همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرایی شدن نتایج مذاکرات ژنو از روز گذشته و اینکه فضا تا حدی باز شده است، تصریح کرد: در این شش ماه اصلی ترین وظیفه مهندسان خارج کردن کشور از رکود است و مسکن پیشتاز این خروج خواهد بود.

عباس آخوندی

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزرات راه و شهرسازی، عباس آخوندی که در چهارمین کنفرانس بین‌المللی صنعت احداث و انرژی در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک سخن می‌گفت، یادآور شد: برای خروج از رکود باید برنامه داشته باشیم و در این زمینه آمادگی داریم با جامعه مهندسان در انواع مدلهای حمل و نقل به توافق برسیم.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: سهم حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی حدود 11 درصد است که در این صنعت نوسازی ناوگان ریلی و هوایی و زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای نیاز به هزارها میلیارد تومان دارد.

وی ادامه داد: آماده‌ایم شورایی را در حوزه مسکن و حمل و نقل برای خروج از رکود تشکیل دهیم و برنامه خروج از رکود اقتصادی را تدوین کنیم.

آخوندی تاکید کرد: می توانیم از تامین مالی مستقیم از بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، فاینانس و منابع ملی برای نوسازی ناوگان در صنعت حمل و نقل و توسعه زیر ساخت‌ها استفاده کنیم. همچنین باید به مردم اعلام کنیم دولت و بخش خصوصی برای خروج از رکود برنامه دارند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: معتقدم بیش از 18 آزاد راه در کشور داریم که باید به کریدورهای توسعه تبدیل شوند و در این راستا کل آیین نامه های مشارکت در ساخت آزاد راه ها تغییر می یابد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل افزود: 3 هزار واگن مسافری و 20 هزار واگن باری مورد نیاز و ناوگان جاده ای به شدت فرسوده است. همچنین بنگاه های بزرگ مقیاس در صنعت حمل و نقل نداریم و به خاطر کوچک مقیاس بودن آنها بهره وری بسیار پایین است.

آخوندی اعلام کرد: اخیرا با در نظر گرفتن بنادر خشک در داخل فضای سرزمینی، حمل و نقل ترتکیبی را می خواهیم ایجاد کنیم و در یزد برای نخستین بار بخش خصوصی اقدام به ایجاد بندر خشک کرده است و استان‌های دیگر از جمله خراسان مستعد انجام این کار است.

آخوندی تاکید کرد: نیاز داریم که جامعه مهندسی خودش بخشی از راه حل باشد نه خود قسمتی از مشکل. مطمئنم با همفکری مهندسان می توانیم سنگ های بزرگی را از سر راه برداریم.

آخوندی بیان کرد: مدتها در ایران بدون توجه به مفهوم شهروند، طراحی و ‌اجرای پروژه‌ها صورت گرفته است. شهر و دفتر مهندسی ما فاقد جنبه شهروندی بوده است و برنامه ریزی، معماری و مهندسی ما نیز فاقد حفظ حس شهروندی است.

وی افزود: در گذشته جلسات متعددی را در خصوص اینکه مهندسان علاوه بر کلاه مهندسی برای بهبود وضع موجود وظیفه دارند یا نه؟ بحث کرده ایم. باید قبول کنیم که جامعه مهندسی فارغ از کار و امر مهندسی مسئولیت اجتماعی هم دارد و مسئولیت اجتماعی بنگاه ها مسئله ای جدی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به مصداقی در شهر مشهد گفت: در سالهای 74 تا 76 در مورد آینده مشهد در طرح جامعه و تفصیلی فکر می‌کردیم در آن زمان شهر مشهد یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت داشت که پیش بینی شده بود که به 2 میلیون و 200 هزار نفر برسد. این درحالی است که هم اکنون 3 میلیون و 100 هزار نفر در شهر مشهد ساکن هستند.

وی افزود: وسعت این شهر 2 هزار و 200هکتار در نظر گرفته شده بود که هم اکنون به 2 هزار و 900 هکتار رسیده است و در نزدیکی مشهد، شهر جدید گلبهار با 400 هکتار وسعت شکل گرفته است.

آخوندی تصریح کرد: اگر حس شهروندی داشته باشیم باید عادتهای غلط را اصلاح کنیم و تیشه به ریشه خودمان نزنیم. این بحثی پیچیده و در عین حال ساده است و علاقمندم با جامعه مهندسی این موضوع را پیگیری کنم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: صنعت احداث قبل از انتخابات سه بیانیه منتشر کرد که لازم است در حال حاضر به اجرای بیانیه های خود برگردد. در این بیانیه ها تاکید شده بود مهندسی هم حق است هم مسئولیت که حق بحثی در حوزه فنی و جلوة دیگری در حوزه اجتماعی دارد.

آخوندی ابراز داشت: صلاحیت مهندسی که توسط کارمند صادر می شود بنیانش بر باد است. مفهوم صلاحیت یعنی اینکه مسئولیت انجام و در ادامه عواقب آن کار را می پذیرم. حال وقتی که کارمندی صلاحیت مهندسی می دهد چه کسی باید اظهارات ناشی از عملکرد نامطلوب مهندسان را جبران کند؟

وی یاد آور شد: صلاحیت در جوامع حرفه ای شامل بیمه محصول نهایی مهندس نیز می شود و اگر مهندسی دچار خطا شد بیمه خسارت های ناشی از آن را پرداخت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: مهندسان باید در مفهوم صلاحیت به نظام حرفه ای و بازار برگردند و تا وقتی که به همدیگر نان قرض می‌دهیم چیزی درست نمی شود. عوامل و کارکنان را بیمه می کنند اما صلاحیت مشاور و کارکردهای پیمانکار را چه کسی بیمه می کند؟ در وزارتخانه حاضرم گفتگوهای جدی در مورد این موارد داشته باشم.

آخوندی ابراز داشت: مهندسان باید در سطح جهان رقابت کنند و برای ارتقای جایگاه آنها نیاز به تدوین افق بلند مدت و حرکت در مسیر آن است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع رقابت بیان داشت: تلاشم این است که کاری را بدون رقابت منصفانه واگذار نکنیم. در حقیقت رقابت کنندگان باید همسنگ باشند و در مدت وزارتم در زمان اخیر حتی یک برگ ترک تشریفات مناقصه را امضا نکرده‌ام.

وی ادامه داد : در گزارش «رقابت پذیری اقتصاد ایران» که توسط اتاق بازرگانی تهیه شده است؛ اقتصاد ایران در 112 شاخص با دیگر اقتصادهای دنیا مقایسه شده است که کشور ما در رتبه پایین تر از 80 قرار دارد و این گزارش نشان می دهد سال گذشته 20 پله نزول داشته ایم که می توان بر اساس شاخص‌های تعریف شده برای ارتقای پایه مهندسی اقدامات گسترده‌ای را انجام داد.

لازم به یادآوری است پیش از سخنان وزیر راه وشهرسازی در چهارمین کنفرانس صنعت احداث و انرژی پانل زیر ساخت با حضور صاحب منصبان دولتی و صاحب نظران صنعت احداث برگزار و سئوالاتی را از وزیر راه و شهرسازی پرسیدند که وزیر راه و شهرسازی توضیحاتی را ارائه کرد.

آخوندی پاسخ داد: در مورد نوسازی صنعت احداث دغدغه چندین ساله وجود دارد زیرا توسعه عمران ملی را می‌توان از نوسازی صنعت احداث کلید زد.

وی تاکید کرد: صنعت احداث به شدت دچار فرسایش اجتماعی شده است. ما به شکلی نیاز داریم تا تمام فرآیندهای صنعت احداث را مورد بازنگری و احیا قرار دهیم و اگر علاقه و اراده‌ای جدی باشد حاضرم این مساله را به پیش ببریم.

برنامه وزارت راه وشهرسازی برای متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت احداث و انرژی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق ماده 61 برنامه پنجم دولت مکلف به متنوع‌سازی قیمت بلیت‌ها است و این فرایند‌ با همکاری انجمن‌های صنفی در حال بررسی است و احتمالاً تا پایان امسال‌ دستورالعمل متنوع‌سازی قیمت‌های بلیت هواپیما تدوین می‌شود.

وی در ادامه در خصوص افزایش تسهیلات خرید مسکن اظهار داشت: پیشنهاد افزایش تسهیلات را به بانک مرکزی داده‌ایم که امید است در مراحل بعدی این اقدام صورت گیرد.

آخونددر توضیح سوال پلکانی کردن مالیات‌ها برای طول مدت اجاره پاسخ داد: هر چه مدت اجاره از سوی موجران بیشتر شود نرخ مالیاتی که باید پرداخت کنند کمتر می‌شود. همچنین کاهش نرخ مالیات برای مالکان به دلیل افزایش نرخ مالیات برای رفاه حال شهروندان مناسب است و زمینه‌ساز کاهش اجاره نیز می‌شود. طرح مالیات پلکانی مسکن هم اکنون در دست بررسی است تا پس از تکمیل آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال و به طرق قانونی برای تصویب به مجلس ارسال شود.

آخوندی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص برنامه خروج از رکود گفت: سعی خواهیم کرد با انواع روش‌های مالی و ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان، بازار مسکن را توسعه دهیم. همچنین صندوق زمین و ساختمان را در بورس راه‌اندازی می‌کنیم تا بتوانیم قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با افزایش تولید و متعادل کردن نیاز متقاضیان بازار مسکن را از رکود خارج خواهیم کرد.

وی از وضعیت نابسامان فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران انتقاد کرد و گفت: در نظر داریم با ارائه برنامه ریزی مناسب وضعیت این فرودگاه ساماندهی شود.

کد خبر 246689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز