علی اصغر محمدی: دانشگاه آزاد اسلامی با دایر کردن بیش از 200 صندوق رفاه فعال و غیرمتمرکز در واحدهای دانشگاهی، سال گذشته بیش از یک‌هزار میلیارد ریال وام به 400 هزار دانشجو پرداخت کرده ‌است.

مدیر‌‌کل دفتر تسهیلات اعتباری، مالی و رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این مطلب گفت: صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد سال 74 راه‌اندازی شد و ابتدا 3 درصد و در حال حاضر 2 درصد از کل شهریه دانشجویان به آن اختصاص می‌یابد.

محمدحسین سدهی‌نیا افزود: در سال 66 اعطای وام به دانشجویان از طریق نظام بانکی با بودجه‌ای معادل300 میلیون ریال و تا سقف 100 هزار ریال برای هر فرد متقاضی بود.

وی با اشاره به این‌که در سال 84، مجلس بودجه‌ای معادل 600 میلیارد ریال برای کمک به دانشجویان از طریق صندوق رفاه دانشجویی به‌صورت قرض‌الحسنه بلندمدت با بازپرداخت فراغت از تحصیل تصویب کرد گفت: 350 میلیارد ریال از این اعتبار به دانشگاه آزاد اختصاص یافت که سقف فردی این وام بر اساس درخواست دانشگاه و تایید بانک مرکزی از مبلغ 3 میلیون ریال به 5 میلیون ریال افزایش یافت.

سدهی‌نیا درباره وام 1200 میلیارد ریالی مصوب مجلس از وجوه اداره شده برای کمک به صندوق رفاه دانشجویی نیز گفت: مبلغ 600 میلیارد ریال در اردیبهشت 85 برای دانشگاه آزاد مصوب شد که 26 دی ماه، همزمان با امتحانات و پایان ترم دانشجویان به حساب دانشگاه واریز شد. وی افزود: تاکنون 400 میلیارد ریال معادل دو سوم وام تصویبی مجلس در سال 85 جذب شده است که این وام به حدود 200 هزار دانشجو تعلق می‌گیرد.

راه اندازی سایت صندوق رفاه

مدیر‌‌کل دفتر تسهیلات اعتباری، مالی و رفاهی دانشگاه آزاد با اشاره به راه‌اندازی سایت صندوق رفاه از تیر‌ماه گفت: آیین نامه و اساسنامه صندوق رفاه و فرصت دریافت وام در این سایت قابل مشاهده است.

به گفته وی، سالانه 150 تا 200 میلیارد ریال از طریق شهریه دانشجویان به منابع صندوق رفاه اضافه می‌شود. وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق مشترک با اعتبار یک‌هزار میلیارد ریال گفت: هدف از راه‌اندازی این صندوق حمایت از پژوهشگران و مبتکران دانشگاه آزاد است که این صندوق 5 درصد کل شهریه دانشجویان را شامل می‌شود.

بیمه حوادث دانشجویی

مدیر‌‌کل دفتر تسهیلات اعتباری، مالی و رفاهی دانشگاه آزاد، در مورد راه‌اندازی بیمه حوادث دانشجویی از سال 66 گفت: با دریافت مبلغ 5 هزار ریال، دانشجو در مقابل حوادث، به مدت یک سال بیمه می‌شود.

به گفته سدهی‌نیا، سقف خسارت برای هر بار حادثه در سال  3 میلیون ریال، نقص عضو 20 میلیون ریال و فوت 10 میلیون ریال است.

وی در مورد بیمه تکمیلی نیز گفت: برای جراحی‌های خاص تا سقف 25 میلیون ریال، جراحی عمومی 12 میلیون ریال، نازایی و ناباروری 10 میلیون ریال، زایمان طبیعی 3 میلیون و 500 هزار ریال، خدمات پاراکلینیکی، 2 میلیون و 500 هزار ریال، چشم‌پزشکی 2 میلیون و 500 هزار ریال و دندانپزشکی تا 500 هزار ریال تعیین شده است.

تخفیفات دانشجویی

مدیرکل دفتر ‌تسهیلات اعتباری‌،‌ مالی و رفاهی دانشگاه آزاد به ارایه تخفیف به دانشجویان ممتاز علمی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: تخفیفات دانشجویی شامل دانشجویان ممتاز علمی، ورزشی، برتر آزمون سراسری، برتر مسابقات فرهنگی و هنری، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشجویان المپیادی، اعضای انجمن‌های علمی، دانشجویان دارای بیماری خاص، بی‌بضاعت و یا خانواده‌هایی که چند دانشجوی دانشگاه آزاد دارند، می‌شود.

سدهی‌نیا افزود: رتبه‌های یک تا 30 آزمون سراسری در رشته‌های فنی مهندسی، علوم تجربی و علوم انسانی از 100 درصد تخفیف و نفرات 31 تا 50 از 50 درصد تخفیف در تمامی دوره‌های تحصیلی برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان رتبه‌های یک تا 15 مقاطع کارشناسی زبان‌های خارجه از تخفیف 100 درصد و نفرات 16 تا 30 از تخفیف 50 درصدی بهره‌مند می‌شوند. همچنین نفرات یک تا 10 کارشناسی هنر از 100 درصد و نفرات 11 تا 20 از 50 درصد تخفیف برخوردار می‌شوند. همچنین نفرات 1 تا 5 پزشکی حرفه‌ای از 100 درصد و نفرات 6 تا 10 از 50 درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

دریافت 7500  میلیارد ریال شهریه

مدیرکل دفتر ‌تسهیلات اعتباری‌،‌ مالی و رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: این دانشگاه سال گذشته تحصیلی 7 هزار و 500 میلیارد ریال شهریه از دانشجویان دریافت کرده است.

سدهی‌نیا افزود: سال گذشته  یک میلیون و   ۲۸۹ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل کردند که متوسط اخذ شهریه برای هر دانشجو 6 میلیون ریال بوده است. 

 به گفته وی ۳۵  درصد دانشجویان این دانشگاه در دوره‌های کاردانی،۶۰  درصد در دوره‌های کارشناسی، 5.3 درصد در دوره‌های کارشناسی‌ ‌ارشد، یک درصد در دوره دکتری حرفه‌ای و نیم درصد نیز در دوره دکتری تخصصی مشغول تحصیل‌اند.

کد خبر 24556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز