همشهری آنلاین: سید فرید قاسمی می‌گوید که ما امسال تلاش کردیم تا عقل جمعی بر جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها حاکم شود.

الهه خسروی یگانه - خبرآنلاین:

شنیدن نام سیّد فرید قاسمی به عنوان دبیر جشنواره مطبوعات، یکی از خبرهای خوبی بود که چندی پیش منتشر شد. او حالا، بعد از 8 سال خانه نشینی با بیستمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، دوباره بازگشته است. جشنواره‌ای که تنها نگاهی به نام داوران آن می‌تواند ما را قانع کند که همه چیز حرفه‌ای است.

سیّد فرید قاسمی هیچ وقت اهل هیاهو نبوده است."تاریخ مطبوعات" او یکی از مهم‌ترین منابع در حوزه رسانه و مطبوعات این کشور محسوب می‌شود و حضورش در نشریه کتاب هفته در سال‌هایی دور، دوره‌ای بیادماندنی برای این نشریه رقم زد.

او فارغ از تمام گرایش‌ها و گزینه‌ها، تنها به فکر تنومندی درخت نازک مطبوعات است. حضورش به عنوان دبیر در جشنواره بیستم هم ناشی از همین آینده نگری است: «باید مشارکت کرد. باید رو در رو حرف زد. حداقل‌اش این است که می‌دانی وظیفه‌ات را انجام داده‌ای و همین کافی است.»

شفافیت، معیارهای حرفه‌ای و انتخاب داورانی با همه نگرش‌ها و سلیقه‌ها از خصوصیات اصلی جشنواره بیستم مطبوعات به شمار می‌رود. فراخوان این جشنواره اعلام شده و اهالی رسانه تا 30 دی فرصت دارند تا از طریق سایت جشنواره آثار خود را ارسال کنند. مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان این دوره جشنواره هم اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.
با فرید قاسمی درباره جشنواره امسال صحبت کرده‌ایم که می‌خوانید.

  • آقای قاسمی نگاهی به اسامی داوران جشنواره نشان می‌دهد که سعی شده در این دوره از تمام گرایش‌های فکری دعوت به همکاری شود. چرا روی این موضوع تاکید دارید؟

کلاً سعی کردیم عقل جمعی بر جشنواره حاکم باشد. این عقل جمعی هم با نگاه‌ها و گرایش‌‌های گوناگون به دست می‌آید. این قصه همه سو نگری را شما در کل ارکان جشنواره شاهد هستید. از شورای سیاستگذاری تا داوران نهایی و گروه‌های مختلف. برای اینکه به تنوع فکرها و افراد پی ببرید بگذارید به عنوان مثال از داوران گروه ادبی نویسی نام ببرم که مرکب از جواد محقق، مهدی یزدانی خرم، علیرضا غلامی، علی مسعود نیا و مجتبی پور محسن است. تخصص‌های هر کدام از اعضای گروه‌ها و مقبولیت‌شان در نزد متخصصان آن حوزه نشان می‌دهد که تمام عزم جشنواره بر این قرار گرفته است که از حضور این افراد شاخص، حرفه‌ای گری معیار باشد و از اعمال هرگونه سلیقه پرهیز شود.

  • نکته دیگر در جشنواره امسال بحث انتخابی بودن دبیر جشنواره است. امسال شاهد بودیم که شما توسط شورای هماهنگی صنفی مطبوعات پیشنهاد به معاونت مطبوعاتی شدید. برخلاف سال‌های پیش که دبیر معمولاً از طرف معاونت منصوب می‌شد.

بله، امسال ده تشکل مطبوعاتی دبیر جشنواره را پیشنهاد دادند. انجمن روزنامه نگاران زن، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران، انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی، انجمن روزنامه نگاران مسلمان، انجمن روزنامه نگاران و عکاسان ورزشی، خانه مطبوعات ایران و جامعه روزنامه‌نگاران جوان. به نظرم این اتفاق، اتفاق خوبی است که در سال‌های آینده هم می‌تواند ادامه داشته باشد و با حضور انجمن صنفی و تشکل‌های صنفی، جشنواره مطبوعات به دست خود اهالی رسانه برگزار شود.

  • طی این مدت به مشکلی با معاونت مطبوعاتی بر نخورید؟ آیا اعمال سلیقه ای صورت گرفت؟

نه، واقعاً ما به جز همکاری و همدلی از معاونت مطبوعاتی چیزی ندیدیم. در واقع خودشان هم وقتی دیدند که چیدمان داوران و اعضای گروه ها به شکلی است که همه سلیقه ها را در برمیگیرد خوشحال هم شدند. البته در مقام توصیه و مشورت، مواردی بود که وقتی توصیه ها، سازنده باشند، عمل نکردن به آن کار اشتباهی است ولی این که مثلاً فلان فرد باشد یا نباشد، به هیچ وجه وجود نداشت.

اصلا چه شد آقای قاسمی این مسئولیت را قبول کردید؟ چرا؟

ببینید، آرزوی ما این است که تشکل‌های مطبوعاتی، امور مطبوعات را به دست بگیرند. حالا که این تغییرات حاصل شده، می‌توان به آن، به عنوان یک نقطه شروع نگاه کرد. پس باید به تحقق این کار کمک کرد. اگر من قبول نمی‌کردم، هم نسلانم هم این کار را بر عهده نمی‌گرفتند، باز دوباره جشنواره انتصابی می‌شد و اوضاع به روال سابق می‌گذشت. امیدوارم این پایه، درست پی‌ریزی شود و دوستان برای رونق جشنواره مطبوعات که یک شاخص آن ارسال آثار است، همه مشارکت کنند تا این نهال پویا درخت تناوری شود که همه بتوانند زیر سایه سارش قلم بزنند.

  • بخش‌های جدید مثل شهدای دفاع مقدس یا پیشکسوتان بر چه مبنایی به جشنواره اضافه شد؟

سال‌های مختلف در کشور نامگذاری شده است. این نام گذاری‌ها سرفصل برای نهادها و مراکز مختلف بوده تا برنامه‌های خود را طبق آن بچینند. این بخش همیشه در جشنواره وجود داشت و امسال هم در جشنواره حفظ شد اما در مورد شهدای دفاع مقدس، نظر ما بر این بود که باید از خانواده های شهدای عرصه مطبوعات تقدیر کرد. این اعتقاد قلبی و شخصی من است. باید به یاد روزنامه نگارانی باشیم که در جبهه‌های جنگ به شهادت رسیدند، در حالیکه برای اطلاع رسانی و ارسال خبر و انجام وظیفه راهی جبهه‌ها شده بودند بر این مبنا، آیین نامه‌ای هم نوشته می‌شود که انتخاب شهید بر چه مبنایی باشد.

  • آیین‌نامه در بخش‌های دیگر هم تغییر کرده یا بر اساس آیین نامه سال‌های قبل، رفتار شده است؟

هر سال ممکن است معیارهای جدیدی برای برگزاری جشنواره شکل بگیرد، ما با نگاهی به 19 سال گذشته، معیارهایی را با اهداف حرفه‌ای گری تعریف کردیم. ما برای بخش‌های جدید آیین نامه اجمالی نوشتیم و نیت‌مان این است که این آیین نامه در سال‌های بعد صیقل بخورد.

  • دغدغه‌های شخصی‌تان چیست؟چه نگرانی‌هایی دارید؟

تمام دغدغه من این است که حقی از کسی ضایع نشود و تبعیضی صورت نگیرد. در ضمن می‌خواهیم گزارش کل کارمان را با مصاحبه و خبر و ارائه گزارش به اطلاع جامعه رسانه‌ای کشور برسانیم و آن را در دسترس‌شان قرار دهیم. شفافیت مهم‌ترین نکته برای ماست و سعی می‌کنیم این نکته را لحاظ کنیم. خواهشم از همکاران مطبوعاتی این است که هر نکته‌ای را که به ذهنشان می‌رسد جهت بهبود کار حتما به ما اعلام کنند تا انجام دهیم و ما را از پیشنهادهای خود محروم نسازند.

کد خبر 245759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز