دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: انتظار می‌رفت از همزمان با تعلیق برخی تحریم‌های غرب علیه ایران، بازار سهام واکنش مثبتی به این موضوع نشان دهد اما نه فقط این اتفاق نیفتاد بلکه شاخص بورس با یک نزول سنگین مواجه شد.

 کارشناسان معتقدند اثر موافقتنامه ژنو بر شاخص به پایان رسیده و اکنون بورس وارد مرحله استراحت و اصلاح قیمت‌ها شده است.به گزارش همشهری، برخی کارشناسان از مدت‌ها قبل هشدار داده بودند که قیمت سهام در بورس گران شده است اما در مقابل بسیاری از فعالان بازار بر این اعتقاد بودند که بورس همچنان به پیش خواهد تاخت.

در مقابل برخی تحلیلگران هم با استناد به فاکتور‌های اقتصادی روند صعودی و بازده بالای 100درصد بورس را غیرمعقول ارزیابی می‌کردند. در چنین شرایطی شاخص کل بورس تهران در محدوده 15دی‌ماه تاکنون از مرز 89هزارو 500واحد به سطح 83هزارو 641واحد رسیده و6.5 درصد نزول کرده است. تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که شاخص بورس دیروز با نزول 1330واحد خط حمایت 84هزارو 500واحدی را شکست و احتمال نزول شاخص تا مرز روانی 80هزار واحد وجود دارد. درصورت نزول شاخص به زیر مرز 80هزار واحد این روند نزولی پایدار‌تر و دامنه دار‌تر خواهد شد.

مگر اینکه اتفاق جدیدی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی رخ بدهد و منجر به صعود دوباره شاخص شود. از شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه که قبلا هم در مورد نزول شاخص‌های بورس هشدار داده بود، دلایل نزول اخیر را جویا شدیم. او توضیح داد: من از قبل هشدار داده بودم که روند صعودی قیمت‌ها در بورس مطابق‌با فاکتور‌های اقتصادی پیش نمی‌رود، افزایش سود شرکت‌های بورس، بیشتر ناشی از تورم بود، در واقع رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس تا 140درصد با هیچ مولفه اقتصادی سازگار نیست و نشان می‌داد که صعود شاخص‌های بورس با دوام و پایدار نخواهد بود.

شایان آرانی با اشاره به آخرین تحقیقاتی که در 50بورس دنیا انجام شده گفت: این تحقیقات که در پایان سال 2013در 50بورس دنیا انجام شده نشان می‌دهد که میزان بازده بورس‌ها رقمی بین 10تا 30درصد بالاتر از میزان تورم هر کشور است. به‌عنوان مثال اگر تورم ایران 40درصد است میانگین بازده مناسب برای بورس تهران عددی بین 50تا 80درصد است. این به‌معنای این است که بازده 130درصدی بورس تهران غیرمتعارف است.

او افزود: ضربان قلب بورس بالا رفته بود بنابراین با نزول مواجه شد. بر این اساس از نظر من جای نگرانی وجود ندارد چرا که پس از دوران اصلاح و استراحت بازار سهام روند طبیعی‌اش را از سر خواهد گرفت. او تأکید کرد: من برخلاف خیلی‌ها نزول شاخص را در دوره کنونی، یک نشانه منفی نمی‌دانم، به‌نظر من بازار سرمایه وارد یک فاز پختگی شده که به پدیده‌ها به‌طور سریع واکنش نشان می‌دهد. من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم و از این جهت خوشحالم که می‌بینم بورس تهران تا این حد زنده و پویا شده است. نزول شاخص بورس در طول 15روز گذشته نشان زنده بودنش است.

از شایان آرانی پرسیدیم آیا با توجه به رفع تحریم‌ها ناشی از اعمال توافقنامه ژنو، بازار سهام نباید با صعود مواجه می‌شد؟ او پاسخ داد:من معتقدم اثر پدیده مذاکرات هسته‌ای از قبل در شاخص بورس محاسبه و اعمال شده است به‌معنای اینکه سرمایه‌گذاران در گذشته با رویکرد مثبت نسبت به مذاکرات در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

دوران تحلیل فرا رسید

ما همان پرسش قبلی را از کامیار فراهانی، تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه پرسیدیم او در پاسخ گفت: بازار سهام وارد فاز اصلاح قیمت‌ها شده است. از فراهانی پرسیدیم چرا شاخص بورس در طول 2هفته گذشته نزول کرده است؟ او گفت: به‌نظر من قیمت سهام شرکت‌های بورس به مرز‌های واقعی رسیده، بنابر این از هم‌اکنون فضای تحلیل در بازار سهام بسیار پررنگ‌تر از گذشته می‌شود و اینطور نیست که سرمایه‌گذاران به‌راحتی بتوانند سود به‌دست بیاورند.

او با بیان اینکه من خیلی از نزول شاخص نگران نیستم، توضیح داد: طبیعتا رشد قیمت سهام شرکت‌ها تا یک جایی ادامه پیدا می‌کند و حال که قیمت‌ها واقعی شده، بازار سهام هم وارد مرحله اصلاح قیمت‌ها و استراحت خواهد شد. البته در چنین شرایطی هنوز هم سهام خوب و دارای پتانسیل در بازار وجود دارد و کسانی که تحلیل‌های واقعی تری دارند موفق‌تر خواهند بود.

کد خبر 246511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز