همشهری آنلاین: مدیر قطب علمی تحلیل فضای مخاطرات محیطی کشورگفت: کمبود آب در سال های گذشته در کشور ایران ربطی به میزان بارندگی ها ندارد، بلکه میزان مصرف جامعه بالا رفته است.

بهلول علیجانی

پروفسور بهلول علیجانی روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: برای حل مشکل بحران بی آبی کشور باید شورای عالی آب تشکیل شود.

وی افزود: با تشکیل شورای عالی آب می‌توان با برنامه‌ریزی‌های دراز مدت و اجرایی، بهره‌برداری از منابع آبی کشور را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل بی آبی مدیریت واحدی وجود ندارد و پراکنده عمل می‌شود، افزود: تمام وزرات خانه‌ها و واحدهای مربوط به منابع آبی در کشور باید با همکاری و هماهنگی‌های لازم در راستای حل مشکل کمبود آب گام بردارند.

این اقلیم‌شناس برجسته کشور در ادامه تصریح کرد: بحران بی آبی در ایران مشکلات بسیاری بوجود آورده است که باید با بازنگری در روش‌های مدیریتی، بجای از بین رفتن بقیه منابع آبی مانند دریاچه ارومیه در راستای افزایش آن تلاش کنیم.

وی منطقه خاورمیانه را بحرانی ترین منطقه جهان در مواجهه با بی آبی دانست و خاطرنشان کرد: کشور ایران ابتدا باید با برنامه‌ریزی‌های ضربتی و موقت برای تشدید نشدن این بحران تلاش کند، سپس با برنامه ریزی درازمدت بتواند این بحران را بخوبی ساماندهی نماید.

این استاد علوم جغرافیایی گفت: با توجه به اینکه 90 درصد آب کشور در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود باید با بازبینی در وسایل وتجهیرات استفاده شده در این صنعت و همچنین تغییر شیوه‌های سنتی آبیاری از هدررفتن آب جلوگیری شود.

 

کد خبر 246916
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز