همشهری آنلاین: یک حقوقدان در نامه‌ای به رییس‌جمهور از آلودگی هوا به عنوان نقض حقوق شهروندی یاد کرد و از حسن روحانی خواست تا با اتخاذ تدابیر و برنامه‌های منسجم و علمی در دولت، جلوی این نقض حقوق شهروندی گرفته شود.

به گزارش ایرنا، حسین احمدی‌نیاز در این نامه با اشاره به اختیارات قانونی رییس‌جمهور آورده است: میلیون‌ها نفر از شهروندان تهرانی و کلان‌شهرهای ایران در فصل سرد سرما هر روز با هوایی آلوده مواجه شده و بی اختیار در معرض تهدید بیماری‌های تنفسی، قلبی و سرطان ناشی از استنشاق هوای آلوده قرار می‌گیرند و طبیعی‌ترین حق هر شهروندی که استنشاق هوای پاک است نقض می‌شود.

وی ادامه داده است: برخورداری از زیست سالم، اصلی است که مورد پذیرش همه کشورهای جهان قرار گرفته و در قالب حقوق ملت در قوانین اساسی تنظیم شده و از کرامت و جایگاه والایی برخوردار است؛ چراکه کشورهای بسیاری زیست سالم و برخورداری از محیط پاک را به عنوان پایه حیات انسانی قرار داده‌اند و هر گونه تهدید این حق به مثابه نقض حقوق شهروندی و حقوق بشر قلمداد می‌شود.

این وکیل دادگستری در ادامه نامه خود به تأکید و توجه مقررات حقوق بین‌الملل و اسناد بین‌المللی و داخلی نسبت به داشتن هوای پاک اشاره کرده و می‌افزاید: مطابق اصل نخست اعلامیه استکهلم «انسان از حقوقی بنیادین برای داشتن آزادی و برابری و شرایط مناسب زندگی در محیط زیستی که به او اجازه زندگی با حیثیت و سعادتمندانه را بدهد برخوردار است»، حق برخورداری از هوای سالم و پاک و عاری از آلودگی برای شهروندان جزو لاینفک زندگی قرار گرفته است و تضمین آن در راستای حق بر محیط زیست سالم جزو حقوق اولیه هر شهروند قرار می‌گیرد.

وی افزوده است:‌ بر این اساس هر شهروندی حق دارد در هوایی پاک و سالم تنفس کند و دولت‌ها مکلف به اتخاذ تدابیری برای تضمین آن می‌باشند، همچنان که در ایران اصل پنجاهم قانون اساسی این تکلیف را بر عهده همگان قرار داده است.

احمدی‌نیاز سپس به وظیفه دولت‌ها در این زمینه اشاره و بیان کرده است:‌ دولت‌ها وظیفه دارند بستر و محیط پاک برای شهروندان خود فراهم سازند و دسترسی به زندگی سالم و داشتن محیط زیست پاک و هوای عاری از هر نوع آلودگی جزو حقوق فطری و طبیعی آنان است.

این حقوقدان با اشاره به موضوع ماده یک قانون حفاظت و به‌سازی محیط‌ زیست یادآور شده است: نظام حقوقی ایران با تصویب قوانین مختلف، مقرراتی را برای داشتن هوای پاک و الزاماتی برای دولت جهت فراهم آوردن شرایط و بسترهای داشتن هوای پاک در نظر گرفته است.

کد خبر 246666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز