گروه شهری: جلسه شورای شهرتهران میزبان معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بود.

ابتکار سال گذشته در این ایام در جایگاه یکی از اعضای شورای شهر تهران بود و ریاست کمیته محیط‌زیست را برعهده داشت. ابتکار دیروز در پاسخ به فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر که از وی خواسته بود یک راه‌حل فوری برای مقابله با عوارض آلودگی هوا به وی پیشنهاد کند، گفت: «از تهران بیرون بروید».

به گزارش همشهری، دانشور از اتفاقی که چهارشنبه گذشته برای 2پسر خردسالش افتاد سخن گفت و اینکه فرزندانش به‌دلیل عدم‌حفظ تعادل به‌صورت اورژانسی دریکی از بیمارستان‌های تهران با هزینه سنگین بستری شدند. دانشور دلیل بستری‌شدن 2فرزند خردسالش را عوارض ناشی از آلودگی هوا اعلام کرد و خطاب به معصومه ابتکار گفت:

راهکارهایی نظیر توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی، برداشته شدن تحریم‌ها و متعاقب آن ورود بنزین استاندارد یا خروج خودروهای فرسوده زمان‌براست. در چنین شرایطی سریع‌ترین راه‌حل برای کودکان ما چه می‌تواند باشد؟ که در پاسخ، ابتکار گفت: بروید بیرون از تهران زندگی کنید.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست افزود: طرح‌های مقطعی را قبول نداریم اما به‌عنوان یک راه‌حل فوری چاره‌ای نداریم جز اینکه به طرح‌هایی نظیر زوج یا فرد روی آوریم. بنابراین گزارش، معصومه ابتکار در ادامه اظهارات خود تغییرات آب و هوایی را مهم‌ترین دغدغه جامعه جهانی اعلام کرد و خواستار آن شد تا شورای شهر مصوبه خود درباره کاهش گازهای گلخانه‌ای را با جدیت دنبال کند که ازجمله آنها خروج مشاغل آلاینده از شهر تهران است.

به گفته ابتکار ظرفیت اکولوژیک و زیستی تهران از سال 1375تمام‌شده یعنی میزان تراکم جمعیت، آلودگی‌های آب، هوا و خاک بیش از ظرفیت اکولوژیک تهران است؛ ضمن اینکه شهر ما الگوی بسیار ناپایدار مصرف انرژی را دارد. از نظر ابتکار هم‌اکنون وضعیت محیط‌زیست ایران به شکلی است که تهدیدات ناشی از آن حتی بزرگ‌تر از دشمنان خارجی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نگرانی خود را بابت وضعیت آب تهران و میزان آمادگی پایتخت برای مقابله با بلایای طبیعی مطرح کرد و در این باره خواستار هم‌پیمانی دولت با شورای شهر و کنارگذاشتن رقابت‌ها و درگیری‌های جزئی شد. به گفته ابتکار، محصور بودن تهران از 3جهت جابه‌جایی هوا در این شهر را با مشکل مواجه ساخته است از سوی دیگر تهران ازجمله متراکم‌ترین شهرهای جهان است. و از نظر سیستم فاضلاب جزو 10کشور آخر جهان هستیم. وی از مؤسسه استاندارد و گمرک خواست تا از واردات لنت‌های ترمز غیراستاندارد آلوده به آزبست جلوگیری کند.

به گزارش همشهری، در سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست حرف‌های امیدوار کننده‌ای نیز به چشم می‌خورد، آنجا که در گزارش خود از مصوبه پایش فرآورده‌ها و امنیت غذایی شورای شهر قدردانی کرد و گفت: از این نظر مدیریت شهری تهران می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر شهرهای کشور باشد یا اینکه وضعیت حمل ونقل عمومی شهر تهران با پیگیری‌های شهرداری تهران و شورای شهر روبه بهبود است و امسال تعداد روزهای ناسالم هوا تا 24آذرماه گذشته 100روز بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 60روز کمتر شده است.

ابتکارهمچنین از نحوه مدیریت پسماند از سوی شهرداری تهران قدردانی کرد اما وضعیت پسماندهای بیمارستانی را هنوز نامناسب دانست و از پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین باره خبر داد.

آمادگی سازمان محیط‌زیست برای واگذاری تصدیگری‌ها

توقف کامل هرگونه تخریب باغات از سوی شورای‌عالی شهرسازی که باغ‌های کن را نیز شامل می‌شود خبر خوب دیگری بود که دیروز از سوی معصومه ابتکار به آن اشاره شد. وی همچنین گفت:‌ برای مبارزه با آلودگی هوا برنامه‌ریزی جدی داریم و در جلسه آینده که به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد لایحه هوای پاک به تصویب می‌رسد و قوانین مبارزه با آلودگی هوا براساس تجربیات ملی و بین‌المللی روزآمد خواهد شد.

اظهارنظر اعضای شورای شهر

در پایان اظهارات معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اکثر اعضای شورای شهر به اظهارنظر پرداختند. محمد حقانی نخستین فرد در این میان بود که از ابتکار خواست تا درجهت حفظ باغات باقیمانده شهر تهران اهتمام ورزد. عباس جدیدی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی گفت: وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست کاهش آلایندگی است بنابراین برنامه شما برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری با محوریت تاکسی و اتوبوس چیست؟

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی به ارائه گزارشی از نشست مشترک با شواری عالی شهرسازی پرداخت که براساس آن اقدام غیرکارشناسی که در تاریخ 91.2.9از سوی شورای‌عالی شهرسازی دولت قبل منجر به بارگذاری بیشتر به بعضی زیرپهنه‌های مسکونی شده بود لغو شد. علاوه براین به گفته سالاری مقرر شده ظرف 2‌ماه مابقی مغایرت‌های طرح‌های تفصیلی و جامع بررسی و برطرف شود. همچنین وی از تلاش مشترک دولت و شورای شهر برای حفظ و تملک باغات تهران ازجمله باغ‌های کن سخن گفت.

اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر نیز از ابتکار خواست تا به نگرانی‌های مردم درباره عوارض بنزین مصرفی غیراستاندارد و پارازیت‌ها پاسخ دهد.رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت هم در اظهارنظر خود به ارائه آماری از میزان تلفات جانی براثر آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: دولت ایران8میلیارد دلار بابت آلودگی هوا متحمل خسارت می‌شود که بالغ بر 80درصد این آلودگی‌ها ناشی از خودروهاست. به گفته حافظی سازمان جهانی بهداشت عوارض ناشی از آلودگی هوا، دوده و بنزین را سرطان می‌داند. همچنین وزارت بهداشت اعلام کرده تعداد فوتی‌های تهران در روزهای آلوده از روزانه 160مورد به 182مورد افزایش می‌یابد. وی از ابتکار خواست تا دستور توقف تولید بنزین غیراستاندارد از پتروشیمی‌ها را بگیرد.

مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر نیز با اشاره به جلسات برگزار‌شده در مورد نصب کاتالیست‌ها روی خودروها و تاکسی‌های شهر تهران گفت: متأسفانه در جلسه مشترک فقط شرکت سایپا حضور داشت درحالی‌که تولیدات شرکت سایپا 5000خودروست اما تولیدات شرکت ایران خودرو 70هزار خودروست، اما نمایندگان شرکت ایران خودرو در این جلسه حضور نداشتند و ما از شما می‌خواهیم این موضوعات را پیگیری کنید و این شرکت نیز باید در مورد تاکسی‌ها و کاتالیست موجود در تاکسی‌ها پاسخگو باشد. وی گفت: 20هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران وجود دارد که با خارج کردن آنها از چرخه تردد بسیار روی آلودگی هوا تأثیر‌گذار خواهد بود.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با ابراز تأسف بابت اینکه در هر سال حدود 3000نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند، گفت: در شهر تهران 8000تاکسی فرسوده و حدود 100هزار خودروی فرسوده در حال تردد است و خودروهای دیزلی نیز بدون هیچ سیستم کنترلی در تهران و کل کشور به حال خود رها شده‌اند.

مسعود سلطانی‌فر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز تأکید کرد در کنار سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی و صنایع مختلف باید ارزیابی‌ها و پیوست‌های زیست‌محیطی لحاظ شود. از نظر سلطانی فر 70 تا 80 آلودگی‌ها مربوط به سوخت‌ها و خودروهای غیراستاندارد است که درصورت اهتمام ویژه به این بخش بسیاری از مسائل برطرف خواهد شد. مجتبی شاکری، عضو کمیسیون اجتماعی نیز از معصومه ابتکار به‌عنوان یکی از معاونین رئیس‌جمهور خواست تا پیگیر وصول 800میلیارد تومان مطالبات شهرداری از دولت باشد. وی همچنین بابت امحای نادرست زباله‌های بیمارستانی گلایه کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

غلامرضا انصاری، عضو دیگر شورای شهر عوارض آلودگی هوا را کمتر از زلزله 7ریشتری ندانست و گفت:‌ باید برای حل معضل آلودگی هوا در دولت یک ستاد مدیریت بحران تشکیل شود علاوه براین نصب فیلتر جاذب آلودگی، سوخت استاندارد و بیرون‌رفتن صنایع آلاینده از شهرهای بزرگ نیز از پیشنهادهای غلامرضا انصاری بود.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران هم از ابتکار خواست تا با تمام توان پیگیر مطالبات 4سال گذشته شهرداری از دولت بابت مترو باشد. علاوه براین وی گفت: در مقرارت ملی ساختمان برای توسعه انرژی پاک و تفکیک آب مصرفی از آب شرب امتیازاتی درنظر گرفته شود.

معصومه آباد از معصومه ابتکار درباره راهکارهای مدیریتی وی در سمت جدید برای مبارزه با آلودگی هوا پرسید. آباد همچنین از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره مورد اصابت قرارگرفتن یک گونه ارزشمند گوزن در پارک پردیسان سؤال کرد که در پاسخ وی ابتکار گفت: این اقدام عجیب از سوی کسانی که مرتکب اینگونه تعارضات می‌شوند را می‌توان حامل پیامی خاص به سازمان حفاظت محیط‌زیست دانست اما ما با کمال قدرت برای حفظ طبیعت ایران ایستادگی خواهیم کرد و حتی حاضریم به جای طبیعت جان خود را فدا کنیم.

آمادگی دولت برای واگذاری برخی از تصدی‌هایش به شهرداری‌ها

یکی از مهم‌ترین محورهای گزارش دیروز رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام آمادگی دولت برای واگذاری برخی از تصدی‌هایش به شهرداری‌ها بود. ابتکار به‌عنوان یکی از معاونین رئیس‌جمهور گفت: دولت درصدد است براساس فرایند قانونی برخی از وظایف تصدی گرایانه و مسئولیت‌های خود را به شهرداری‌ها واگذار کند.

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر نیز با استقبال از این رویکرد یادآور شد: نظام متمرکز دولت محور را باید به نظام مردم سالاری تبدیل کنیم که خود مردم در آن نقش‌آفرین باشند. وی در این باره از لزوم تغییر نگرش‌ها سخن گفت. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تنها نیمی از ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: با درنظرگرفتن این بودجه مترو 7برابر شده و می‌توانیم در جهت افزایش ظرفیت‌های فعلی مترو نیز اقدام کنیم که در این صورت ظرف 3سال می‌توان این ظرفیت را به دوبرابر افزایش داد. رئیس شورای شهر از دولت نیز خواست تا همگام با شهرداری به حوزه حمل و نقل ریلی توجه ویژه داشته باشد.

تبریک شورای شهر به علیرضا دبیر

همچنین پیش از شروع دستور جلسه رئیس شورای شهر تهران بابت انتخاب علیرضا دبیر یکی از اعضای شورای شهر به‌عنوان نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک تبریک گفت و افزود: طبق استفساریه مجلس، شرکت اعضای شورای شهر در انتخابات کمیته ملی المپیک بلامانع است.

بنابراین گزارش، مسجد جامعی از ادبیات نامناسبی سخن گفت که چندی پیش از سوی برخی مدیران ورزشی استفاده شده بود مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر تهران نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی شرکت کنند به همین دلیل با مجلس شورای اسلامی مکاتبه‌ای انجام دادیم و این پرسش را مطرح کردیم که آیا اعضای شورای شهر تهران می‌توانند در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی شرکت کنند یا خیر.

تصویب دوفوریت لایحه تشکیل کارگروه پیگیری منویات رهبری

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران  از تشکیل کارگروه مشترکی نمایندگانی از شهرداری تهران، شورای شهر و دولت خبر داد که با هدف اجرایی کردن و قانونی‌شدن فرمایشات رهبری در دیدار اخیری که مجموعه مدیریت شهری داشتند شکل گرفته است. به همین مناسبت پیشنهاد دو فوریت لایحه چگونگی تدوین سیاست‌ها، ‌راهکارها و برنامه‌های عملیاتی برای تحقق منویات رهبری در جلسه شورای شهر مطرح شد و به اتفاق آراء به تصویب رسید. همچنین مقرر شد شهرداری تهران تا 3‌ماه آینده برنامه عملیاتی و تا یک‌ماه آینده سیاست‌های خود را در این‌باره به شورای شهر ارائه دهد.

کد خبر 246688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز