گروه اجتماعی: هیأت وزیران، نیروی انتظامی را موظف کرد تا پس از اخذ تأییدیه سازمان‌های ملی استاندارد و حفاظت محیط‌زیست به‌ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره‌گذاری خودرو اقدام کند.

پیش از این شماره‌گذاری خودرو فقط منوط به مجوز سازمان استاندارد بود اما با افزوده‌شدن سازمان محیط‌زیست به ارائه‌کنندگان مجوز، خودروها باید استاندارد‌های آلایندگی را نیز داشته باشند تا شماره‌گذاری شوند. این شرط باعث می‌شود تا بخشی از مشکل آلودگی هوا حل شود. در چند سال گذشته بارها ماشین‌های غیراستاندارد توانستند با فشار بر دولت مجوز شماره‌گذاری را دریافت کنند؛

ماشین‌هایی که قرار بود به دلایل مختلف همچون نداشتن استاندار‌دهای ایمنی و آلایندگی بالا شماره‌گذاری نشوند. حتی یک‌بار در آبان 90بیرون از چارچوب‌های رسمی استاندارد، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه حمایت از تولید، تصمیم گرفتند که تولید یک خودروی غیراستاندارد را مجاز اعلام کنند. این تصمیم مستند به اصل 127قانون اساسی اعلام شده است. در اصل 127قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:

رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین کند. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود. آنچه اکنون به‌عنوان «مورد خاص» درنظر گرفته شده، بازگرداندن یک خودروی غیراستاندارد به چرخه تولید بود.

اما اخیرا دولت براساس قانون ارتقای کیفیت تولید شرط جدیدی برای شماره‌گذاری خودرو گذاشته است. هیأت وزیران با اصلاح تبصره2 ماده3 آیین‌نامه اجرایی قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی نیروی انتظامی را موظف کرد تا پس از اخذ تأییدیه سازمان‌های ملی استاندارد و حفاظت محیط‌زیست به‌ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره‌گذاری خودرو اقدام کند.

بر این اساس هیأت دولت بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد تبصره1 ماده4 قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی مصوب 1389تصویب کرد تا متن زیر جایگزین تبصره 2 ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی شود: تبصره 2- نیروی انتظامی موظف است پس از اخذ تأییدیه سازمان‌های ملی استاندارد ایران و حفاظت محیط‌زیست به‌ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره‌گذاری خودرو اقدام کند. این مصوبه در تاریخ1392.11.8از سوی معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

کد خبر 247962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز