همشهری آنلاین: مجید رضائیان با بیان اینکه کار رسانه‌ای با «آزادی بیان» تعریف می‌شود، گفت: طبیعتاً رویکرد کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب تقویت قانون و نهادهای مدنی قابل تعریف است. این مسیری معتدل و صحیح به شمار می‌آید که روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و قانونمند را نیز تقویت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه رسمی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، مجید رضاییان دبیر گروه «تیتر» بیستمین جشنواره مطبوعات با بیان این مطلب، درباره گفتمان حاکم بر فضای کشور افزود: گفتمانی که در شرایط کنونی بر فضای کلی جامعه امروز حاکم است گفتمان اعتدال است؛ گفتمانی که دوباره احیا شد و مورد تأیید قرار گرفت.

این استاد علوم ارتباطات و رسانه یادآور شد: اگر روزنامه‌نگاری و کار رسانه‌ای، به صورت حرفه‌ای تقویت شود به تقویت آزادی بیان می‌انجامد و دیدگاه‌های متکثر امکان حضور می‌‌یابند. بنابراین ‌رویکرد اصلی جشنواره مطبوعات، باید به سمت پررنگ شدن «گفتمان اعتدال» باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.‌

رضائیان تصریح کرد: طبیعی است که در مسیر یاد شده، در سال‌های آتی ‌به سمت جشنواره‌های حرفه‌ای‌تر پیش می‌رویم؛ جشنواره‌‌هایی که در آن بیش از هر چیز، بر اطلاع‌‌رسانی تأکید دارد و آثاری در آن انتخاب می‌شوند که هم‌سو با آزادی بیان باشند.

وی تأکید کرد: جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها از «آزادی بیان» جدا نیست و باید شفاف گفت این مقصود را دو مفهوم «گفتمان اعتدال» و «جشنواره حرفه‌ای» با هم محقق و تقویت می‌کنند.

دبیر گروه «تیتر» در ادامه با اشاره به جوایز مشهور روزنامه‌نگاری مانند جایزه پولیتزر گفت: گام بعدی در حوزه رسانه،‌ باید تقویت جشنواره‌‌های تخصصی باشد که می‌توانند نقش مهمی در اهمیت بخشیدن به رسانه و خبر - چه در فضای چاپی و چه در فضای وب- ایفا کنند.

وی افزود: باید رویکرد جشنواره‌‌های بعدی از «حرفه‌ای‌تر شدن نگارش آثار» به سوی قضاوت درباره «میزان اثرگذار بودن» آثار سوق پیدا کند. در واقع این‌که یک خبر یا گزارش تا چه اندازه می‌تواند بر فضای جامعه اثرگذار باشد باید بیشتر از سایر خصیصه‌‌های آن، در جشنواره‌‌ها و در فضای داوری رسانه مورد توجه قرار گیرد.

رضائیان در ادامه از اعضای گروه «تیتر» به عنوان استادان، با تجربه‌های روزنامه‌نگاری و ارتباطات و سردبیران خوش‌فکر یاد کرد و افزود:‌ اعضای این گروه یک ترکیب کامل از با سابقه‌‌ترین‌‌های روزنامه‌نگاری هستند و معتقدم مسیری که در جشنواره امسال ایجاد شده، سنگ بنایی قوی برای جشنواره‌های آتی است چرا که آنچه امسال دیده می‌شود ترکیبی حرفه‌ای و دانشگاهی از داوران است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در گروه داوری تیتر،‌ نشستی برگزار کردیم و در آن 8 معیار انتخاب تیتر برتر را مشخص کردیم؛‌ معیارهایی مانند گویا بودن، ‌کوتاهی، ‌جذابیت، توجه به جنبه خبری،‌ روان بودن،‌ رعایت تکنیک‌های ادبی و استفاده به جا از آن‌ها و ...

رضائیان با اشاره به تعریف «تیتر» در کتاب «تیتر نویسی» خود اظهار کرد: تیتر میان‌بر رسانه‌ای است و در روزنامه‌نگاری یک فن به شدت ذوقی محسوب می‌شود؛ ‌انتخاب یک تیتر مناسب،‌ علاوه تسلط روزنامه‌نگار بر کارش به قدرت روحی و خلاقیت وی بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: جمله‌ای که دیده می‌شود، خوانده می‌‌شود و سپس فهمیده می‌شود تیتر نیست. بلکه آنچه دیده می‌شود، خوانده نمی‌‌شود و فهمیده می‌شود، تیتر است. یعنی یک تیتر مناسب باید آن‌چنان آهنگین،‌ مختصر و مناسب باشد و همچنین ترکیبی جذاب داشته باشد که به محض دیده شدن فهمیده شود.

رضائیان، جشنواره مطبوعات را متعلق به همه روزنامه‌نگاران دانست و افزود: وظیفه اصلی جشنواره مطبوعات طرح و اجرای گفتمان منتخب مردم است و ما به عنوان روزنامه‌نگار به حرف مردم احترام می‌گذاریم.

کد خبر 247681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز