گروه بورس: تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که شایعه انجام عرضه‌های بزرگ صحت دارد. سرمایه‌گذاران بزرگ و سهامداران عمده در پاییز امسال ۱۵میلیارد سهم در بورس عرضه کرده‌اند.

مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس اوراق بهادار این موضوع را تأیید کرد و در عین حال گفت: این موضوع منجر به رشد سهام شناور آزاد بورس شده است.به گزارش همشهری، براساس محاسبات انجام‌شده تعداد سهام شناور آزاد شرکت‌های بورس در پایان تابستان امسال110میلیارد سهم بود که در پایان پاییز به 125میلیارد سهم رسید.

با توجه به اینکه ارزش بورس تهران 430هزار میلیارد تومان است و 673میلیارد سهم در بازار وجود دارد، می‌توان گفت که در این دوره 3ماهه سهامداران عمده 10هزار میلیارد تومان سهام را عرضه کرده‌اند که این کار موجب شد سهام شناور آزاد 190شرکت از مجموع 315شرکت بورس تهران در پاییز امسال افزایش یابد. این افزایش‌ها از چند دهم درصد تا بیش از 48درصد برای برخی شرکت‌ها متغیر بوده است. به این ترتیب در آغاز زمستان، 125میلیارد سهم در بورس اوراق بهادار تهران پتانسیل دادوستد روزانه را دارد و به‌عبارت دیگر جزو سهام شناور آزاد است.

سیدروح‌الله حسینی‌مقدم، مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران در این‌باره به همشهری گفت: با توجه به وزن هر شرکت در بورس، در حال حاضر میانگین وزنی سهام شناور آزاد به 18055درصد رسیده است؛ این رقم در پایان شهریور‌ماه 17.79درصد بود. او تأکید کرد:

باید توجه داشت که امسال با عرضه 5درصد از سهام شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و نفت و گاز تأمین (تاپیکو) میانگین وزنی سهام شناور آزاد بورس تهران تاحدودی کاهش یافته بود. براساس آخرین محاسبات اداره ناشران بورس با عرضه سهام جدید در پاییز امسال، میانگین سهام شناور آزاد شرکت‌های بورس تهران به 21.87درصد رسیده است. حسینی مقدم در تحلیل این آمار افزود: در همین دوره سهام شناور آزاد 18شرکت بیش از 10درصد رشد داشته و درصد شناوری 50شرکت نیز بیش از 5درصد رشد داشته است. در این مدت سهام شناور 20شرکت نیز بین 3 تا 9 درصد کاهش داشته است.

از حسینی‌مقدم پرسیدیم که سیاست بورس تهران درباره عرضه سهام از سوی شرکت‌های حقوقی چیست؟ او پاسخ داد: بورس اوراق بهادار تهران پیگیری برای افزایش درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها را تا دستیابی به معیارهای دستورالعمل پذیرش ادامه خواهد داد. ضمن اینکه با توجه به مساعدبودن شرایط بازار، نهادهای مختلف هم پیگیر عرضه سهام جدید و افزایش سهام شناور آزاد بوده‌اند.

براساس آخرین آمار، میانگین سهام شناور آزاد در تابلوی اصلی بازار اول 23.35درصد است که با توجه به سرمایه شرکت‌ها، میانگین وزنی سهام شناور در این تابلو بیش از 20.11درصد است. در این تابلو 60شرکت حضور دارند که 41شرکت از آن رشد سهام شناور آزاد در این دوره 3ماهه داشته‌اند. لیزینگ رایان سایپا و ایران ترانسفو به‌ترتیب 13.7 و7.1 درصد رشد سهام شناور آزاد داشته‌اند. هنوز 24شرکت از شرکت‌های تابلوی اصلی بازار اول، سهام شناور آزادشان به 20درصد نرسیده است. حسینی‌مقدم در این‌باره گفت: پیگیری‌ها برای افزایش سهام شناور این شرکت‌ها همچنان ادامه دارد.

مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس تهران با بیان اینکه با عرضه‌های انجام‌شده میانگین حسابی سهام شناور آزاد تابلوی فرعی به 25/21درصد رسیده که با توجه به وزن شرکت‌ها، به‌طور متوسط 66درصد از سهام شرکت‌ها در این تابلو به‌صورت شناور آزاد است، گفت: در این تابلو درصد شناور آزاد 25شرکت از 61شرکت افزایش یافته است. سهامداران عمده 2شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و سرمایه‌گذاری صنعت نفت به‌ترتیب 48 و 18درصد از سهمشان را در بازار عرضه کردند. با وجود این، هنوز 17شرکت از شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار، حد نصاب این تابلو را ندارند و درصد سهام شناورشان به 15درصد نرسیده است.

کد خبر 245339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز