گروه اقتصادی: با وجود این که واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از مدت‌ها پیش مطرح بوده است

اما تا کنون مشکلات واگذاری این سازمان به بخش غیر دولتی مطرح نشده و دیدگاههای متفاوتی در مورد زمان و چگونگی عرضه سهام این سازمان مطرح می‌شود.

با مهدی مفیدی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاون وزیر صنایع پیرامون تاخیردر روند واگذاری این سازمان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت تأخیر در واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چیست؟

در سال گذشته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همه مراحل واگذاری سهام را سپری نموده است. اکنون تمامی شرایط برای عرضه سهام این سازمان آماده بوده و در انتظار دستور سازمان خصوصی سازی در این زمینه هستیم.

همچنین قیمت و ارزش سهام این سازمان تعیین و همه موارد در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته است. بر این اساس از نظر ما مشکلی برای واگذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وجود ندارد.

  • امکان واگذار نشدن سهام این سازمان تا چه حد است؟

هیچ گاه اعلام نکرده‌ام که سهام سازمان گسترش واگذار نخواهد شد. فعلا آنچه در قانون پیش بینی شده واگذاری سهام این سازمان است اما در صورتی که نظر قانونگذار در این زمینه تغییر کند ما نیز مجری قانون هستیم و به آن عمل خواهیم کرد.

در لایحه اجرایی اصل 44 نیز موضوعی در زمینه واگذار نشدن سهام سازمان گسترش پیش بینی نشده و این موضوع شامل این لایحه نبوده و به هر شکلی که قانونگذار تصمیم گرفت ما نیز موظف به اجرا هستیم.

  • سازمان خصوصی‌سازی ایرادات مجلس به اساسنامه سازمان گسترش را علت واگذار نشدن سهام این سازمان دانسته و عنوان کرده سازمان گسترش باید اساسنامه خود را اصلاح کند، نظر شما چیست؟

اساسنامه سازمان گسترش هیچ ایرادی برای واگذاری ندارد بلکه سازمان خصوصی سازی استفساریه‌ای را در این زمینه از مجلس مطرح کرده و می‌خواهند جواب آن را بگیرند، واگذاری باید توسط سازمان خصوصی سازی صورت گیرد و از نظر ما مشکلی برای واگذاری سهام این سازمان وجود ندارد، بهتر است موضوع از این سازمان پیگیری شود.

  • با این روند سازمان گسترش چه وظیفه‌ای برای رفع ایرادات مطرح در زمینه اصلاح اساسنامه خود دارد؟

سازمان گسترش وظیفه‌ای برای رفع این ایرادات نداشته و همه وظایف قانونی خود در این مورد را انجام داده است، حال اگر ایرادی بر اساس این استفساریه مطرح شده سازمان خصوصی سازی باید این موانع را بر طرف کند.

در صورتی که سازمان خصوصی سازی احساس کند باید در این زمینه کاری انجام شود، حتماً اقدامات مورد نیاز را به عمل می‌آورد. بر این اساس معتقدم سازمان خصوصی سازی باید اشکالات احتمالی اساسنامه را بر طرف کند.

سازمان خصوصی سازی آداب خاص خود را برای واگذاری سهام شرکت‌ها داشته و باید از این سازمان سوال شود که در این زمینه چه اقدامی‌انجام خواهد داد. اگر اساسنامه سازمان گسترش اشکالی داشت قادر به ادامه فعالیت نبودیم و اساسنامه هیچ ایرادی نداشته است.

گرچه معتقدم سازمان خصوصی سازی مرجع اعلام این ایرادات بوده وباید برای رفع ایراد استفساریه خود از مجلس اقدام کند.

کد خبر 24561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز