؤسسه فیلم ایتالیا با عنوان فیلمبردار سینما فارغ‌التحصیل شد. همکاری با کارگردانانی چون لوییجی بازونی، داریو آرجنتو، برتولوچی، کوپولا، کارلوس سائورا و... او را در این حرفه عمیق‌تر و تواناتر کرد. بیان هنری استورارو بعد از امکان استفاده از نوشتار در نور دقیق‌تر شد و او ارزش نمادین رنگ‌ها را کشف کرد. وجود بیش از 35جایزه معتبر و نامزدی دریافت 20جایزه در کارنامه این فیلمبردار باسابقه نشان از هنر او دارد.

ریاست انجمن فیلمبرداران ایتالیا، عضویت در انجمن فیلمبرداران آمریکا از سال ۲۰۰۹، عضویت در آکادمی فیلم و تلویزیون اروپا، عضویت درآکادمی سینمای ایتالیا و... نوشتن چند جلد کتاب درباره فیلمبرداری و نورپردازی از دیگر افتخارات ویتوریو استورارو است که به‌عنوان مهمان ویژه بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر در آینده نزدیک به ایران می‌آید. نکته جالب اینکه در سایت imdb به حضور او در پروژه محمد(ص) اشاره نشده است.

برگزاری کارگاه آموزشی

کارگاه آموزشی فیلمبرداری ویتوریو استورارو به همت بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر با همکاری انجمن فیلمبرداران خانه سینما برگزار می‌شود. این کارگاه آموزشی روز ۱۳ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این کارگاه آموزشی می‌توانند از ششم تا دهم بهمن‌ماه با دریافت فرم ثبت‌نام (که به‌صورت فایل pdf روی سایت رسمی جشنواره در دسترس است) و تکمیل فرم، آن را به نشانی اینترنتی internationaloffice@fajrfilmfestival. com ارسال کنند.

کلیه کارگاه‌های آموزشی بخش بین‌الملل جشنواره سی و دوم در سالن خانه هنرمندان برگزار می‌شود. ثبت‌نام برای حضور در کارگاه آموزش تدوین سیلویا اینگمارسن تدوینگر سرشناس سوئدی هم از روز شنبه آغاز شده است. این کارگاه آموزشی ساعت 15 روز 14 بهمن‌ماه با همکاری انجمن تدوینگران خانه سینما برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه تا 10 بهمن‌ماه فرصت دارند پس از دریافت فرم ثبت‌نام از سایت جشنواره، مدارک خود را ارسال کنند. اینگمارسن همکاری خود را با اینگمار برگمان کارگردان بزرگ سوئدی در سال 1977 با فیلم «سونات پاییزی» آغاز کرد و به این همکاری تا سال 2003 با فیلم «سارابند» ادامه داد. وی در این مدت تدوین شاهکاری چون «فانی و الکساندر» را هم بر‌عهده داشت.

کد خبر 247127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز