چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: با ابلاغ سیاست‌های بند«ج» قانون اساسی، واگذاری شرکت‌های دولتی برای کاهش تصدی‌گری دولت مورد توجه قرار گرفت.

در چارچوب این سیاست‌ها، امکان واگذاری 4 شرکت  تابعه وزارت بازرگانی به بخش غیر دولتی نیز فراهم شده است. گرچه در نظر است تا شرکت مادر تخصصی  بازرگانی دولتی ایران باقی بماند اما شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت‌ نیز واگذار خواهدشد.

با شجاع‌‌الدین بازرگانی، معاون پارلمانی و امور مجلس وزارت بازرگانی در زمینه واگذاری شرکت‌های تابعه این وزارتخانه‌ گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چه اقدامات تازه‌ای برای واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت بازرگانی که مشمول سیاست‌های کاهش تصدی‌گری این وزارتخانه می باشد، صورت گرفته است ؟

واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت بازرگانی در ادامه روند مصوبات قانون‌برنامه چهارم، مصوبات شورای‌عالی اداری و سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی  مبنی بر کوچک سازی، کاهش تصدی‌گری و واگذاری امور غیر حاکمیتی این وزارتخانه به بخش غیر‌دولتی صورت می‌گیرد.

اما باید توجه کرد که واگذاری‌ها ساز و کار خاص خود را دارد و در صورتی که دولت نیز آماده واگذاری شرکت‌ها باشد باید تقاضا برای این شرکت‌ها در بخش غیر دولتی نیز وجود داشته باشد.

با این وجود، بر اساس پیشنهاد وزارت بازرگانی و تصمیم شورای عالی واگذاری در سازمان خصوصی‌سازی سهام 2 شرکت تابعه این وزارتخانه‌ بزودی واگذار خواهد شد.

بر این اساس واگذاری 95 درصد سهام  شرکت ملی فرش و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به تصویب رسیده و مراحل اجرایی و عملیاتی خود را طی می‌کند.

بر اساس این مصوبه سهام شرکت‌های مذکور در ازای دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری واگذار خواهد شد. همچنین اخیراً از سوی اتاق بازرگانی تقاضایی برای خرید بخشی از فضای نمایشگاه‌های بین‌المللی ارائه شده که در حال بررسی آن هستیم.

با این روند سهام این دو شرکت در بورس عرضه نخواهد شد. همچنین ارزش‌گذاری سهام این شرکت‌ها تابع ساز و کار خاص و تعریف‌شده‌ای‌است که از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعمال می‌شود و بر اساس ارزیابی کارشناسی‌ دارایی‌ها، ارزش سهام این شرکت‌ها مشخص و شرکت‌ها واگذار می شود.

  • واگذاری شرکت‌های مشمول صدر اصل 44 قانون اساسی در وزارت بازرگانی در چه مرحله‌ای است؟

شرکت‌های مشمول صدر اصل 44 قانون اساسی در وزارت بازرگانی نیز 2 شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران را در بر می‌گیرد.

پیش از این 51 درصد سهام شرکت کشتیرانی به سازمان بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است. همچنین تصویب شده تا از 49 درصد سهام باقی‌مانده این شرکت نیز بخش عمده‌ای( 34 درصد ) در چارچوب سهام عدالت ،5/2درصد به کارکنان و5/2 درصد نیز در چارچوب بورس واگذار شود.

این شیوه واگذاری مصوب هیات دولت است و عملیاتی شدن آن نیازمند ابلاغیه دولت می باشد اما  با توجه به مشخص بودن شیوه واگذاری بخش عمده این سهام در چارچوب سهام عدالت، به نظر می رسد سهام  این شرکت تا پیش از پایان سال واگذار شود.

علاوه بر این شرکت‌های زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی شرکت بازرگانی دولتی ایران مانند شرکت‌های حمل و نقل مانند خلیج فارس و آبادان و14 شرکت‌ غله در سراسر کشور است که گرچه در اولویت واگذاری نیست اما مقدمات واگذاری این شرکت‌ها فراهم شده و واگذاری آن به وجود متقاضی بستگی دارد و بر اساس مکانیزم شورای عالی واگذاری و اولویت‌های دولت در عرضه سهام این شرکت‌ها واگذار می شود.

کد خبر 27499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز