گروه ادب و هنر: با اعلام اسامی فیلم‌های ۲بخش رقابتی بین‌الملل، فهرست فیلم‌های حاضر در مهم‌ترین بخش‌های سی و دومین جشنواره فیلم فجر کامل شد و علاقه‌مندان می‌توانند در این دو بخش به تماشای آثاری بنشینند که محصول ۲سال اخیر سینمای جهان هستند.

فیلم سپیده

 حضور یک فیلم فلسطینی نامزد هشتاد و ششمین دوره اسکار در بخش سینمای سعادت به علاوه نمایش یک فیلم ایرانی دانمارکی حاضر در جشنواره معتبر ساندنس در بخش جام جهان‌نما از نکته‌های مهم فهرست 2بخش بین‌الملل فجر امسال است. همین چند روز پیش در صفحه‌های ادب و هنر روزنامه مفصل درباره فیلم فلسطینی «عمر» برای شما گفتیم و نوشتیم؛ یک درام اجتماعی به کارگردانی هانی ابو اسد که هفته گذشته نامزد دریافت جایزه اسکار‌ شد.

همای سعادت روی شانه 12فیلم

به گزارش همشهری،در بخش سینمای سعادت 9فیلم خارجی حضور دارند که در کنار 3فیلم ایرانی برای کسب سیمرغ‌های بلورین این بخش رقابت می‌کنند. 2فیلم از ترکیه، یک فیلم از عراق، یک فیلم از سوریه، یک فیلم از تاجیکستان و چند تولید مشترک در این بخش رقابتی جشنواره فجر 92به نمایش درمی‌آیند و به‌نظر می‌رسد رقابت اصلی را باید میان «رستاخیز» احمدرضا درویش و عمر هانی ابواسد دانست. با توجه به سطح سینمای این کشورها می‌توان از مدیران بخش بین‌الملل جشنواره این پرسش را پرسید که جایگاه سینمای کشورهای صاحب‌سینمای آسیا ازجمله چین، کره‌جنوبی و ژاپن در این فهرست کجاست؟ بخش رقابتی سینمای سعادت در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر به سینمای آسیا اختصاص داشت و حالا که تولید مشترک مراکش و فرانسه یا آثاری از کشور اروپایی - آسیایی ترکیه در این بخش حضور دارد، معلوم نیست تعریف سینمای سعادت تغییر کرده یا صرفا این دوره را باید یک استثنا دانست.

حضور پررنگ سینمای اروپا

غیر از 4نماینده ایران در بخش جام جهان‌نما، مهم‌ترین فیلم این بخش را بی‌تردید باید «سپیده» دانست که یک کارگردان دانمارکی به نام بریت مدسن آن را ساخته و این روزها با همین فیلم در جشنواره معتبر ساندنس حضور دارد. مدسن فیلم 90دقیقه‌ای سپیده را در یکی از مناطق استان فارس مقابل دوربین برده و آن را پیش از این در جشنواره‌های آمستردام و گوته‌بورگ هم به نمایش گذاشته است. نکته دیگر فیلم ساختار مستند آن است و اینکه آیا می‌توان یک فیلم مستند را در کنار فیلم‌های داستانی ارزیابی کرد یا نه؟ شاید مدیران جشنواره فیلم فجر رقابت آثار مستند و سینمایی را از حضور «فارنهایت 911» مایکل مور در جشنواره کن 2004و کسب نخل طلای آن دوره از دستان کوئنتین تارانتینو رئیس هیأت داوران کن الهام گرفته باشند اما باید این نکته را هم درنظر گرفت که موفقیت یک مستند در مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان از سال 1956تا 2004بی‌سابقه بوده است. درهرحال، «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، «میهمان داریم» محمدمهدی عسگرپور، «ماهی و گربه» شهرام مکری و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح‌الله حجازی نمایندگان سینمای ایران در بخش مسابقه بین‌الملل یا جام جهان‌نما هستند.

معرفی داوران دو بخش ملی

اسامی داوران سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر اعلام شد. ‌فرهاد توحیدی، محمد داوودی، مجتبی راعی، محسن شاه‌ابراهیمی، پرویز شهبازی، کیانوش عیاری، فرامرز قریبیان و هوشنگ گلمکانی داوری 29فیلم حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران‌را بر عهده گرفتند. ‌محمدعلی باشه‌آهنگر، عزیزالله حمیدنژاد، ابوالحسن داوودی، پیمان قاسمخانی و اکبر نبوی هم داوری بخش مسابقه فیلم‌های اول را بر عهده دارند.

 

بخش سینمای سعادت
تقاطع ترکیه 2013
سرزمین مراکش و فرانسه 2013
عمر فلسطین 2013
شاهزاده افغانستان و آلمان 2014
مریم سوریه 2013
زمان دریاچه ترکیه 2013
رستاخیز ایران 2014
یادداشت های هم آوازی قزاقستان، فرانسه، آلمان 2013
آیینه مات تاجیکستان 2013
حاج نجیم عراق 2014
زندگی جای دیگری است ایران 2014
با دیگران ایران 2014

 

بخش جام جهان نما
جهان تازه هلند 2012
فصل برداشت استونی و گرجستان 2013
دیوار آلمان 2012
سرگرد روسیه 2013
سپیده دانمارک 2013
چ ایران 2014
صیاد قارچ آمریکا و لهستان 2012
شب سکوت ترکیه 2012
حلقه ها فرانسه، آلمان، صربستان، اسلونی، کرواسی 2012
میهمان داریم ایران 2014
مرد پیر قزاقستان 2012
دوچرخه بابام لهستان 2012
زندگی مشترک آقای محمودی و بانو ایران 2013
بچه ننه مجارستان، صربستان،آلمان 2013
ماهی و گربه ایران 2013

 

کد خبر 246711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز