دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: با انتشار شایعه استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بیشترین میزان نزول سالانه در روز یکشنبه به ثبت رسید، اما همزمان با تکذیب این شایعه و همچنین اعلام جزئیات برنامه زمانبندی برای رفع تحریم‌ها، شاخص بورس در مبادلات دیروز با رشد پرقدرت ۲درصدی بار دیگر به تعادل رسید.

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته 1708واحد معادل 2درصد رشد کرد. شاخص روز یکشنبه 2.7درصد نزول کرده بود. مهم‌ترین دلیل نزول روز یکشنبه بورس، شایعه استعفای علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود. از سوی دیگر در طول 10روز گذشته ابهام در مورد نتایج مذاکرات هسته‌ای و مؤلفه‌های تأثیر‌گذار بودجه 93، بازار سهام را بی‌تعادل کرده بود.

اما برگزاری نشست خبری عباس عراقچی، عضو بلندپایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در شب یکشنبه و انتشار خبر توافق در مذاکرات هسته‌ای موجی از امید در تالار شیشه‌ای دمید و یکی از ابهام‌های اصلی بازار سرمایه را برطرف کرد. روز دوشنبه سهام گروه بانکداری، پتروشیمی، خودرو‌ساز‌ها و داروساز‌ها که تحت‌تأثیر تحریم بیشترین نزول را در روز‌های گذشته متحمل شده بودند، به صنایع پیشرو بازار تبدیل شدند و قیمت سهامشان با رشد زیادی مواجه شد.

اثر همزمان شایعات و ژنو

هاشم بوذرجمهری، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات در گفت‌وگو با همشهری در تشریح دلایل صعود و نزول سنگین شاخص بورس در روز‌های یکشنبه و دوشنبه گفت: موضوع تغییر مدیریت در سازمان بورس در نزول شاخص بورس تأثیر داشت اما پیش از آن بحث ابهام‌هایی که در مذاکرات ژنو به‌وجود آمده بود به عاملی برای نزول شاخص بورس تبدیل شده بود. از او پرسیدیم که چرا شاخص بورس پس از یک افت سنگین در روز یکشنبه دیروز 2درصد صعود کرد؟ او توضیح داد:

خبر انجام توافق در مذاکرات ژنو تأثیر عمیقی بر بازار سهام داشت. عمده‌ترین دلیل صعود بورس در مبادلات دیروز بحث انجام توافق در مذاکرات ژنو بود. او ادامه داد: همچنین اخبار خوبی درباره تعیین قیمت خوراک پتروشیمی در بودجه به گوش می‌رسد؛ گویا قیمت خوراک پتروشیمی آنطور تعیین خواهد شد که مد نظر بازار سرمایه است.

به گزارش همشهری، آنطور که از خبر‌ها به گوش می‌رسد، قرار است قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی به جای 18سنت 13سنت درنظر گرفته شود که این موضوع در کنترل حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی اثر زیادی دارد.

شایعات در بورس صحت ندارد

مدیر روابط عمومی سازمان بورس هم اعلام کرد: شایعاتی که طی روزهای اخیر درخصوص بازار منتشر شده، به هیچ وجه صحت ندارد. سعید مستشار تأکید کرد: همانطور که بارها و بارها ازسوی مسئولان بورس تأکید شده، مبنا قرار دادن شایعات به جای اخبار موثق و تأیید‌شده از سوی سرمایه‌گذاران، موجب افزایش ریسک آنها در تصمیم‌گیری‌ها شده و هر اندازه این آسیب‌پذیری بیشتر باشد، شایعه‌پراکنان انگیزه بیشتری برای انتشار اینگونه شایعات در بورس خواهند داشت. او افزود: افت 2300واحدی شاخص بورس در روز یکشنبه تحت‌تأثیر شایعه‌پراکنی‌های چند روز اخیر صورت گرفت.

پیش‌بینی رشد

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان هم با اشاره به اینکه رشد بازار سرمایه در سال‌جاری پرسرعت بوده است، گفت: این رشد پرسرعت نیازمند استراحت‌هایی از جنس افت شدید بازار نیز هست. او با اشاره به اینکه سلسله خبرهایی که گاه تأیید و گاه تکذیب می‌شود، باعث سردرگمی بازار شده است، گفت: فارغ از این شایعات به‌طور کلی شواهد و قرائن بازار نشان می‌دهد که بورس قابلیت رشد بیشتر را دارد. فریبرز پرنا، کارشناس بازار سرمایه هم درباره رفع تحریم‌ها و اثر آن بر بورس گفت: درصورت برداشته‌شدن تحریم‌ها صنایع پتروشیمی و بانکداری می‌توانند به سود بیشتری دست پیدا کنند.

کد خبر 245792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز