همشهری آنلاین: تغییرات قیمتی در بخش مسکن متاثر از قیمت زمین است که با نوسانات تورمی تغییر می‌کند.

ایسنا نوشت: ایرج رهبر - رییس کانون سراسری انبوه سازان تهران - درباره تاثیر هدفمندی‌ یارانه‌ها بر بازار مسکن اظهار کرد: فقط اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها نیست که در بازار تاثیرگذار است بلکه عواملی مثل افزایش دستمزدها، گران شدن مصالح ساختمانی و در حال حاضر افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی، مسائلی هستند که روی بازار مسکن تاثیر می‌گذارند.

وی افزود: یکی از عواملی که به صورت مستقیم در بازار مسکن تاثیرگذار است افزایش 25 درصدی دستمزدهاست که با گران شدن مسکن رابطه مستقیم دارد.

رهبر درباره عوامل تاثیرگذار بر قیمت زمین تصریح کرد:‌ عوامل زیادی از جمله تورم و بخشی از تولید، قسمتی از عوامل تاثیرگذار در این بخش هستند. در واقع قیمت زمین دست اشخاص خاصی نیست بلکه بستگی به کشش بازار دارد و می‌توان گفت بخش اعظم ساخت و سازها به قیمت زمین برمی‌گردد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه قیمت مسکن متاثر از قیمت زمین است، گفت: قیمت‌ها با نوسانات بازار تغییر می‌کند و بخش عمده ساخت و سازها به نرخ زمین بر می‌گردد.

وی درباره اولویت‌های بخش مسکن در سال جدید اظهار کرد: نقش دولت در زمینه سیاست‌گذاری باید پررنگ‌تر شود و با تاثیرگذاری طرح‌هایی مثل مسکن اجتماعی و ایجاد واحدهای استیجاری برای دهک‌های اول و دوم می‌تواند اقدام کند.

به اعتقاد رهبر حمایت‌های دولتی در بخش مالی و ارائه تسهیلات بانکی می‌تواند راهگشا باشد.

رونق بازار مسکن از نیمه دوم سال

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان تهران رکود در بازار تا نیمه نخست امسال دست‌ کم ادامه خواهد یافت و بعد از آن احتمال رونق در بازار مسکن است.

رهبر اظهار کرد: بخش مسکن به علت نبود تعادل بین عرضه و تقاضا دچار کمبود است و اگر آمار 20 سال گذشته را بررسی کنیم می‌بینیم که هر پنج سال وضعیت رکودی در بخش مسکن به وجود آمده است، رکود در بازار مسکن از سال گذشته شروع شده که به نظر می‌رسد حداقل تا نیمه‌های امسال ادامه خواهد داشت.

وی پیش‌بینی کرد که بازار مسکن در سه تا شش ماه آینده همچنان در حالت رکود باقی بماند تا زمانی که میزان تقاضا افزایش یابد و مانند یک فنر عمل کرده و به تکان خوردن بازار کمک کند.

طرح مسکن اجتماعی به بازار مسکن رونق نمی‌دهد

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به اینکه بدون برنامه برای ساخت مسکن جدید رونق در بازار ایجاد نخواهد شد، افزود: اگر توجهی به تولید مسکن داشته باشیم تا حدود زیادی می‌توانیم این روند را تغییر دهیم.

به گفته وی طرح جدید دولت برای تأمین مسکن، طرح مسکن اجتماعی است که در این طرح پیش‌بینی شده سالانه بیش از 150 هزار واحد ساخته می‌شود که به نظر نمی‌رسد طرح مسکن اجتماعی رونقی به بازار مسکن بدهد.

رهبر افزود: طرح مسکن اجتماعی معادله بخش مسکن را تغییر نخواهد داد و به طرح مسکن برای همه اقشار جامعه نیاز داریم.

وی درباره نام‌گذاری امسال به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: نام گذاری امسال بسیار حکیمانه تدوین شده است و تعیین این شعار و مد نظر قرار دادن عزم ملی و مدیریت جهادی در کنار هم برای مسئولان و مردم یک تلنگر است چراکه این همان نکته‌ای است که همگان باید به آن توجه کنند.

رهبر تاکید کرد: هیچ وقت نباید فراموش کنیم که سال‌های جنگ را چگونه پشت سر گذاشته‌ایم و اگر در راستای این سیاست عمل نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم.

کد خبر 255938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز