گروه اقتصادی: ستاد اجرایی اصل 44 دولت، 2 سال پس از ابلاغ این سیاست‌ها با تشکیل در اولین مصوبات خود تشکیل بانک توسعه تعاون و تخصیص تسهیلات برای خرید شرکت‌های دولتی را به تصویب رساند.

بر اساس مصوبه ستاد اصل 44 که روز پنج‌شنبه به ریاست دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری تشکیل شد، مقرر گردید بانک توسعه تعاون تا مردادماه سال جاری با استفاده از سرمایه دولتی و فروش بخشی از سهام آن به مردم تأسیس شود.

بر اساس بخش پنجم بند ب سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، بانک توسعه تعاون باید با سرمایه دولت و با هدف ارتقای سهم بخش تعاونی از اقتصاد کشور ایجاد شود.

وزارت تعاون سرمایه اولیه بانک توسعه تعاون را350 میلیارد تومان اعلام کرده است. تشکیل بانک توسعه تعاون نیازمند تصویب لایحه اجرایی کردن سیاست‌های اصل 44 از سوی مجلس است.

از آبان‌ماه سال گذشته وزارت تعاون مقدمات تشکیل بانک توسعه تعاون را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون کلیه مقدمات فنی و اجرایی این بانک همچون هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی فراهم شده است و فقط مانع قانونی آن مانده که منوط به تصویب لایحه اصل 44 است. به گفته مدیرکل وزارتی وزارت تعاون، با ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته، وزارت تعاون آماده است بلافاصله پس از تصویب لایحه اصل 44، بانک توسعه تعاون را تاسیس کند.

تسهیلات برای خرید شرکت‌های دولتی

ستاد اجرایی اصل 44 همچنین در جلسه روز پنج‌شنبه خود  ارائه 1500 میلیارد تومان تسهیلات برای خریداران سهام شرکت‌های دولتی را تصویب کرد.بر این اساس، در جلسه ستاد اجرایی اصل 44 قانون اساسی که به ریاست دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری تشکیل شد، بانک‌های دولتی موظف شدند 1500 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار خریداران سهام شرکت‌های دولتی قرار دهند.

این تسهیلات برای ترغیب خریداران بلوک‌های بزرگ سهام دولتی گرفته شد مشروط به اینکه حداقل 30درصد مبلغ خرید به صورت نقدی پرداخت شده باشد.

در این جلسه، همچنین گزارشی از پیشرفت لایحه اجرایی‌کردن سیاست‌های اصل 44 در مجلس، چگونگی آماده‌سازی سهام شرکت‌های دولتی برای واگذاری، عرضه سهام بورس ایران در بورس‌های خارجی و نیز اقدامات انجام شده وزارت نفت برای واگذاری شرکت‌های نفتی ارائه شد. 

این مصوبات در حالی است که هنوز آیین‌نامه اجرایی سیاست‌های اصل 44 به تصویب نرسیده است.

کد خبر 23839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز