سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - مسعود میر: در آستانه فرارسیدن‌ماه جشنواره‌ها و به بهانه پیش‌فروش بلیت‌های فجر سی و دوم، طرحی هر چند گنگ از شمایل فیلم دیدن در جشنواره امسال برای عشاق سینما رونمایی شد.

جشنواره فیلم فجر

روز گذشته همزمان با آغاز پیش‌فروش بلیت‌ها، چند جدول و البته انبوهی از تذکرها تبدیل شدند به نقشه راه آنها که سودای تماشای فیلم‌های جشنواره را در سر دارند. پیش‌تر اعلام شده بود پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌ها از طریق سایت fajr. cinematicket. org میسر خواهد بود و در مرحله پیش‌فروش تنها سری ۱۱تایی بلیت ارائه می‌شود. یک سری بلیت 11تایی عبارت است از ۱۱ قطعه بلیت مربوط به یک سینما، یک سانس، یک صندلی و یک گروه نمایشی و هر کس می‌تواند با یک کارت ملی ۴‌سری بلیت بخش‌های سودای سیمرغ، سینما حقیقت، بین‌الملل و نگاه نو را دریافت کند اما از روز گذشته مراجعان به نشانی اینترنتی پیش‌خرید بلیت‌ها در ساعت 10صبح بعد از خواندن تذکرهای صفحه اصلی سایت و تیک زدن روی گزینه «نکات بالا را به دقت خوانده و آن را قبول دارم»، درمی‌یافتند که نمی‌توانند مراحل ثبت نام را طی کنند.

همین موضوع باعث شد حدود یک ساعت بعد این جمله بر تارک سایت پیش‌خرید بلیت‌ها خودنمایی کند: «به‌دلیل استقبال چشمگیر علاقه‌مندان از سایت خواهشمندیم از ساعت 14برای انتخاب نمایش‌های مورد نظر مراجعه فرمایید.» البته چند نکته دیگر هم به تذکرهای متعدد سایت اضافه شد ازجمله اینکه «درصورت امکان صفحه پیگیری را چاپ کرده و هنگام مراجعه برای دریافت بلیت، همراه خود داشته باشید» و «برای دریافت بلیت‌های خود در تاریخ‌های 4و 5و 6بهمن‌ماه از ساعت 10صبح با در دست داشتن کارت ملی و کد پیگیری سامانه (و کارت دانشجویی) به نشانی خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه نیایش، پردیس سینمایی ملت، قسمت پیش‌فروش بلیت جشنواره فیلم فجر مراجعه کنید.»

صبح نه؛ عصر بخیر جشنواره!

با توجه به اینکه نام سینماهای میزبان فیلم‌های جشنواره از مدت‌ها پیش اعلام شده بود، ثبت‌نام‌کنندگان روز اول پیش‌فروش بلیت‌ها انتظار داشتند سینما و فیلم‌های مورد علاقه‌شان را در یک مجموعه ببینند و انتخاب کنند. ماجرا اما از این قرار بود که علاقه‌مندان پیش‌خرید برای یافتن جدول سانس‌های سینماهای جشنواره و ترکیب فیلم‌های گروه‌های مختلف باید دست به دامان لینک‌های خبری سایت سینماتیکت شوند؛ خبرهایی که یکی‌شان درباره سانس‌ها بود و یکی دیگر درباره فیلم‌های حاضر در گروه‌بندی فیلم‌ها. شاید به همین دلیل بود که زیر این خبرها نظرهای اعتراض‌آمیز کاربران مدام افزایش می‌یافت. با همه این تفاسیر براساس جدول سینماهای جشنواره و سانس‌های پخش فیلم باید اقرار کرد که امسال جشنواره، سینماها و فیلم‌هایش با صبح قهر هستند. سانس آغازین بسیاری از سینماها 16است و چندتایی هم 15و 17.براساس جدول برنامه سینماهای مردمی جشنواره فجر، زودترین سانس پخش فیلم در ساعت 14به نام سینماهای فلسطین 3، فرهنگ 1و شهر قصه ثبت شده که به‌ترتیب فیلم‌های سینما حقیقت، سه‌بعدی و نمایش‌های ویژه را به نمایش درمی‌آورند.

عشاق+2

گروه‌بندی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) هم مشخص شده است. در گروه اول با احتساب فیلم خارج از مسابقه کیانوش عیاری، 10فیلم حضور دارند. در این گروه فیلم‌های داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد و کمال تبریزی حاضرند و آنها که بلیت‌های گروه اول مسابقه سینمای ایران را پیش‌خرید می‌کنند، می‌توانند اشباح، 50قدم آخر، طبقه حساس و خانه پدری را به تماشا بنشینند. در گروه 10فیلمی سوم اوضاع از نظر حضور کارگردانان نامی به همین روال است؛ حمید نعمت‌الله، بهروز افخمی، احمدرضا درویش، رخشان بنی‌اعتماد، سیدرضا میرکریمی و رضا عطاران با فیلم‌هایشان در این گروه حضور دارند و شکی نیست که دیدن آرایش غلیظ، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران، رستاخیز، قصه‌ها، امروز و رد کارپت می‌تواند رؤیای تماشای نیمی از فیلم‌های مهم جشنواره امسال را به واقعیت بدل کند. در این میان گروه دوم را باید گروه عشاق حاج‌ابراهیم و مسعودخان به‌شمار آورد؛ گروهی با 11فیلم (با احتساب فیلم خارج از مسابقه روح‌الله حجازی) که مهم‌ترین فیلم‌هایش به نام چ حاتمی‌کیا و متروپل کیمیایی سند خورده است. فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره امسال هم در 2 گروه 10تایی دسته‌بندی شده‌اند؛ در گروه اول فیلم‌های ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه ابراهیم ابراهیمیان، انارهای نارس مجیدرضا مصطفوی و سیزده هومن سیدی به چشم می‌خورند و در گروه دوم چند مترمکعب عشق جمشید محمودی و لامپ ۱۰۰ سعید آقاخانی بیش از بقیه جلب توجه می‌کنند.

معرفی نمایندگان ایران در 2 بخش بین‌المللی

علیرضا شجاع‌نوری مدیر بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر اسامی فیلم‌های ایرانی راه‌یافته به 2 بخش اصلی این بخش را اعلام کرد. بر این اساس، «رستاخیز» احمدرضا درویش، «زندگی جای دیگری است» منوچهر هادی و «با دیگران» ناصر ضمیری به نمایندگی از سینمای ایران در بخش سینمای سعادت با دیگر فیلم‌های آسیایی حاضر در این بخش رقابت می‌کنند. در بخش جام جهان‌نما هم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح‌الله حجازی و «مهمان داریم» محمدمهدی عسگرپور به نمایندگی از ایران حضور دارند و به رقابت با فیلم‌های بخش بین‌الملل می‌روند. نکته جالب اینکه فیلم حجازی در بخش خارج از مسابقه سینمای ایران به نمایش درمی‌آید!

کد خبر 246556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز