سروش خسروی : در یک اقدام عجیب معاملات اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن موسوم به وام مسکن، در فرابورس ایران متوقف شد.

مسئولان فرابورس دلیل این اقدام را مقابله با دلالان اعلام کرده‌اند. معلوم نیست مسئولان برپایه کدام مستندآماری به این نتیجه رسیده‌اند که خریداران اوراق تسهیلات در روزهای اخیر دلال بوده اند؟ یقین داشته باشید، توقف نماد، این بار فقط ترمز شفافیت را در بازار اوراق تسهیلات مسکن کشیده. برای اینکه به چنین نتیجه‌ای برسید فقط کافی است به واکنش شادمانه دلال‌ها در بنگاه‌های مسکن نگاه کنید. بازار وام مسکن در 3سال اخیر به نخستین نقطه اتصال عامه مردم با بازار سرمایه تبدیل شده و در این مدت با عرضه اوراق وام بانک مسکن، ضمن آنکه قیمت آن به‌شدت کاهش یافته، تأمین مالی برای خرید مسکن نیز به‌شدت تسهیل شده است.

اما به‌نظر می‌رسد اقدام نادرست  در توقف نماد این اوراق تا مدت‌ها چهره بازارسرمایه را نزد مخاطبان عمومی آن به‌شدت مخدوش کند. همه آنها که حداقل یک‌بار در عمر خود مبایعه نامه خرید ملک را امضا کرده‌اند می‌دانند تا چه حد پایبندی به زمان اجرا و مواردی نظیر آماده‌شدن نقدینگی تا زمان حضور در محضر ثبت اسناد مهم است و می‌دانند در مواردی اجرا نشدن تعهدات در زمان مقرر تا چه حد می‌تواند موجب وارد آمدن خسارت برای خریداران مسکن شود.

بررسی‌های میدانی و نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که اقدام ناگهانی و بدون اعلام قبلی فرابورس در توقف نماد اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن حتی اگر برپایه یک نیت خیر صورت پذیرفته باشد، نتیجه‌ای معکوس داشته، چنان که دیروز دلالان وام در بنگاه‌های سطح شهر قیمت را تا دوبرابر بالابردند. مطمئن باشید بسیاری از خریداران مسکن که دیروز از همه جا بی‌خبر برای خرید اوراق تسهیلات به کارگزاری‌های فرابورس مراجعه کرده و با دربسته مواجه شده‌اند اضطرابی بدون دلیل را تجربه کرده‌اند و درنتیجه به اعتماد آنان به روندهای تصمیم‌گیری در بازارسرمایه خدشه جدی وارد شده است.

البته این روال بارها در سایر بازارهای فعال زیر مجموعه بورس و فرابورس تکرار شده و بسیاری از فعالان حرفه‌ای بورس به توقف ناگهانی نماد سهامشان عادت دارند اما مسئولان محترم فرابورس باید این نکته را مدنظر داشته باشند که بازار اوراق تسهیلات مسکن یک بازار عادی نیست؛ این بازار با زندگی معمول افراد عادی جامعه ارتباط دارد و نمی‌توان دفعتا و با یک تصمیم ناگهانی اوضاع را - هرچند با نیت خیر- به هم ریخت.

نوسان روزهای اخیر بازار سرمایه و توجه به دلایل آن نشان می‌دهد که بازار از تغییرات ناگهانی فراری است، فرقی نمی‌کند که این تغییر مربوط به حوزه مدیریت بازار است یا تغییر در روال عادی معاملات یک بازار. سرمایه‌گذار می‌خواهد فضای کارش قابل پیش‌بینی باشد نه اینکه هر روز با یک ریسک تازه در حوزه تصمیم‌گیری کلان روبه‌رو باشد. لطفا همانطور که بازار با نزول روز یکشنبه و صعود روز دوشنبه نشان داد که مدافع ثبات است، شما هم در تصمیم‌گیری‌هایتان ثابت‌قدم باشید.

کد خبر 245918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز