مطالعات جدید زیست‌محیطی نشان می‌دهد که گسترش صنعت گردشگری در سواحل مدیترانه سبب کاهش چشمگیر جمعیت انواع گونه‌های صدف‌ها و پوسته حلزون‌ها در فصول گردشگری شده است.

گردشگری - مدیترانه

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری پلاس وان کشورهای مختلف قوانین خاصی وضع کرده‌اند که برداشتن پوسته‌های صدفی، ذرات شن و سایر اجزای طبیعی در محیط‌زیست و نواحی ساحلی کشورهای حاشیه مدیترانه را ممنوع اعلام کرده و حمل آنها از کشوری به کشور دیگر را نیز غیرقانونی خوانده است.

این گزارش با اشاره به اینکه در فرودگاه‌های کشورهای حاشیه مدیترانه هر هفته چندین هزار کیلو از پوسته‌های صدفی را کشف و ضبط می‌کنند اما همچنان حجم زیادی از پوسته‌های صدفی در مناطق گردشگری مدیترانه در حال محو شدن هستند. مطالعات جدید نشان می‌دهد به‌دنبال افزایش گردشگران، نابودی بافت صدفی ناشی از رفتار غیرمسئولانه گردشگران ممکن است زیستگاه‌های طبیعی جانوران وابسته به پوسته‌های صدفی را در سراسر جهان با تهدید مواجه کند. براساس اعلام محققان «موزه تاریخ طبیعی فلوریدا» و دانشگاه «بارسلونا»، در سواحل مدیترانه‌ای اسپانیا، پوشش‌های صدفی حلزون‌ها در خلال فصل مسافرت و گردشگری از‌ماه جولای تا آگوست حدود 70درصد و در سایر ماه‌های سال 60درصد کاهش می‌یابد.

کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند: این کاهش آسیب جدی به اکوسیستم و حیات موجوداتی که به این پوسته‌های صدفی متکی هستند می‌رساند.

کد خبر 245553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز