گروه اقتصادی: طی یک هفته گذشته ۲اتفاق مهم در بخش مسکن رخ داد؛ افزایش مبلغ وام مسکن به ۳۵میلیون تومان و همچنین آزادسازی معاملات مسکن مهر نهایی شد تا گمانه‌زنی‌ها از تأثیر این دو رویداد بر بازار مسکن آغاز شود.

از سوی دیگر دولت به‌دنبال راهکارهایی برای تأمین مالی مسکن مهر است تا بتواند طبق وعده‌ای که داده، یک میلیون‌و 200هزار واحد نیمه‌تمام را به سرانجام برساند. برای بررسی وضعیت بازار مسکن پس از آزادسازی معاملات مسکن مهر و آثار احتمالی افزایش وام مسکن بر قیمت‌ها با مهدی هاشمی عضو کمیسیون عمران و رئیس سازمان نظام مهندسی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • از آزادسازی معاملات مسکن مهر به‌عنوان یکی از راه‌های تأمین منابع مالی یاد می‌شود. این موضوع چه میزان تأثیر دارد؟

صاحبان مسکن مهر درصورتی که بخواهند معامله انجام بدهند باید هنگام نقل و انتقالات، بدهی خود را تسویه کنند تا آورده‌شان تکمیل شود. این موضوع تا حدودی می‌تواند نقدینگی را به دولت برساند اما به‌نظر نمی‌رسد این مبالغ آنچنان تأثیرگذار باشد چراکه اقشار دارنده مسکن مهر عموما دارای شرایط اقتصادی پایین‌تر از متوسط هستند و در وضعیت فعلی مسکن اغلب قصد اسکان در واحدها را دارند تا اینکه بخواهند به فروش آن دست بزنند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات گسترده نباشد و با فرض پایین‌بودن تعداد معاملات نمی‌توان انتظار داشت تأثیر زیادی در تأمین مالی داشته باشد.

  • گفته می‌شود که دولت قصد دارد زمین‌های 99ساله را نیز در برابر مبالغی جزئی واگذار کند تا بتواند منابعی را برای تکمیل واحدها جذب کند. این موضوع صحت دارد؟

در این زمینه موضوعی به‌طور رسمی اعلام نشده است اما درهر‌صورت آزادسازی معاملات به‌طور رسمی می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد ازجمله آنکه برخی معاملات غیرقانونی و سفته‌بازی در این بخش از میان خواهد رفت. واگذاری قطعی واحدها به صاحبانشان می‌تواند شرایط شفاف‌تری را رقم بزند؛ ضمن اینکه افزایش عرضه نیز رخ خواهد داد و این موضوع به تعادل بازار کمک می‌کند. این معاملات نه‌تنها موجب افزایش قیمت نمی‌شود بلکه آثار مثبتی را به همراه خواهد داشت.

  • در شرایطی که دولت برای تأمین مالی مسکن مهر قصد استقراض از بانک مرکزی را ندارد، با چه شیوه‌ای می‌تواند واحدهای نیمه‌تمام را به سرانجام برساند؟

این موضوع یکی از چالش‌های دولت جدید است اما هنوز طرحی در این زمینه ارائه نشده است. به‌طور دقیق نمی‌دانیم که دولت چگونه می‌خواهد این طرح را به سرانجام برساند.

  • افزایش مبلغ وام مسکن هفته گذشته نهایی شد و نحوه پرداخت آن به‌زودی آغاز خواهد شد. این موضوع چه تأثیری بر بازار مسکن و قیمت‌ها خواهد داشت؟

پیش‌بینی نمی‌شود که افزایش وام مسکن در این مقطع موجب افزایش قیمت شود چراکه بهای مسکن پیش از این به میزان قابل توجهی رشد کرده است و به همین دلیل در ماه‌های اخیر شاهد رکود و کاهش قیمت‌ها در این بازار بوده‌ایم. در شرایط فعلی با توجه به منابع تأمین وام مسکن که عمده و گسترده نیست، طیف وسیعی تحت پوشش قرار نخواهند گرفت و این موضوع نمی‌تواند اثری بر قیمت‌ها داشته باشد.

به همین دلیل افزایش وام مسکن در این مقطع اقدامی مثبت به‌حساب می‌آید که می‌تواند به خانه‌دارشدن برخی اقشار جامعه کمک کند؛ ضمن اینکه این موضوع تقاضا برای خرید را آنچنان افزایش نخواهد داد که منجر به جابه‌جاشدن قیمت‌ها شود. همزمان با این اتفاق امیدواریم در بخش عرضه مسکن هم اتفاقات مثبتی رخ دهد تا با تعادل بیشتر در عرضه و تقاضا، وضعیت بهتری در بازار مسکن رقم بخورد.

کد خبر 246183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز