چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: تداوم رکود در بازار معاملات مسکن به بخش اجاره نیز سرایت کرده تا قراردادهای اجاره نیز با کمترین تغییرات نسبت به سال گذشته، تمدید شود.

بنگاه‌های معاملات املاک که از رکود در بازار مسکن گلایه می‌کنند، این روزها از کاهش معاملات اجاره و ریزش بهای اجاره خبر می‌دهند.

به گفته مشاوران املاک، رکود بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها موجب شده تا موجران و مستأجران، بدون مراجعه به بنگاه‌ها با یکدیگر به توافق برسند. یکی از مشاوران املاک در غرب تهران به همشهری گفت: بهای اجاره، تابعی از نرخ مسکن است. با کاهش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته اجاره مسکن نیز کاهش یافته است.

حسام عقبائی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز از کاهش 10درصدی اجاره بهای مسکن خبر داد و اطمینان داد که تا پایان سال افزایش قیمتی در این بخش رقم نخواهد خورد. کاهش بهای اجاره با اندکی تأخیر نسبت به قیمت مسکن، از زمستان آغاز شده است چراکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد در پاییز امسال نسبت به تابستان افزایش4.5درصدی اجاره بها در تهران رقم خورده است.

آمارهای رسمی از تغییرات اجاره‌بها نیز نشان می‌دهد که طی یک‌سال منتهی به آذرماه امسال، 19درصد بر نرخ اجاره افزوده شده است. این آمار یکساله اما 2فصل جداگانه را تحت پوشش دارد. زمستان سال گذشته و بهار امسال که قیمت مسکن در مدار صعودی قرار داشت و به تبع آن اجاره بها نیز رشد می‌کرد اما روی دیگر سکه تابستان و پاییز امسال است که رکود و کاهش قیمت‌ها در بازار حکمرانی می‌کرد. در این شرایط بعد از آن رشد قابل توجه قیمت، تا اواخر بهار، بازار آنچنان با رکود و کاهش قیمت همراه شده که میانگین رشد اجاره در این مدت آمار 19درصدی را نشان می‌دهد.

بنا به اعلام بانک مرکزی متوسط شاخص بهای مسکن اجاری در 9‌ماه اول سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 4/20درصد افزایش یافته است. شاخص بهای مسکن اجاری در پاییز سال 92نسبت به تابستان در کلیه استان‌های کشور افزایش یافته است.

براین اساس بیشترین میزان افزایش متعلق به استان کرمانشاه و معادل10.2درصد، همدان 7درصد و کهگیلویه و بویراحمد با 6.7درصد بوده است. همچنین کمترین میزان افزایش مربوط به استان سمنان معادل 1.5درصد، استان سیستان و بلوچستان 1.9درصد و بوشهر با 2.2درصد بوده است.

کد خبر 249443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز